Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Efter mitt kylarbyte idag vägrar bilen att starta. Den snurrar igång med startmotorn hur fint som helst men sen är det som att den bara fastnar och dör.
Fick igång bilen en stund förut efter många försök men när jag tryckte till på gasen så tvärdog den.
Soppa pumpen verkar vara vid liv..
Jag tror jag går bet här, är det någon som kan hjälpa mig?

Jag lägger upp en film på hur det beter sig:

Bilen har haft ett liknande problem vid ett annat tillfälle, då startade den utan problem men så fort man tryckte till på gasen, alltså trampa ner den hårt och direkt och inte varva upp motorn långsamt, då tvärstanna den.
av rid54
Låter som gnistan "kommer fel" och det blir som ett bakslag i motorn (den stoppas nästan). Om det finns fördelare, kolla noga efter fukt eller smuts inne i den, på rotorn och om det kan vara överslag mellan tändkablar. Allt högspänningsrelaterat kan behöva kollas, inklusive tändstiften. Felkoder?
av rid54
"Fukt" är en bra förklaring till många obegripliga problem. Det kan vara bra att göra rent alla tändningsdelar för högspänning i förebyggande syfte, nu när det är dags för kyla och mörker.
den är sur ta ur stiften ta en tändare o bränn bort bränslet som är på dom ryck säkringen till bränslepumpen harva runt den o blås ur bränslet som är i cylindrarna tillbaka med stiften harva ett tag med stiften i utan säkring så du får bort allt överflödigt bränsle sen i med säkringen o harva då den startar får du lirka med gasen o se till bilen går ända tills den når arbetstemp

jag gissar på du startat den kört enbart nån meter sen stannat av den precis innan du utförde kylarbytet
darkien skrev:den är sur ta ur stiften ta en tändare o bränn bort bränslet som är på dom ryck säkringen till bränslepumpen harva runt den o blås ur bränslet som är i cylindrarna tillbaka med stiften harva ett tag med stiften i utan säkring så du får bort allt överflödigt bränsle sen i med säkringen o harva då den startar får du lirka med gasen o se till bilen går ända tills den når arbetstemp

jag gissar på du startat den kört enbart nån meter sen stannat av den precis innan du utförde kylarbytet
stämmer, starta den ute på gatan, körde in den i garaget och stängde av x)
de e döden för dessa själv råkat ut för samma två ggr så kör alltid bilen iaf så pass varm att tempmätaren gått upp så den ligger mitt mellan kall o normaltemp

startar man den o stänger av den kall surar dom ner sig 850 o främst glt e ökända för detta fenomen
Hände en gång när vi precis köpt och inte visste om detta fenomen med 854an T5 att jag backade ut ur garaget och stängde av den och sedan var den sur. Fick nöta på starten som en galning innan den började vakna till liv igen. Så efter detta så får den alltid gå några minuter om den bara ska flyttas ut ur garaget tex :)

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]