*pettson* skrev:
Det var djup insikt. Du jämför en butik avsedd att vistas i för kunder utan möjligheter att skada sej med mindre än att man gör det med flit, med en plats där folk kan skada sej om dom går eller gör fel oavsett. Jag vänder lite på det. ÄR det fritt att gå runt på icas lager? Eller på närmaste byggarbetsplats?
Det är ju den platsen en demontering motsvarar. Om kunden så stukar ett finger när han demonterar själv så är det skrotens ansvar. Skär han sej eller annat är det skrotens fel. Det finns inget *du går in på egen risk*
För att få ha självplock så måste bilen vara dränerad, stå på ett speciellt sätt så den absolut inte kan rullas, rubbas i sidled eller tippa eller liknande, den får inte hissas så du kommer under. Det får inte finnas skarpa föremål i eller omkring bilen. Det får inte finnas något farligt som kan demonteras eller på annat sätt otillbörligen röras. Den måste stå på eget område som inte klassas som arbetsområde. Den som ska gå in på plocken MÅSTE ha nödig kännedom om det han eller hon ska jobba i och med. Då får inte bags, sträckare, slangar, vissa kablage, mycket mycket annat sitta kvar på bilen vid självplock trots att det gör det. Inte ovanligt med stolar kvar fast dom är odetonerade. Med andra ord det finns inte många som har självplock som följer dom regler som finns. Därför är inte självplocken öppen vid miljö eller arbetsplatsinspektion heller. Fattas väl annat.
Priser rattlas det om. Tja.. Ta det med försäkringsbolagen? Det är dom som matar vissa skrotar med så mycket bilar att det är omöjligt att ta hand om. Då pressas helt enkelt bilarna hela för *miljöns* skull. Skroten får nämligen böta om dom har för mycket uppställda bilar. Det istället för att sprida bilarna på fler demonteringar.
Som jag skrivit i en annan tråd. Hade du haft en veteranbil vore du glad att det fanns 20 delar oavsett för vad dom kostade. Du hade betalt och varit stolt för att ha kompletterat. Men när det handlar om bilar som ses som självklara, då vill ingen betala för delar som återfinns. Många delar finns inte att köpa nya längre och det ser då många som du som att det är en anledning till att det vore gratis? Men tillgång och efterfrågan sätter priser och har alltid gjort. Vill man ha något bortplockat och som dessutom inte finns många av så kostar det. Därmed inte sagt att basens pris är rätt.
Apropå.. i ditt exempel nudå. Vad var det rätta priset? Den kostade förmodligen mer än 100kr ny? Den kostade vad ny? Du har kontrollerat det eftersom det var oskäligt? Basen sa 2000kr plus frakt. När var delen inlagd? Nyligen eller för 5 år sen? Jag antar att du inte ringde och kontrollerade om priset var aktuellt på demonteringen? För du ANTOG att det uppdaterar sej självt med nya priser? För det gör INGA system på demonteringarna. Den som har 100.000 delar + sitter inte heller och ändrar priser då och då. Är det en medelstor skrot rinner det in runt 500-1000 delar som ska katalogiseras och prisssättas varje dag.. Då finns inte mycket tid att låta någon gå igenom priserna och justera dom.
Vill du att veteranhobbyn ska överleva för dom modeller du nämnt så får du övertala rally och folkraceåkarna. Det är faktiskt dom som köper och förstör mest så att delarna sinar i snabb takt.
Det är lite som vanligt.. okunskap skapar mest ilska. Besök en demontering istället. En som är lite större och som du kan få guidning i hur systemen fungerar så slipper du vara ilsken..
Ytterligare ett tips. Allt handlar inte om lagar. Det är krångligt ändå. Det finns både krav från försäkringsbolag som försäkrar företaget. Bolag som är affärspartners och ovanpå det miljö, hälso och skyddskrav från både länsstyrelse och riksförbund...
Innan jag svarar skulle jag egentligen vilja ha reda på vilken utbildning och erfarenhet du har. Personligen har jag arbetat som expert på personal- och arbetsmiljöfrågor på ett internationellt storföretag i verkstadsindustrin, men det är klart, jag vet naturligtvis ingenting om det här. Jag klarade det jobbet genom att gissa mig fram på måfå.
Eller kanske inte. Jag vill inte sitta och slänga erfarenheter i ansiktet på människor, men när människor tar fram pekpinnen och försöker undervisa mig så får jag automatiskt den reaktionen.
Nu har jag alltså talat med skrotägare om den här frågan, personer jag tror är betydligt mer insatta i frågan än vad både du och jag är.
Det är också en viss skillnad på att vara anställd eller att uppehålla sig på området under eget ansvar. Vilket står på skyltar på alla självplocksskrotar jag har varit på. Att man vistas där på egen risk. Vilket är juridiskt gångbart, precis som skyltarna på byggen som anger att föräldrar ansvarar för att barn inte tar sig in på byggplatsen. Det finns alltså visst regler för att gå in på egen risk, särskilt som självplocksgården är separerad från demonteringsanläggningen, precis som att lagret på ICA är separerat från själva butiken. Så det är inte alls ett så tokigt exempel.
2 000 kronor för en begagnad del som använts i 30 000 mil och var 18 år gammal är inte rimligt, särskilt inte som dåvarande nypriset var 3 300 kronor (1995) hos Volvo och betydligt billigare som pirat. En hundring var lite billigt, men det berodde på att det fordrades viss renovering från min sida, vilket sänkte priset en del. Skillnaden i pris mellan vanlig skrot och självplocksskrot är mycket stor och i vissa andra fall har deras priser legat bara 5-10 % lägre än ny Volvo Originaldel. Det är orimligt. Detta eftersom man inte räknar på delens värde, man räknar på arbetstiden för att montera loss det hela och då blir det ganska dyrt. Inklusive alla avgifter kostar en anställd runt 300 kronor per timme. Tar det då 2 timmar att demontera en specifik del så är bara 600 arbetskostnaden. Därför blir det orimliga priser ibland, eftersom det inte är själva delen som är dyr, snarare arbetsinsatsen för att demontera den.
Jag är inte det minsta ilsken och att du raljerar över min "okunskap" gör att jag tycker du är en riktigt dryg jäkel, vilket är min fulla rätt. Förmodligen tycker du förbannat illa om mig också, vilket är helt okej. För att sammanfatta min okunskap så har jag bland annat:
Ekonomutbildning
Utbildning i arbetsrätt med särskild fördjupning i arbetsmiljö
Jobbat med/som:
Expert på personal- och arbetsmiljöfrågor på ett internationellt storföretag (+ 8 000 anställda world wide) i verkstadsindustrin
Organisationsutvecklare på företag i verkstadsindustrin
Projektledare
Effektiviseringskonsult
Egenföretagare (AB) med anställda
Så långt sträcker sig alltså min okunnighet. Du får gärna påpeka att jag inte kan skruva med bilar och har tummen mitt i handen, det är näömligen sant. Men går du på min yrkeserfarenhet och kallar mig okunnig så blir jag faktiskt lite arg. Faktiskt.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.