Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

jo det är så att jag har en volvo 850 95a som driver väldigt dålitgt, när man kör iväg och har plattan i mattan så går det jävligt segt :D
bilen blev stulen för ett tag sen, och kom tillbaks från polisen i detta skick. tydligen så hade polisen jagad rövarna efter ett butiks rån som slutade med att dom körde över en centrifug med bilen. Har försökt att läsa av felkoder men just A1 får jag inge respons ifrån :( håller in svarta knappen i ca 1 sekund men sen är det dött på lampan, har testat att läsa av andra "hål" och där funkar det ??:-/
går det att byta diagnostikenheten från en annan med samma modell? om det nu är den som är fel eftersom jag inte får ut nått ur A1.

tacksam för alla svar! :D
"körde över en centrifug" :shock: Spännande...
Risken är då att nåt i kablaget till lådan eller därikring fått en smäll och att du har W-läget i permanent, utan indikering. Jag har för mig att i det läget startar lådan alltid på 3:an. Kan du känna hur många växlingar du har om du axar från 0 till 60-70 (utan plattan i mattan)?
haha ja precis..
okej vart sitter kablaget? är det de som är under "batterihyllan"? kan det va så att hela lådan är "pajj"? eller skulle den inte driva alls då? kan tillägga att kick-downen inte funkar om det nu spelar någon roll :D hur menar du känner? alltså hur många gånger den växlar från 0 till 60-70?
Automatlådan har väl nåt kablage anslutet för exvis lock-up, som har en solenoid i lådan, sedan finns det antagligen andra anslutningar oxå. Det jag menade med känner är att om man axar från 0 och med litet gaspådrag, så brukar man känna växlingarna, åtminstone 1-2 och 2-3, om man kör på slät väg. Har lådan "fastnat" i W-läget så startar den på 3:an och då känns det knappt alls när den växlar upp. Om bilen är i gott skick och du tänkte ha kvar den, kan det kanske vara värt att lämna in den för felsökning, då det ju kan finnas väldigt många saker som påverkar.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]