- tor 31 okt 2013, 08:56
Tycker min kombi har väldigt dålig verkan bak trots att allt är bytt
lennarte skrev:Kanske räcker att smörja kolven då? :-DD Och att kolla att den inte har rostat bort :roll: :mrgreen:Kompe skrev:Tänkte att man kanske skulle byta den i förebyggande syfteDet är nog inte helt fel tänkt. Det är ju en fjäderbelastad kolv (i alla fall på 140 - 240) som kan rosta fast (och gör det). Det är kanske det felet du har, att den har fastnat.
Jag hade en gång en Datsun 100A -72 (vår första andra bil), en trevlig liten bil obetydligt större än en hundkoja (nu menar jag BMC-n från -60 talet). Den hade (enligt Bilprovningen) för dåliga bromsar bak. Efter helrenovering (svarvade trummor, radialslipade bromsband och nya hjulcylindrar) blev det ombesiktning igen. Då plockade jag isär bromskraftbegränsaren (den satt i motorrummet på torpedväggen, därför skrev jag "japanska bilar" ovan), plockade bort packningen och körde tillbaka till Bilprovningen. Och se, han godkände den. Den blev lite lurig på vintern, men hade kanonbromsar på sommaren. Den hade dragkrok och fick dra hela 600 kg :lol:
Tycker min kombi har väldigt dålig verkan bak trots att allt är bytt

Volvo V50 D2 -12 Min första "moderna Volvo"
Tidigare referenser:
Volvo 244 GL Grönmet -82 Urstark uppför
Volvo 744 GLT 16V -90 :D :twisted: (Japansk Diplomatvagn)
Volvo 855 GL 10V -94 Snikutrustad
Volvo 964'a E 3.0 -94 Skapligt fullutr. Nyskick!
Gasen i botten och humöret i toppen! :D
/Kompe
Tidigare referenser:
Volvo 244 GL Grönmet -82 Urstark uppför
Volvo 744 GLT 16V -90 :D :twisted: (Japansk Diplomatvagn)
Volvo 855 GL 10V -94 Snikutrustad
Volvo 964'a E 3.0 -94 Skapligt fullutr. Nyskick!
Gasen i botten och humöret i toppen! :D
/Kompe

- By Gorsken