...

Moderator: Moderatorer

Inbäddningen av filmen är där och den funkar för mig.. men jag hade inte lagt till en direktlänk under som jag brukar göra för stackars Ipad-användare som uppdaterat till iOS7. :)

Fixade en direktlänk för den sista nu också. :)
joel80 skrev:Men nog är det väl så att om någon bil står på tutan bakom en så slänger man en blick i backspegeln.. Hade polisen gjort det hade dom nog kunnat sett att en bil bytte fil där man inte fick.

Att använda blinkersen tycker jag ändå inte gör det okej att kapa någon så man får bromsa in kraftigt och samtidigt korsa heldraget och spärrzon.. :)
Menade inte att det är ok att byta fil som han gjorde utan att det var en bilist som för ovanlighetens skull använde blinkersen, tycker att det varit värre om han inte gjort det. Att polisen inte uppmärksammade honom kan ju bero på att dom hade annat för sej och varken såg eller hörde.
Jo, men även om polisen sett filbytet - vad skulle han gjort, åkt mot trafiken på Klarastrandsleden? Det hade varit betydligt farligare än själva filbytet i sig.
Jag börjar inse att en dash cam inte är helt fel. På väg hem under en tjänsteresa såg jag två idiotomkörningar av bilar framför mig i ytterkurva med skymd sikt på landsväg i mörker. Rena ryska rouletten. Mycket små marginaler, på gränsen till obefintliga. :-(O)

Vid ena tillfället blev det möte med lastbil. Men bilen lyckades kasta sig in på rätt sida av vägen i sista stund... :shock: Jag tycker synd om den lastbilschauffören. Och det hade varit ännu mer synd om lastbilschauffören psykiskt att bevittna en frontalkrock mot egna lastbilen även om det inte hade varit lastbilschaufförens fel. Kanske hade lastilen väjt ut i skogen men troligen inte hunnit då det redan verkligen var i sista stund. :cry:

Funderade allvarligt på att anmäla eftersom det var riktigt illa den här gången, värre än vad man ofta annars ser. Men jag har ingen dash cam vilket gör att ord kommer att stå mot ord. Dessutom fanns ingen chans för mig att komma ifatt för att notera regnummer då jag körde en DRIVe vid tillfället. ??:-/

Men inga poliser fanns på denna vägsträcka. De fanns på E4:an som jag körde på innan jag svängde in på landsvägen där omkörningarna skedde. Dock finns det fartkameror men de registrerar bara en momentan hastighetsöverträdelse på stället där de står. Inte beteende. Inte heller om man kör vårdslöst, är rattfull eller är påtänd av droger. Ej heller om man är allmänt olämplig som bilförare. Det är dagens trafikpolitik i ett nötskal. Bara du inte överskrider gällande hastighetsgräns så kvittar det hur du kör i övrigt... Men dash cam skulle kunna fånga mycket av de farliga beteendena. Hur detta sedan kan användas i juridiska sammanhang kan nog utvecklas.
andreas_lofgren skrev:Jo, men även om polisen sett filbytet - vad skulle han gjort, åkt mot trafiken på Klarastrandsleden? Det hade varit betydligt farligare än själva filbytet i sig.
Va? Polisen låg framför bilen som gjorde bytet.. Det hade varit lätt att stoppa den genom att sträcka ut en stopp-spade eller nått. Polisen kom alltså inte från mötande.. Du ser väl polisbilen där framför på filmen?

Men som ni säger.. dom såg väl inte eller hade inte tid. :(

Camel skrev:Men dash cam skulle kunna fånga mycket av de farliga beteendena. Hur detta sedan kan användas i juridiska sammanhang kan nog utvecklas.
Ja vi har ju fri bevisföring i Sverige... Fast problemet vad gäller trafikförseelser är att du måste kunna identifiera föraren för att den ska kunna bli straffad. Man skulle alltså vara tvungen att stoppa föraren som gör fel och se till att få med den på film för att det skulle hålla om man vill "sätta dit" nån dåre.
Självklart annorlunda om någon typ kör in i en och smiter.. då blir nog läget ett annat och polisen får nog god hjälp av filmen. :)
Jag kan inte påstå att jag detaljstuderade filmen
joel80 skrev:/.../vi har ju fri bevisföring i Sverige... Fast problemet vad gäller trafikförseelser är att du måste kunna identifiera föraren för att den ska kunna bli straffad. Man skulle alltså vara tvungen att stoppa föraren som gör fel och se till att få med den på film för att det skulle hålla om man vill "sätta dit" nån dåre.
Ja tyvärr är det som du skriver.
:idea: Några (galna) idéer jag fick: Men man kan ju fråga sig om det inte rimligt att identifiera sig när man ska köra bilen. :shock: En idé är att körkortet skulle ha ett chip eller dyl. med innehavarens identitet. Och en kortläsare skulle finnas i bilen tillsamamns med alkolås. I med körkortet och tryck in pin-kod. En online uppkoppling skulle bekräfta behörigheten mot en databas och alkolåset bekräfta att föraren är nykter innan start medges. Om det är fel behörighet för fordonet, körkortet är spärrat eller om föraren inte är nykter blir det ingen start. För att beivra trafikbrott räcker det sedan att regnummer, plats och klockslag noteras. Identiteten på föraren är ju känd. Men det är klart att fusk kan ju förekomma. Man kanske för säkerhets skull ska ha både fingeravtryckläsare och ögonscanner förutom kortläsare för körkortet... :mrgreen: Det gäller att "logga ut" vid ev. förarbyte, dvs stanna motorn för att den nye föraren ska bekräftas av systemet innan ny start medges. ;-//
Man kan sedan komplettera med automatisk online rapportering av bilens gps-kordinater i realtid tillsammans med fordonets och förarens identiteter till ett övervakande system där algoritmer kontrollerar att man inte kör om för snävt, kör om vid möte, kör över heldragen linje, kör mot rött ljus, underlåter att stanna vid stoppplikt, kör för nära framförvarande fordon, etc. Ja, allt som idag anses vara fullt normalt av många även om det är fullständigt livsfarligt... Sedan har vi det här med hastigheten. Troligen skulle tillåten hastighet kunna höjas med bibehållen risknivå om det blev ordning på körbeteendet. Men om nu detta inte faller i smaken kan man via systemet även beivra överträdelse av gällande hastighetsgräns, både momentan och snitthastighet. Även starkt avvikande hastighet mot övrig trafik kan noteras i systemet t.ex. överdriven låg hastighet. Genom att förarens identitet är känd kan man automatiskt beivra de allra flesta trafikbrott. ??:-/
Galna idéer? Javisst! En utopi? Jag tror att det kanske kan bli verklighet i framtiden. Eller att fordonen framförs av automatik och ej av människor. :roll:
Tills dess får vi hålla oss till godo med dashcam även om ev. lagföring inte blir så sofistikerad. :-)-)
Hahaha.. linjen mellan din utopi och en värld värre än George Orwells 1984 verkar hårfin.. :)
Jag får hålla mig till att köra upp jämsides och rikta kameran åt sidan så länge!
:D
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 356

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]