Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av luma
Jag har en blå volvo 740 från 87. Bilen har stått ute sedan alltid och är nu solblekt på taket och motorhuven. Det gör egentligen inget, men vore trevligt om det fanns något enkelt sätt att få tillbaks en lite mörkare nyans i stil med bilens färg i övrigt.

Skulle vax kunna hjälpa? Jag kan inget om vax, vad är skillnaden mellan hårdvax och vanligt vax och allt vad det heter? Något man bör tänka på? Tips/rekommendationer? Läste att man måste först använda schampoo sedan cleaning(?) och sedan vax?

Edit: oj, denna post kanske ska va i styling forumet. :) Någon admin kan väl flytta mitt inlägg?

[quote]Flyttad till rätt forumsdel. :wink:
Mvh/
Addekarlsson
Moderator[/quote]
Användarvisningsbild
av Brainy
Tvätta bilen så den verkligen är ren! låt torka. Arbeta ut rubbing över alla plåtytor (inte bara där det är blekt då kommer det ändå synas skillnad). När du har gjort det och är nöjd med resultatet så går du loss en vända till med hårdvax för att skydda behandlingen.
Rubbing brukar köpas på plåtburk och hårdvax på flaska om det kan hjälpa dig att veta vilket som är vilket :)
/Anders

Edit: Är du samma luma som den luma på etanol.nu som får smutsstänk från avgassystemet på bakrutan?
av luma
Ok, vad är rubbing? :) Det låter som sandpapper och farligt för lacken :)

Jepp jag finns på etanol.nu också under samma nick.
Användarvisningsbild
av Brainy
Rubing är en rätt porös "gegga" :P som man arbetar ut över lacken och du har rätt i att det är en typ av sandpapper då det faktiskt slipar ner lacken men inte särkilt mycket.
Här är en länk till rubbing: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83083
Dock vet jag inte hurvida biltema är bra eller ej, jag skulle nog lägga några kronor till på t.ex Turtles
/Anders
av Nilsson_89
använd hårdvax finnare glans desutom.
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag skulle ha provat att vaxa bilen innan du använder rubbing... I och med att rubbing slipar ner väldigt lite av lacken, och en bil utan metalliclack har några mindre lager än en med metallic, så bör man endast använda rubbing ifall lacken är väldigt blek, så blek att det ej hjälper med vax. Vi har en andrabil, 944 -92 med röd lack. Denna lack var rätt blek på baklucka, tak och lite grann på motorhuven... Förra veckan så tvättade jag bilen grundligt, dvs. Först avfettning, sen tvätt med schampo och till sist torka av med sämskskinn.

Efter ca en timme efter jag torkat rent och allt vatten under lister var veck, så började jag vaxa bilen. Jag använde Turtle Extreme Car Wax, vilket jag tycker fungerar alldeles utmärkt, lättarbetad och ett lysande resultat. Den kostar förövrigt ca 129kr om jag inte minns helt fel. Bör även tilläggas att jag ej vaxade med maskin, utan för hand. Redan då jag började vaxa de bleka ytorna så märktes det en ofantlig skillnad... Lacken blev genast mörkare, lacken glänste som om bilen vore nylackad... Jättebra blev det, kan ju nämna att bilen drog till sig ett antal blickar då jag var ute och körde runt senare samma dag... Kan även rekomendera att man införskaffar sig s.k. "Bumper Shine". En sprayflaska med en speciellt medel man sprutar på plastdetaljer på bilen. Backspeglarna och listerna osv. På vår 940 var nästan ljusgrå/vita, men efter behandling med Bumper Shine, så blev de svarta och blanka. Även dessa såg helt plötsligt nya ut... Förövrigt så gör detta medel inte bara svartare och finare plastdetaljer, utan de skyddar också.
av malumbub
Kan man använda rubbing på bara vissa detaljer, så som motorhuven, och sen vaxa resten?

Motorhuven på min röda 740 saknar rätt mkt färg på motorhuven och ytan där känns lite strävare än resten av bilen. Sen är färgen solblekt på tak och bakvinge. Väntar på torrt väder för att vaxa ordentligt samtidigt som jag funderat just över rubbing på huven. Nån som vill tipsa mig här?

