Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
Jag förstår tanken, 0-läget är ju tämligen värdelöst när man har halvljusautomatik, säg att man skulle vilja "spara" på sina xeonlampor dagtid, 0-läget kunde istället då programmeras som dimljus+parkering, blir det mörkt kan man flippa två hack till halvljus/heljus där xeonljuset går igång.
Fördelen med båda dessa lägen är att de slocknar när tändningen slås av.
Vill jag köra med dimljus + parkering måste jag vrida ljusomkopplaren ett snäpp till parkeringsläge, slå på dimljusen med separat knapp, vrider jag sedan av tändningen måste jag släcka parkeringsljuset manuellt då det läget inte dör med tändningen.
av mattish
Bilnörden skrev:Vet ej, men det är ju inte halv + dimljus det är tal om utan dim + pljus på läge 0
Var har TS skrivit det?

Oavsett vilket borde det vara en programmeringssak. Så är det på Vw iaf, där man kan välja att DRL ska utgöras av dimljus istället för halvljuset. Men när jag tänker efter måste man nog ha autoläget på passaten för att det ska fungera...

Parkeringsljusläget är ju värdelöst på Volvo eftersom det inte varnar att det är igång när man öppnar dörren och tagit ut nyckeln.
Användarvisningsbild
av Toson
Det är väl inte tillåtet att ha dimljus och halvljus samtidigt fortfarande?
Men varför har man då inte "programmerat" så att den slår av halvljuset då dimljusen slås på, i "normalbilen" i Sverige"?
Har inte stött på någon bil som har det så, men det finns säkert.
Har för mig att bestämmelsen om dim-/halvljus kom i början på 70-talet, kanske samtidigt som "halvljuslagen"/DRL(varselljus) kom.
Då kopplade man så att halvljuset slocknade då dimljuset slogs på, men då det inte var/har varit förbjudet "att kunna" ha dom tända samtidigt har det inte blivit nån "hit" att ha den "övervakningsfunktionen".
Men det skulle ju delvis lösa att man skulle kunna välja om man vill ha dimljus eller halvljus som DRL.
//Toson
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]