Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#798945
bjompa skrev:Haha ja de va ju precis de ja va ute efter..
Ja vet inte vart du bor men de låter lite som att du befinner dej i Tokyo typ.
Nu kanske ja inte menade att du skulle åka 3min tidigare utan typ en halvtimme eftersom de är en sån enorm rusning där du bor. Åker du då 30min tidigare så borde du hinna stanna även i de små rondellerna å kanske inte vid första bilen utan kanske tredje, fjärde hinna uppfatta att de va en gul lampa som blinkar å då kan du åka.
Sen vet ja inte om de spelar så stor roll om du kan dina rondeller i sömnen eller inte, de är inte heller de ja menade med att du skulle hinna se dej omkring. De kan ha vart, om du tänker efter lite, så att ja menade att om du åker tidigare så hinner du stanna i rondellerna å se dej för.

Ja vet inte de ja men vart du upprörd för att ja inte mjäkar med å tycker att kurvljusen är dumma?
Du får gärna tycka att ja är elak å en mobbare eller vafan du vill. Men på dej så låter de som att du har fruktansvärt bråttom ut i varje rondell, eftersom du ska trycka dej ut trots att nästa bil ligger, som du skrev, 2m bakom.
Om vi bara tar det senaste så om bilen som ligger för att köra in i rondellen om han blinkar ut så har jag honom som blockerare så att jag kan hinna köra ut i rondellen innan den som kommer bakom honom hinner in och köra på mig, han ligger liksom i vägen och ger fri lejd för mig in. Inga 2 meter då utan fri lejd, kanske fem meter.
Användarvisningsbild
av erikn
#799990
Kanske inte hör till tråden egentligen, men det diskuteras ju rondeller. Idag såg jag en ny variant: Blinka höger innan han åkte in i rondellen, sedan precis när han åker in i rondellen så blinkar han vänster ett par blink. Sedan inget mer blink, fortsätter rakt fram i rondellen.
Användarvisningsbild
av joel80
#800024
Haha.. fast blinka höger in i rondellen är egentligen inget fel då man svänger höger ut på en ny väg (rondellen). Sen att det kan vara rätt förvirrande för andra trafikanter och att vägen (rondellen) är enkelriktad och högersväng det enda alternativet är en annan sak. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
#800028
Ja det är märkligt. Så många år sedan man ändrade regler i cirkulationsplatser, och väldigt många har fortfarande inte lärt sig att endast blinka när man skall lämna den.
av umekille
#800041
Redan 1983 hade usabilar typ denna oldsmobilen kurvtagningslykta
och enligt mej så sitter den helt rätt den lyser upp på sidan
och stör inte framförvarande bilister.
Bild
av Ulmerkotte
#800487
SvenB skrev:Ja det är märkligt. Så många år sedan man ändrade regler i cirkulationsplatser, och väldigt många har fortfarande inte lärt sig att endast blinka när man skall lämna den.
Eller vägrat anpassa sig! T,ex jag, men jag har börjat krypa till korset! :lol: Min trafiklärare(1981).Sa " en rondell är en korsning, i en korsning så blinkar man vänster om man ska svänga till vänster och till höger om man ska svänga till höger och ska man rakt fram så blinkar man inte alls" ! Vad bra det fungerade!..Man behövde inte vänta like länge som man gör nu när en bilist blinkar i sista stund innan hen tar av till den väg man kommer ifrån själv, kort sagt, man såg tidigare vart folk tänkte ta vägen!
Användarvisningsbild
av SvenB
#800615
Ändringen gjordes nog just för det du skriver. Med tanke på att det är så dåligt med användningen av blinkers är det förödande att ha det som förrut. Om en bil. enligt gamla regeln, inte blinkar tror man att den skall "rakt fram" (svänga ut). Om man då kör och den bilen bara gett i f**n att blinka, smäller det. Som det är nu, så om bilisten inte blinkar ut står man kvar. Skulle det vara en "blinkersvägrare" som ändå svänger ut, händer inget annat än att du förlorat tid.
av semmelman
#801110
umekille skrev:Redan 1983 hade usabilar typ denna oldsmobilen kurvtagningslykta
och enligt mej så sitter den helt rätt den lyser upp på sidan
och stör inte framförvarande bilister.
Bild
Kurvljus är inte så dumt iofs märkte jag häromkvällen, skulle på en mörk grusväg svänga av vänster och sen vänster igen på en ännu mindre skogsväg, jag såg först inte var den vägen gick riktigt, den gick nedför, men när kurvljuset börja lysa upp såg jag precis. Men jag tror på min gamla bil med vanliga lysen så är det så mycket ströljus som lyser upp ändå så kanske det behövs nu med de modernare lamporna som är mer precisa. Man vill ju faktiskt se lite åt alla håll och inte bara i en smal kon framåt, t ex vägskyltar på sidor och ovanför vill man ju se, egentligen kunde kurvljuset om det var något dämpat va på hela tiden, förstår inte varför det ska va släckt och sättas på. För att undvika mitt rondellproblem men ändå funka på cyklister från sidorna kunde man tänka sig att det alltid är på till hälften men förstärks till max vid rattsvängning.
Nåt annat som är störigt är underdimensionerade backljus, finns kanske ingen bil förutom Volvo/Saab som har bra backljus, ska det va så svårt att sätta i en lagom lampa i fabriken??
av rid54
#801163
SvenB skrev:Ja det är märkligt. Så många år sedan man ändrade regler i cirkulationsplatser, och väldigt många har fortfarande inte lärt sig att endast blinka när man skall lämna den.
Detta är ett av de få tillfällen jag menar att man kan vara lite övertydlig med körriktningsvisaren... Jag tycker det är bra service att blinka vänster om man tänker sig att köra mer än 180 grader i cirkulationsplatsen, dvs svänga vänster eller vända. De som nalkas på de andra "infarterna" ser då att man definitivt inte tänker lämna där de ska in, utan tänker fortsätta. Om man dessutom klarar att koppla om blinkern och göra -som påbjudet- "blinka ut" ur cirkulationsplatsen, så blir det garanterat säkrare trafik. Det värsta är nästan de som ger vänsterblinker (för att de ska "åt vänster"), men sedan glömmer att ge högerblinker när de ska ut, dvs svänger ut ur cirkulationsplatsen med vänsterblinker tänd. Då undrar man, kan jag säga! Dessa förare är uppenbarligen inte mycket för att tänka över sin körning och det är olyckligt för andra trafikanter. Rätt skött vänsterblink är en bonus för oss andra, men de som inte fattat principen och glömmer det de SKA sköta -nämligen utblinkandet- gör läget sämre. Till dem vill man säga, för att travestera ett gammalt uttryck: "Försäkra er om att hjärnan är inkopplad innan motorn startas"
Användarvisningsbild
av erikn
#801190
Att blinka vänster och svänga ut är inte alls det värsta. Det värsta är att blinka höger och fortsätta i cirkulationsplatsen. Jag höll som sagt på att krocka med en dylik för några veckor sedan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]