Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev:Lite off topic men plasti dip (spray?) på fälgarna - har du gjort det för att det är "snyggt" eller för att skydda aluminiumfärgen därunder från att "flagna" (som är vanligt att det blir på alufälgar efter några säsonger i vätan/salt), eller bägge anledningarna kanske?

/Bo
Mest faktiskt för att få vinterfälgarna lite "tuffare/snyggare"... Naosfälgarna är väl egentligen inga höjdare annars. Köpte nya vinterdäck och passade då på. I våras fick jag lämna in bilen till Volvo så de kunde hjälpa mig att få bort en låsbar hjulbult på höger fram som fastnat. Drog sönder adaptern på sista däcket när jag skulle ha bort vinterhjulen... beställde en ny från Tyskland via Wheellockkeys hemsida... drog sönder det fanskapet också... lämnade bilen till Volvo så de fick misshandla bort bulten... tyvärr fick sig fälgen en del av denna misshandel också, två större djupare hack/repor... De syns nu med om man tittar ordentligt, men inte lika tydligt (på håll iaf...)

Bild

Men bort kom hjulet och nu kör jag utan låsbara hjulbultar... Ska ändå byta sommarfälgarna snart med. De kanske rullar nästa sommar också om däcken vill, men sen blir det nya kompletta hjul... Volvo original Modin 18" blir det då!

Bild
Jag PlastiDippade också mina vinterfälgar.. både för att jag tror det blir snyggt med svarta fälgar på vit bil och för att få ett litet skyddande lager.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 24#p793524
joel80 skrev:Jag PlastiDippade också mina vinterfälgar.. både för att jag tror det blir snyggt med svarta fälgar på vit bil och för att få ett litet skyddande lager.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 24#p793524
Helt rätt! Jag köpte ett antal burkar i våras för detta ändamål då jag plasti-dip:ade mina lasthållare vingprofil (aluminium) svarta för att de skulle smälta in mer på bilen... Har dock inte blivit av förrän nu när jag lagt på nya däck på dem.

Lasthållarna Innan:
Bild

Lasthållarna Nu:
Bild Bild
(Har dem på ofta, även utan takbox... vill då att de ska försvinna lite mer mot bilen)
Hej,

Kanske en dum fråga men huvudet är inte riktigt med så här dagen efter några pilsner. :)

Jag har i alla fall fått hem Tc3:an nu och väntar på att volvokabeln skall komma och undrar ifall det bara är färg mot färg som gäller ifall man kopplar med krympkopplingar?

Volvo -> Webasto
Röd -> Röd
Gul -> Gul
Svart -> Brun
FriskaFrisken skrev:Hej,

Kanske en dum fråga men huvudet är inte riktigt med så här dagen efter några pilsner. :)

Jag har i alla fall fått hem Tc3:an nu och väntar på att volvokabeln skall komma och undrar ifall det bara är färg mot färg som gäller ifall man kopplar med krympkopplingar?

Volvo -> Webasto
Röd -> Röd
Gul -> Gul
Svart -> Brun
Exakt så.
Koppla in Volvokablaget i TC3-kablagets mindre 4-poliga kontaktstycke, det högra på bilden.
Den är bara att klippa bort och skarva ihop.
(Du använder alltså inte den ljusblå och svarta kabeln på TC3-kablaget)
Bild

TIPS!!!
Vill du kunna stänga av värmaren utan att skicka ett sms, efter att du startat värmaren med mobilen, så ska du även montera in den medföljande (i tc3-satsen) start/stopp-knappen i det 12-poliga kontaktstycket. Placera sedan knappen på en lättåtkomlig plats, så kan du snabbt och enkelt stänga värmaren.
RSport skrev:

Volvo -> Webasto
Röd -> Röd
Gul -> Gul
Svart -> Brun
Exakt så.
Koppla in Volvokablaget i TC3-kablagets mindre 4-poliga kontaktstycke, det högra på bilden.
Den är bara att klippa bort och skarva ihop.
(Du använder alltså inte den ljusblå och svarta kabeln på TC3-kablaget)
Bild

TIPS!!!
Vill du kunna stänga av värmaren utan att skicka ett sms, efter att du startat värmaren med mobilen, så ska du även montera in den medföljande (i tc3-satsen) start/stopp-knappen i det 12-poliga kontaktstycket. Placera sedan knappen på en lättåtkomlig plats, så kan du snabbt och enkelt stänga värmaren.
Precis, gör som RSport föreslår. Bara för förtydliga se till att koppla in de gula kablarna i kontaktstyckena först också... ;-) sen är det bara att skarva ihop volvokablarna med de 3 stumparna ur den mindre 4-poliga TC3-kontakten. (Använd krympslang över skarvarna).