(Ang svarta lister m m så upptäckte jag för nåt år sen att teflonsprej, som man smörjer t ex dörrarna med, gör underverk på både plast och glas... Inte så miljövänligt dock...?)
Användarvisningsbild
av Ramon
Visst kan man använda rubbing på endast vissa detajer, fast det är inget jag rekommenderar på grund av att det kan skilja i nyans sen på färgen... Har du testat att endast vaxa bilen för att få tillbaka den röda glansiga nyansen? Fungerade det inte så bra, så rubba hela bilen i så fall, det är mitt råd, och efter det vaxa.
Användarvisningsbild
av Ramon
Instämmer i vad e_king säger, köp inga "billiga" polermaskiner, nu så är det ju relativt vad som är billigt, men köp inte på ställen som t.ex. Rusta, Överskottsbolaget osv. Ja, ni fattar vad jag menar... Det största problemet med dessa "billiga" polermaskiner brukar vara att de snurrar för snabbt samt att de är tunga, kan även låta högt också. Det blir alltså svårare att arbeta med dem samt ökad chans till misslyckat resultat, vilket man ju inte vill uppnå.

Du, malumbub, har ett till tips ifall du inte återfick den röda färgen efter endast vaxning. Jag lackrengjorde bilens lack i torsdags (röd 944:a), och det blev ännu bättre än innan då jag endast vaxade. Man ska dock tänka på att efter lackrengöring bör man vaxa bilen inom två veckor, så den fina färgen samt glansen skyddas och håller längre. Kan även nämnas att jag fick bort samtliga asfaltsfläckar och dyl från lacken, som jag stört mig på innan. Nu är det endast de s.k. "solrosorna" i lacken som jag störs över, men för att få bort dessa måste man använda en polermaskin, vilket jag inte har för tillfället.

Så jag tipsar dig om att avfetta bilen, tvätta med schampo, torka av vattendroppar med sämskskinn och sedan köra med lackrengöring. Till sist är det bra att du vaxar bilen också, så din lack håller sig fin en längre tid. Lackrengör eller vaxa inte bilen i direkt solljus förresten! Förövrigt använder jag Turtles lackrengöring, röd flaska, samt deras schampo och bilvax (Turtle Extreme Car Wax). Ifall du inte hunnit rubba bilen än, så testa att göra som jag beskriver ovan, fungerade för mig iaf.

Gnugga inte för hårt med lackrengöringen förresten, för det är nästan som rubbing på det viset att den "skalar" av en pytteliten bit av lacken, fast det gör ju i princip all slags lackbehandling mer eller mindre, så även vax. Väldigt väldigt lite, men det är märkbart då polertrasan blev lite röd... Men var heller inte försiktig då du inte kommer få bort all smuts och asfaltsfläckar om du inte gnuggar lite. Man behöver gnugga riktigt hårt för att ta bort för mycket färg, så var inte rädd att köra med lackrengöring.

På 944:an fanns dessa fula asfaltsfläckar även i trösklarna när man öppnar dörrarna. De var så pass mycket att man verkligen kände hur stäv ytan var. Jag började med att gnugga försiktigt och sakta, men detta hjälpte inte så jag gnuggade hårdare och lite snabbare. Fick gnugga någon minut på vissa ställen, men nu är de fula fläckarna puts veck! Fanns en hel del fläckar undertill på dörrarna, tog bort dessa med, nu är lacken sketfin, ren lack i samtliga skarvar osv. Precis som om den vore ny, riktigt nöjd med resultatet faktiskt.

Tvätta alltså lacken inuti dörrarna samt tröskel osv. De brukar vara smutsigt plus att det blir mkt snyggare om man kör lackrengöring och vaxar där med... Kan vara lite svårt att tvätta på dessa ställen då man inte vill ha vatten på inredning samt klädseln, men jag kör med ett speciellt munstycke på vattenslangen där man kan ändra till typ 6 olika "spruttyper", på min finns det en som heter "Mist". Kör man med den så sprutas vattnet som en dimma, genom väldigt små hål, så det fungerar jättebra. Den är egentligen tänkt för att spruta på blommer i krukor mer, så den sprutar i en bred omkrets. Spruta från ca 20cm. På 944:an är det endast motorrummet kvar som skall lackrengöras samt vaxas framöver.

Lycka till :wink:

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]