Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jrsjanne
Har tagit över en Volvo 244 DL -80 som stått helt orörd i varmgarage i 10 år. Den tände igång och gick en stund med hjälp av en startlåda då batteriet såklart var helt dött, men det verkar som flottören hängt sig så den surade ner sig. Gjorde rent lite i förgasaren och tog ut bilen och drog den och "tvingade" igång den...väl igång gick den väldigt bluddrigt, förgasaren var då rengjord och funkade som den ska. Var tvungen att varva rätt mycket för att hålla igång den.
Testade att byta stiften men bilen fortsatte att bluddra och gå väldigt ojämnt. Efter en stunds varvande (som sagt rätt hårt) började det läcka olja från toppen(topplocket).

Vad har hänt?
Varför bluddrar den så?
Är det mycket pyssel för att få igång bilen igen?

Tack för svar
//kanske Sveriges mest okunniga volvoägare :P
Användarvisningsbild
av Frrla
1: Kolla så kamremmen står rätt.
2: Hur kan du veta att förgasaren är ok? tex svårt att se om nålen är sliten eller membranet.
3: Är tändkablar, rotor å de som tillhör ok?
4: Gick den bra när den ställdes undan? (ja menar, varför ställdes den undan till å börja med?)
5: Pakningen i ventilkåpan har väll torkat, och de höga oljetrycket av varvning så brast den.

Kanske viktigast av allt. Att väcka en 10år stillaståendes motor med höga varv är att be om problem. Speciellt om man inte bytt olja/filter/kylarvatten/bränsle + gjort en koll efter eventuellt läckage eller annat söndertorkat å skadat.

Jag skulle även dragigt runt den för hand några varv innan jag gav mig på en start. Mest för att försäkra mig om att den går lätt och allt verkar "normalt"
av Ebbe
Hej! Låter som om motorn tar tjuvluft. Går den på tomgång? Prova med att spraya "Startgas" runt insug o tillhörande slangar. Ökar motorvarvet har du en läcka.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]