Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kompe
lennarte skrev:
Kompe skrev:Tänkte att man kanske skulle byta den i förebyggande syfte
Det är nog inte helt fel tänkt. Det är ju en fjäderbelastad kolv (i alla fall på 140 - 240) som kan rosta fast (och gör det). Det är kanske det felet du har, att den har fastnat.
Jag hade en gång en Datsun 100A -72 (vår första andra bil), en trevlig liten bil obetydligt större än en hundkoja (nu menar jag BMC-n från -60 talet). Den hade (enligt Bilprovningen) för dåliga bromsar bak. Efter helrenovering (svarvade trummor, radialslipade bromsband och nya hjulcylindrar) blev det ombesiktning igen. Då plockade jag isär bromskraftbegränsaren (den satt i motorrummet på torpedväggen, därför skrev jag "japanska bilar" ovan), plockade bort packningen och körde tillbaka till Bilprovningen. Och se, han godkände den. Den blev lite lurig på vintern, men hade kanonbromsar på sommaren. Den hade dragkrok och fick dra hela 600 kg :lol:
Kanske räcker att smörja kolven då? :-DD Och att kolla att den inte har rostat bort :roll: :mrgreen:
Tycker min kombi har väldigt dålig verkan bak trots att allt är bytt :x :cry:
av rid54
Tryckbegränsningsventiler arbetar ju ofta med ett tryck (till bakbromsarna, exvis) som arbetar mot en fjäderbelastad ventil. Ventilen stänger när trycket övervinner fjäderkraften (lite förenklat). Stängningstrycket (dvs det begränsade bromstrycket) kommer då att bero på fjäderstyrkan. Om fjädern tröttnat/gått av/rostat etc så påverkas ju resultatet. Det enklaste är kanske att helt enkelt byta ventilen mot en ny (om det inte går att byta bara fjädern).
Det finns lite andra varianter också. Med mottryck och lastberoende. Den lastberoende kan man "ställa om" själv eftersom det finns en utvändig fjäder :lol: . Jag har ju ingen (har ABS). men tänk på att det finns (kanske) 2st begränsare (en till varje krets). Det var i alla fall det på 140 och 240 modellerna.
Det är antagligen i alla fall en av anledningarna att bilprovningen underkänner ej fungerande ABS (avsaknaden av begränsaren)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Hmm... Ska fråga på volvo om en sån vad den kan tänkas kosta 8)
Föressten, "Lennarte" hur fungerar då en abs-bromsad bil när abs'en är ur funktion?
Körmässigt fungerar den ju som ett vanligt 2-krets system när man bromsar? :???:
Har ABS (Gliring) "ur funktion" på min 16V :roll: därav att jag frågar :wink:
Kompe skrev: Föressten, "Lennarte" hur fungerar då en abs-bromsad bil när abs'en är ur funktion?
Det fungerar som en bil utan begränsare. Bakhjulen (på min i alla fall) "kasade" vid hård inbromsning, särskilt vid dåligt väglag. ABS-en förstärker även bromskraften vid hård inbromsning.

Mvh
Lennart
av Glidan
Tack det var många funderingar/svar. jag har nog fel jag har ej tittat om jag har en sådan ventil nu har jag ABS .Jag har kört 245 i 25 år det är kanske där som jag sett ventilen.Men barnbarnet tycker det är roligt att jag börjat bromsa.Jag skall kolla skivorna som inte vill rosta.Nu har jag inte papperet här men jag tror att på besiktningen fick jag 2.6 2.6 1.5 1.5 f/b.Det kan ju bero på klossar /skivor,fram är ventilerade.Förr fanns det klossar med ett slipmedel ytterst,jag går och funderar på att göra sådana själv.Man kan ju plana av ett gammalt belägg och limma på slipmedel.Har sådana klossar försvunnit eller har jag missat dom.

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]