Alternativt tar du bort det större 4-poliga kontaktstycket och skarvar ihop de gula, röda och bruna hankontakterna där med Volvos dito honkontakter och sätter krympslang över sen. Då kan du dock inte sära på kablarna sen. (Volvokabeln och TC3-kabeln).

Kom bara ihåg att borra och föra igenom Volvokabelns ledare i bilen först innan du kopplar samman dem... Annars blir det jobbigt!

Lycka Till!

Volvo -> Webasto
Röd -> Röd
Gul -> Gul
Svart -> Brun
Såg nu att du skrivit (Volvo) svart -> (Webasto) brun. Bara för att förtydliga: de tre ledarna du har på Volvo-kabeln är röd, gul och BRUN så det är motsvarande färger som du kopplar till på Webastokablaget. Färg mot Färg. Inga konstigheter!
Då har jag fått tummen ur och även monterat Av/På-knappen (med LED-lampa) från Webasto. Jag valde att försöka göra en så snygg och integrerad montering som möjligt. Jag monterade knappen i mittkonsolen till höger om parkeringssensorsknappen och de lediga uttagen där. Tycker själv att de blev bra!

Guide till hur jag då gick till väga:

1. Öppna mittkonsolen

Tryck på de infällda panelen i framkant (under knapparna) samtidigt som du för in ett bändverktyg i bakkant och lyfter upp panelen.
Bild
Den är lätt att få loss. Lyft sedan upp den och vrid den något åt sidan. Du behöver inte knäppa loss växelspaksdamasken och ta bort själva panelen. Det räcker så här.
Bild

2. Ta loss blindknapp/kåpa

På min bil har jag en knapp för parkeringssensorerna bak, sedan 2 enkelblindknappar och sedan en bred blindknapp/täckkåpa. Dessa kan man bända bort genom att föra in bändverktygen på ovansidan.
Bild

Jag valde att montera knappen i den breda kåpan (motsvarar 3 knappar i bredd) eftersom bakom dessa täckkåpor finns kontaktstycken till Volvos knappsatser och mest plats för Av/På-knappen får man om man monterar den mellan två av dessa kontaktstycken.
Bild
Den lösa täckkåpan:
Bild
på baksidan kan man se skiljeväggar mellan de tre knappsektionerna.
Bild

3. Borra hål för sladden

Borra ett hål med 8 mm borr i den djupa delen (själva knappdelen), mellan de två sektionerna till höger -utifrån sett (till vänster när du tittar på insidan med den djupa delen uppåt).
Bild
Tänk på att det alltid kan vara bra att göra ett litet hål först med en syl så att borret sen har någonstans att "ta i" utan att slinta.
Bild

Sladden skall ju komma inifrån mittkonsolen och upp till knappen och det finns ett litet hål till höger lämpligt för detta ändamål.
Bild

Eftersom sladden skall in i mittkonsolen och in i täckkåpan måste man borra ett till hål i sidan av den. Sladden kommer att komma in i den grunda delen eftersom den ligger mot hålet i mittkonsolens sida. Till detta håll används en smalare borr då det bara är sladden som ska genom detta.
Bild

4. Montera knappen i täckkåpan

Eftersom själva knappen är ganska "lång" så är det knappt den får plats bakom täckkåpan så jag tog bort ca 3 mm av den nedre tjockare delen. Sen för att sladden ska komma plats innanför och kunna ledas ut i mittkonsolen skalade jag bort isoleringen ett par cm ner från knappen...
Bild

Sen är det bara att föra in sladden genom det stora hålet och sedan ut igen genom det mindre sidohålet.
Bild
Sedan trycker man dit knappen i sin rätta position i kåpan.
Bild Bild
Bild från insidan så ni ser hur sladden är dragen...
Bild

