Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
#801094
Själplock/skrotar har minskat stadigt de senaste tio åren, sedan fins det ju såklart en och annan kvar.

Bara här i stan fans det som mest 6, idag 0. idag är det ju hundra gånger enklare att kika på bildelsbasen och dra fram ditt visa kort och handla det du vill ha. >Och som jag redan nämt, en bilskrot klassas som en arbetsplats och där har man inget att göra. Samma sak som soptipparna tex, för kunde ju vem som helst rota runt på tippen efter vad han nu ville, idag klassas det som en arbetsplats, och du har inget där att göra.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
#801112
Droopy skrev:Själplock/skrotar har minskat stadigt de senaste tio åren, sedan fins det ju såklart en och annan kvar.

Bara här i stan fans det som mest 6, idag 0. idag är det ju hundra gånger enklare att kika på bildelsbasen och dra fram ditt visa kort och handla det du vill ha. >Och som jag redan nämt, en bilskrot klassas som en arbetsplats och där har man inget att göra. Samma sak som soptipparna tex, för kunde ju vem som helst rota runt på tippen efter vad han nu ville, idag klassas det som en arbetsplats, och du har inget där att göra.

Men hur kan det då komma sig att det poppat upp e hel bunke "skrotar" på sistone runt om i sverige där det ENBART är självplock o inget annat.
Personligen nyttjar jag ytterst sällan Bildelsbasen i annat än att snoka runt men handlar gör jag sällan. Självplock är både roligt, snabbt och billigt så jag hoppas det får leva kvar.
av SEpaket
#801145
Droopy skrev:Själplock/skrotar har minskat stadigt de senaste tio åren, sedan fins det ju såklart en och annan kvar.

Bara här i stan fans det som mest 6, idag 0. idag är det ju hundra gånger enklare att kika på bildelsbasen och dra fram ditt visa kort och handla det du vill ha. >Och som jag redan nämt, en bilskrot klassas som en arbetsplats och där har man inget att göra. Samma sak som soptipparna tex, för kunde ju vem som helst rota runt på tippen efter vad han nu ville, idag klassas det som en arbetsplats, och du har inget där att göra.
Sluta med ditt jävla trams, det finns ingen lag som stödjer det du säger. I så fall har du knappast heller att göra på den lokala ICA-butiken eftersom det ju faktiskt är en arbetsplats. Vem du släpper in på firman som företagare är upp till dig. Soptippen drivs på uppdrag av kommunen och det är på önskemål därifrån att man inte vill ha civila som springer runt där, men om man ville skulle det vara lagligt att låta människor rota i containrarna. Däremot har en person med många år i branschen bakom sig talat om för mig att många tycker det är dålig lönsamhet och skickar hellre bilarna direkt till pressen.

Ja, är man inget vidare affärsman drar man upp visakortet och handlar på bildelsbasen. Priserna där brukar ligga på runt dubbelt så mycket, om inte mer. Ibland ligger deras priser nästan i nivå med nya delar hos Volvo eller Mekonomen. Och det blir mindre och mindre delar ju äldre bil du har. Många skrotar kör alla bilar äldre än 10 år rakt in till pressen. Jag kan dra ett aktuellt exempel. Jag köpte en del till min 850 på en självplocksskrot för 100 kronor. På bildelesbasen fanns en enda likadan och den kostade 2 000 kronor plus frakt. En viss skillnad. Nej, vi behöver fler bilskrotar med humana priser om 700/900/800 skall kunna leva vidare inom veteranbilshobbyn om 10 år.
av *pettson*
#801236
SEpaket skrev:
Droopy skrev:Själplock/skrotar har minskat stadigt de senaste tio åren, sedan fins det ju såklart en och annan kvar.

