Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stavas
Jag kommer från en A4Q, och skall snart hämta ut en V60 som ersättare till Audin. Det jag reagerade lite på när jag provkörde V60:n lite hårdare, var att bromsarna inte riktigt kände som dom kom upp i den prestanda som min A4Q har.

Är detta något som är allmänt känt (att bromsarna inte är helt optimala vid mer inspirerade körning)? Är det någon som har bytt ut bromsskivor/belägg/ok för att förbättra bromsarna på en nyare V60?
Användarvisningsbild
av Perra83
Större bromsok och skivor kan man alltid byta till.

Ja skulle testa att byta till lite vassare belägg som tål lite värme. Efter ett par inbromsningar så finns det inget att hämta längre med original grejer!

Sambons C30 ska få en bromsuppgradering. 320mm skivor och biffigare original bromsok, EBC skivor och belägg.
av KarlE
XC90_Executive skrev:Har en V60 T6 R-design och bromsarna tar sjukt bra!
Kanske du eller någon annan kan svara. Ser inte bromsarna lite ynkliga (små) ut på en S60 T6 med 18-19 tums hjul?
av KarlE
XC90_Executive skrev:Nej det tycker jag inte! Går man upp till 20" ser det lite litet ut, men 18-19 - inga problem!
S60 har ju max 19 tum. Är så jävla sugen på Bor och Ixion II på min nästa.
Tänkte mest på det estetiska. Det är ju egentligen av underordnad betydelse i det hör fallet. ;)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Du kan vara lugn, det är inget man tänker på! :wink:

Bor och Ixion II är både sjukt snygga fälgar! Ska själv ha nån av dessa beroende på om det blir Summum eller R-design.
av KarlE
XC90_Executive skrev:Du kan vara lugn, det är inget man tänker på! :wink:

Bor och Ixion II är både sjukt snygga fälgar! Ska själv ha nån av dessa beroende på om det blir Summum eller R-design.
Jag går eller snarare gick i samma funderingar som du. Men efter att ha sett de nya integrerade avgasrören avgjordes saken.
"Skandinavisk design handlar om noggrant detaljarbete och hantverksskicklighet: du kan få din nya S60 med eleganta, integrerade slutrör med utsökt passform.". De inre avgasrören syns väldigt tydligt och det är inte det minsta snyggt. De som tar bilder till Volvos informationsmaterial verkar tycka som jag, eftersom de använder alla tänkbara vinklar för att man inte skall se det. Men i bilhallen är det uppenbart.

Tyvärr är Summum otroligt snygg, så R-design är inte speciellt motiverat.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast det är bara när bilen är preciiis ny. Körde en S60 D5 för ett par veckor sedan t.ex, den hade gått 700 mil och det syntes inget. De inre avgasrören blir ju nämligen mörka efter en vecka typ.

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Martins S90-98

Då har bilen fått vandra vidare, jag h[…]