5. Montera tillbaks täckkåpan

Börja med att leda in sladdens ändar i det lilla hålet i mittkonsolen. Mata på så kommer de komma ut nere vid växelspaken, under den högra listen.
Bild Bild
Sen är det bara att dra i kabeln och tillslut trycka fast täckkåpan på sin plats igen... Se till så att du drar i kabeln samtidigt så den inte kommer i kläm mot något.
Bild Bild

6. Led kabeln till TC3 modulen

Börja med att plocka bort den högra sidan av mittkonsolen. Börja bända bort den bakifrån. Den sitter med ett antal clips men lossnar ganska lätt.
Bild
(Bry er inte om den andra fula kabeln som sitter fulmonterat på undersidan av min mittkonsol... det är en ljudkabel till min iPad som har ett fäste ovanför stereon. Kör med iPad Mini (3G) som navigator och musikmaskin (Spotify)).

Se till att kabeln från knappen inte hänger löst ner vid växelspaken, utan dra den ordentligt...
Bild

Led den sedan framåt under mittkonsolen. Jag valde att fästa kabeln med små buntband som jag klippte av ändarna på sen.
Bild Bild Bild

Sen viker du bara undan golvmattan och leder kabeln under denna bort till TC3-modulen.
Bild
Det är ju en fördel om man gör detta samtidigt som man installerar TC3-modulen så slipper man gräva fram den igen, genom att plocka bort gummilist, trösklar och golvmattor...

Knappkabelns blå ledare ska kopplas till pin #9, den gröna ledaren till pin #10 och den röda ledaren till pin #11 på den 12-poliga kontakten som kopplas till TC3-modulen.

7. Färdigt

Montera nu tillbaka alla lister och paneler i omvänd ordning som de togs bort. Tryck dit dem ordentligt och glöm inget!

Bild
Det färdiga resultatet!

Knappen blinkar rött efter att den kopplats till TC3. Den gör så ALLTID tydligen. Men jag antar att den lilla dioden inte drar speciellt mycket ström. Kollade till bilen utifrån någon timma efter installationen, då den fått stå låst och orörd, och knappen blinkade fortfarande. Det stör inte när man kör då den knappt syns från förarperspektiv... du kollar ju på vägen.
Bild

Trycker du på knappen så startar brännaren direkt och knappen lyser med ett fast rött sken. Trycker du en gång till stannar brännaren och knappen återgår till att blinka.

Startar du brännaren med bilens direktstart (via instrumenten) eller via TC3-appen i mobilen, så kommer knappen fortfarande blinka... Vill du nu i bilen stänga av brännaren med knappen så trycker du först en gång så att den börjar lysa med ett fast sken (brännaren påverkas tydligen inte nu...) och sedan en gång till så stängs den av och knappen återgår till att blinka.
Bild Bild

Vet ej varför det är på detta vis... men det är nog något man får leva med. Det funkar ju, även om det kanske inte är 100% så som man skulle vilja ha det... (kanske är lite kompabilitetsfrågor... brännaren är ju trots allt insnärjd i Volvos komponenter och tidur... det kanske påverkar).

Hoppas denna lilla guide kan vara till hjälp för någon som funderar på att göra som jag gjort!
1. Är det möjligt att göra lika dant på en XC60 MY2011 eller behöver man andra delar?

2. Om man redan har en T91, fjärrstart av värman, är det ända man behöver då själva TC3 enheten? Eller krävs andra kablar?
Svar på dina frågor torwald:

1. Ja, den funkar i en XC60 också. (Funkar i S80 06-, V70 07-, XC70 07-, S60 10-, V60 10- och XC60 08-)

2. Om du har en T91 fjärrstart monterad i bilen är det enda du behöver förutom TC3 en Y-kabel som du kopplar mellan T91 och TC3. Jag köpte en sådan av misstag men slaktade den för att använda dess ena kontakt för inkoppling till Volvos kabel (som du redan inkopplad till din T91). Har man en T91 behöver man alltså inte dra några nya kablar från värmaren utan kopplar TC3 mot T91. Detta står beskrivet i installationsanvisningarna. Då har du också den mjukvara som krävs redan (fjärrstartsapplikationen). Så det är bara att koppla in den. Antennen till TC3 antar jag att man ändå måste fästa i framrutan precis som den för T91. Kabeln kan du köpa på AutoExperten för ca 300 kr.

Bild

Sedan kommer frågan om man verkligen beh&ou[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]