Bara här i stan fans det som mest 6, idag 0. idag är det ju hundra gånger enklare att kika på bildelsbasen och dra fram ditt visa kort och handla det du vill ha. >Och som jag redan nämt, en bilskrot klassas som en arbetsplats och där har man inget att göra. Samma sak som soptipparna tex, för kunde ju vem som helst rota runt på tippen efter vad han nu ville, idag klassas det som en arbetsplats, och du har inget där att göra.
Sluta med ditt jävla trams, det finns ingen lag som stödjer det du säger. I så fall har du knappast heller att göra på den lokala ICA-butiken eftersom det ju faktiskt är en arbetsplats. Vem du släpper in på firman som företagare är upp till dig. Soptippen drivs på uppdrag av kommunen och det är på önskemål därifrån att man inte vill ha civila som springer runt där, men om man ville skulle det vara lagligt att låta människor rota i containrarna. Däremot har en person med många år i branschen bakom sig talat om för mig att många tycker det är dålig lönsamhet och skickar hellre bilarna direkt till pressen.

Ja, är man inget vidare affärsman drar man upp visakortet och handlar på bildelsbasen. Priserna där brukar ligga på runt dubbelt så mycket, om inte mer. Ibland ligger deras priser nästan i nivå med nya delar hos Volvo eller Mekonomen. Och det blir mindre och mindre delar ju äldre bil du har. Många skrotar kör alla bilar äldre än 10 år rakt in till pressen. Jag kan dra ett aktuellt exempel. Jag köpte en del till min 850 på en självplocksskrot för 100 kronor. På bildelesbasen fanns en enda likadan och den kostade 2 000 kronor plus frakt. En viss skillnad. Nej, vi behöver fler bilskrotar med humana priser om 700/900/800 skall kunna leva vidare inom veteranbilshobbyn om 10 år.
Det var djup insikt. Du jämför en butik avsedd att vistas i för kunder utan möjligheter att skada sej med mindre än att man gör det med flit, med en plats där folk kan skada sej om dom går eller gör fel oavsett. Jag vänder lite på det. ÄR det fritt att gå runt på icas lager? Eller på närmaste byggarbetsplats?
Det är ju den platsen en demontering motsvarar. Om kunden så stukar ett finger när han demonterar själv så är det skrotens ansvar. Skär han sej eller annat är det skrotens fel. Det finns inget *du går in på egen risk*
För att få ha självplock så måste bilen vara dränerad, stå på ett speciellt sätt så den absolut inte kan rullas, rubbas i sidled eller tippa eller liknande, den får inte hissas så du kommer under. Det får inte finnas skarpa föremål i eller omkring bilen. Det får inte finnas något farligt som kan demonteras eller på annat sätt otillbörligen röras. Den måste stå på eget område som inte klassas som arbetsområde. Den som ska gå in på plocken MÅSTE ha nödig kännedom om det han eller hon ska jobba i och med. Då får inte bags, sträckare, slangar, vissa kablage, mycket mycket annat sitta kvar på bilen vid självplock trots att det gör det. Inte ovanligt med stolar kvar fast dom är odetonerade. Med andra ord det finns inte många som har självplock som följer dom regler som finns. Därför är inte självplocken öppen vid miljö eller arbetsplatsinspektion heller. Fattas väl annat.

