Instämmer i vad e_king säger, köp inga "billiga" polermaskiner, nu så är det ju relativt vad som är billigt, men köp inte på ställen som t.ex. Rusta, Överskottsbolaget osv. Ja, ni fattar vad jag menar... Det största problemet med dessa "billiga" polermaskiner brukar vara att de snurrar för snabbt samt att de är tunga, kan även låta högt också. Det blir alltså svårare att arbeta med dem samt ökad chans till misslyckat resultat, vilket man ju inte vill uppnå.
Du, malumbub, har ett till tips ifall du inte återfick den röda färgen efter endast vaxning. Jag lackrengjorde bilens lack i torsdags (röd 944:a), och det blev ännu bättre än innan då jag endast vaxade. Man ska dock tänka på att efter lackrengöring bör man vaxa bilen inom två veckor, så den fina färgen samt glansen skyddas och håller längre. Kan även nämnas att jag fick bort samtliga asfaltsfläckar och dyl från lacken, som jag stört mig på innan. Nu är det endast de s.k. "solrosorna" i lacken som jag störs över, men för att få bort dessa måste man använda en polermaskin, vilket jag inte har för tillfället.
Så jag tipsar dig om att avfetta bilen, tvätta med schampo, torka av vattendroppar med sämskskinn och sedan köra med lackrengöring. Till sist är det bra att du vaxar bilen också, så din lack håller sig fin en längre tid. Lackrengör eller vaxa inte bilen i direkt solljus förresten! Förövrigt använder jag Turtles lackrengöring, röd flaska, samt deras schampo och bilvax (Turtle Extreme Car Wax). Ifall du inte hunnit rubba bilen än, så testa att göra som jag beskriver ovan, fungerade för mig iaf.
Gnugga inte för hårt med lackrengöringen förresten, för det är nästan som rubbing på det viset att den "skalar" av en pytteliten bit av lacken, fast det gör ju i princip all slags lackbehandling mer eller mindre, så även vax. Väldigt väldigt lite, men det är märkbart då polertrasan blev lite röd... Men var heller inte försiktig då du inte kommer få bort all smuts och asfaltsfläckar om du inte gnuggar lite. Man behöver gnugga riktigt hårt för att ta bort för mycket färg, så var inte rädd att köra med lackrengöring.
På 944:an fanns dessa fula asfaltsfläckar även i trösklarna när man öppnar dörrarna. De var så pass mycket att man verkligen kände hur stäv ytan var. Jag började med att gnugga försiktigt och sakta, men detta hjälpte inte så jag gnuggade hårdare och lite snabbare. Fick gnugga någon minut på vissa ställen, men nu är de fula fläckarna puts veck! Fanns en hel del fläckar undertill på dörrarna, tog bort dessa med, nu är lacken sketfin, ren lack i samtliga skarvar osv. Precis som om den vore ny, riktigt nöjd med resultatet faktiskt.
Tvätta alltså lacken inuti dörrarna samt tröskel osv. De brukar vara smutsigt plus att det blir mkt snyggare om man kör lackrengöring och vaxar där med... Kan vara lite svårt att tvätta på dessa ställen då man inte vill ha vatten på inredning samt klädseln, men jag kör med ett speciellt munstycke på vattenslangen där man kan ändra till typ 6 olika "spruttyper", på min finns det en som heter "Mist". Kör man med den så sprutas vattnet som en dimma, genom väldigt små hål, så det fungerar jättebra. Den är egentligen tänkt för att spruta på blommer i krukor mer, så den sprutar i en bred omkrets. Spruta från ca 20cm. På 944:an är det endast motorrummet kvar som skall lackrengöras samt vaxas framöver.
Lycka till