Priser rattlas det om. Tja.. Ta det med försäkringsbolagen? Det är dom som matar vissa skrotar med så mycket bilar att det är omöjligt att ta hand om. Då pressas helt enkelt bilarna hela för *miljöns* skull. Skroten får nämligen böta om dom har för mycket uppställda bilar. Det istället för att sprida bilarna på fler demonteringar.
Som jag skrivit i en annan tråd. Hade du haft en veteranbil vore du glad att det fanns 20 delar oavsett för vad dom kostade. Du hade betalt och varit stolt för att ha kompletterat. Men när det handlar om bilar som ses som självklara, då vill ingen betala för delar som återfinns. Många delar finns inte att köpa nya längre och det ser då många som du som att det är en anledning till att det vore gratis? Men tillgång och efterfrågan sätter priser och har alltid gjort. Vill man ha något bortplockat och som dessutom inte finns många av så kostar det. Därmed inte sagt att basens pris är rätt.
Apropå.. i ditt exempel nudå. Vad var det rätta priset? Den kostade förmodligen mer än 100kr ny? Den kostade vad ny? Du har kontrollerat det eftersom det var oskäligt? Basen sa 2000kr plus frakt. När var delen inlagd? Nyligen eller för 5 år sen? Jag antar att du inte ringde och kontrollerade om priset var aktuellt på demonteringen? För du ANTOG att det uppdaterar sej självt med nya priser? För det gör INGA system på demonteringarna. Den som har 100.000 delar + sitter inte heller och ändrar priser då och då. Är det en medelstor skrot rinner det in runt 500-1000 delar som ska katalogiseras och prisssättas varje dag.. Då finns inte mycket tid att låta någon gå igenom priserna och justera dom.
Vill du att veteranhobbyn ska överleva för dom modeller du nämnt så får du övertala rally och folkraceåkarna. Det är faktiskt dom som köper och förstör mest så att delarna sinar i snabb takt.
Det är lite som vanligt.. okunskap skapar mest ilska. Besök en demontering istället. En som är lite större och som du kan få guidning i hur systemen fungerar så slipper du vara ilsken..

Ytterligare ett tips. Allt handlar inte om lagar. Det är krångligt ändå. Det finns både krav från försäkringsbolag som försäkrar företaget. Bolag som är affärspartners och ovanpå det miljö, hälso och skyddskrav från både länsstyrelse och riksförbund...
av SEpaket
#801628
*pettson* skrev: Det var djup insikt. Du jämför en butik avsedd att vistas i för kunder utan möjligheter att skada sej med mindre än att man gör det med flit, med en plats där folk kan skada sej om dom går eller gör fel oavsett. Jag vänder lite på det. ÄR det fritt att gå runt på icas lager? Eller på närmaste byggarbetsplats?
Det är ju den platsen en demontering motsvarar. Om kunden så stukar ett finger när han demonterar själv så är det skrotens ansvar. Skär han sej eller annat är det skrotens fel. Det finns inget *du går in på egen risk*
För att få ha självplock så måste bilen vara dränerad, stå på ett speciellt sätt så den absolut inte kan rullas, rubbas i sidled eller tippa eller liknande, den får inte hissas så du kommer under. Det får inte finnas skarpa föremål i eller omkring bilen. Det får inte finnas något farligt som kan demonteras eller på annat sätt otillbörligen röras. Den måste stå på eget område som inte klassas som arbetsområde. Den som ska gå in på plocken MÅSTE ha nödig kännedom om det han eller hon ska jobba i och med. Då får inte bags, sträckare, slangar, vissa kablage, mycket mycket annat sitta kvar på bilen vid självplock trots att det gör det. Inte ovanligt med stolar kvar fast dom är odetonerade. Med andra ord det finns inte många som har självplock som följer dom regler som finns. Därför är inte självplocken öppen vid miljö eller arbetsplatsinspektion heller. Fattas väl annat.

Priser rattlas det om. Tja.. Ta det med försäkringsbolagen? Det är dom som matar vissa skrotar med så mycket bilar att det är omöjligt att ta hand om. Då pressas helt enkelt bilarna hela för *miljöns* skull. Skroten får nämligen böta om dom har för mycket uppställda bilar. Det istället för att sprida bilarna på fler demonteringar.
Som jag skrivit i en annan tråd. Hade du haft en veteranbil vore du glad att det fanns 20 delar oavsett för vad dom kostade. Du hade betalt och varit stolt för att ha kompletterat. Men när det handlar om bilar som ses som självklara, då vill ingen betala för delar som återfinns. Många delar finns inte att köpa nya längre och det ser då många som du som att det är en anledning till att det vore gratis? Men tillgång och efterfrågan sätter priser och har alltid gjort. Vill man ha något bortplockat och som dessutom inte finns många av så kostar det. Därmed inte sagt att basens pris är rätt.
Apropå.. i ditt exempel nudå. Vad var det rätta priset? Den kostade förmodligen mer än 100kr ny? Den kostade vad ny? Du har kontrollerat det eftersom det var oskäligt? Basen sa 2000kr plus frakt. När var delen inlagd? Nyligen eller för 5 år sen? Jag antar att du inte ringde och kontrollerade om priset var aktuellt på demonteringen? För du ANTOG att det uppdaterar sej självt med nya priser? För det gör INGA system på demonteringarna. Den som har 100.000 delar + sitter inte heller och ändrar priser då och då. Är det en medelstor skrot rinner det in runt 500-1000 delar som ska katalogiseras och prisssättas varje dag.. Då finns inte mycket tid att låta någon gå igenom priserna och justera dom.
Vill du att veteranhobbyn ska överleva för dom modeller du nämnt så får du övertala rally och folkraceåkarna. Det är faktiskt dom som köper och förstör mest så att delarna sinar i snabb takt.
Det är lite som vanligt.. okunskap skapar mest ilska. Besök en demontering istället. En som är lite större och som du kan få guidning i hur systemen fungerar så slipper du vara ilsken..

Ytterligare ett tips. Allt handlar inte om lagar. Det är krångligt ändå. Det finns både krav från försäkringsbolag som försäkrar företaget. Bolag som är affärspartners och ovanpå det miljö, hälso och skyddskrav från både länsstyrelse och riksförbund...
Innan jag svarar skulle jag egentligen vilja ha reda på vilken utbildning och erfarenhet du har. Personligen har jag arbetat som expert på personal- och arbetsmiljöfrågor på ett internationellt storföretag i verkstadsindustrin, men det är klart, jag vet naturligtvis ingenting om det här. Jag klarade det jobbet genom att gissa mig fram på måfå.

Eller kanske inte. Jag vill inte sitta och slänga erfarenheter i ansiktet på människor, men när människor tar fram pekpinnen och försöker undervisa mig så får jag automatiskt den reaktionen.

Nu har jag alltså talat med skrotägare om den här frågan, personer jag tror är betydligt mer insatta i frågan än vad både du och jag är.

Det är också en viss skillnad på att vara anställd eller att uppehålla sig på området under eget ansvar. Vilket står på skyltar på alla självplocksskrotar jag har varit på. Att man vistas där på egen risk. Vilket är juridiskt gångbart, precis som skyltarna på byggen som anger att föräldrar ansvarar för att barn inte tar sig in på byggplatsen. Det finns alltså visst regler för att gå in på egen risk, särskilt som självplocksgården är separerad från demonteringsanläggningen, precis som att lagret på ICA är separerat från själva butiken. Så det är inte alls ett så tokigt exempel.

2 000 kronor för en begagnad del som använts i 30 000 mil och var 18 år gammal är inte rimligt, särskilt inte som dåvarande nypriset var 3 300 kronor (1995) hos Volvo och betydligt billigare som pirat. En hundring var lite billigt, men det berodde på att det fordrades viss renovering från min sida, vilket sänkte priset en del. Skillnaden i pris mellan vanlig skrot och självplocksskrot är mycket stor och i vissa andra fall har deras priser legat bara 5-10 % lägre än ny Volvo Originaldel. Det är orimligt. Detta eftersom man inte räknar på delens värde, man räknar på arbetstiden för att montera loss det hela och då blir det ganska dyrt. Inklusive alla avgifter kostar en anställd runt 300 kronor per timme. Tar det då 2 timmar att demontera en specifik del så är bara 600 arbetskostnaden. Därför blir det orimliga priser ibland, eftersom det inte är själva delen som är dyr, snarare arbetsinsatsen för att demontera den.

Jag är inte det minsta ilsken och att du raljerar över min "okunskap" gör att jag tycker du är en riktigt dryg jäkel, vilket är min fulla rätt. Förmodligen tycker du förbannat illa om mig också, vilket är helt okej. För att sammanfatta min okunskap så har jag bland annat:
Ekonomutbildning
Utbildning i arbetsrätt med särskild fördjupning i arbetsmiljö
Jobbat med/som:
Expert på personal- och arbetsmiljöfrågor på ett internationellt storföretag (+ 8 000 anställda world wide) i verkstadsindustrin
Organisationsutvecklare på företag i verkstadsindustrin
Projektledare
Effektiviseringskonsult
Egenföretagare (AB) med anställda

Så långt sträcker sig alltså min okunnighet. Du får gärna påpeka att jag inte kan skruva med bilar och har tummen mitt i handen, det är näömligen sant. Men går du på min yrkeserfarenhet och kallar mig okunnig så blir jag faktiskt lite arg. Faktiskt.
av Droopy
#801665
Oj, n u blev det en känslig fråga detta helt plötsligt, så jag tror vi släpper det och konstaterar att självplocksskrotarna är ett utdöende släkte.

Jag tänker inet går närmare in på varför man inte får vistas på en skrot el byggarbetsplats idag.
av *pettson*
#801768
Tja.. Det är bra att lägga upp en lista på utbildning. Men tyvärr ändrar det inte det faktum att reglerna och kraven finns.
Min erfarenhet?
Tja.. En bekant driver sen 15år en bildemontering där jag hjälper till nu och då med olika revisioner och tillstånd som har med demonteringen att göra. Jag är ingen pappersmänniska men jag ser till att det händer i verkligheten. Det innefattar att jag får pappren med kraven i huvudet först. Nyligen blev han miljöcertifierad efter 6 månaders förberedelser och det innefattar förutom en enorm pappersexercis med olika statistikärenden och allmänna hanteringsregler och avvikelserapporter bland annat att ingen annan får röra bilarna än auktoriserad personal som vet exakt hur varje del och moment ska hanteras för miljöns skull. Där får verkligen inte någon bil ställas för självplock. Det kan kosta honom certifieringen. Det är lite hårdare än länsstyrelsens tama småregler för auktorisationen. Men det har du säkert någon trevlig lösning runt? Den som väljer att inte vara fullförsäkrad, inte har några miljöcert och som inte har krav ifrån leverantörerna av bilarna (vilket dom flesta har) kan säkert snickra ihop något trevligt där kunderna kan plocka. Undrar du så är kravet för leverans till försäkringsskador 2014 att man är miljöcertifierad, eller har pågående certifiering. Att mygla till en självplock är alltså ett bra sätt att bli av med rätten att leverera för cabas skador.
Vad gäller priser så finns det nog inga rättningar eller ursäkter eller annat som jag inte hört. Du drog faktiskt en av favoriterna.
Först har kunden köpt något för en bråkdel av pengarna. Sen är ett satt pris fel på demonteringen eftersom ett nytt inte kostar så mycket mer. Motivet är ålder och mil. Sen kommer det alltid att det som köpts var ett renoveringsobjekt. Priset har då jämförts mellan ett renoveringsobjekt och ett som kunden förmodligen tror är 30.000 mil gammalt då bilens miltal är det. För delar som sparats kan ju aldrig vara utbytta och fräscha. Det kan bara kundens bildelar vara.. Det finns ingenstans i fenix att skriva att delen inte är lika gammal som bilen förutom i fritexten. Men sånt har du säkert också koll på. Grön bildel har du säkert också koll på då dessa har garanti som ny, fast dom är begagnade. Men sånt räknas inte om man inte vet..
av PTV
#801789
Tycker däremot många skrotare har en egendomlig inställning till sina skrotbilar när man kan hitta t ex fina skinninredningar som det både frusit och snöat på och folk som tidigare plockat delar t ex lämnat mängder med glassplitter på dessa föremål ... :shock:
Användarvisningsbild
av Allinug
#801793
Fast det behöver väl varken vara skrotarna eller skrotplockarna som ställt till det med glassplitter. Ofta är det väl skada eller skadegörelse på bilen som inte försäkringsbolaget vill betala som gör att bilen blir inlöst och går till demontering. Glassplittret blir kvar från skadetillfället.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?