Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har provat och har haft det på mina senaste tre bilar. Det är bra och är lika bra som solfilm tycker jag. Dock har jag det inte på bakdörrarna. Om du vill tona även dom tror jag att jag avråder eftersom det blir bökigt att hissa ner rutorna på bakdörrarna.
av AnkaN7893
jag hade det på min förra v70.

Det var praktiskt men det skramlade lite med högbas, svåra att få å passa 100% så ingen lite strima ljus slank förbi, men det går.
Har du de på bakdörrarna så kan man inte hissa ner rutorna sen hade det en tendens att imma igen mellan skivan och rutan.

Var det mörk ute så såg man inte ett piss när man backade. Men det gör man inte med maxtonade rutor heller
Användarvisningsbild
av P210
Har haft det på en C30 men kommer inte köpa det igen, vänder på frågan, varför vill du inte ha "vanlig" solskyddsfilm?
Solarplexius är inte speciellt billigt och kan skramla/bli immigt/omöjligt att ha på bakdörrar om man vill kunna använda fönsterhissarna.
Färgen på de jag hade var kopparfärgade, var lika mörka som 80%-ig solfilm om man tittar ut, se inte lika snyggt ut i alla vinklar utifrån, man ser att rutorna är helt klara och ibland gav plexiglaset innanför rutan reflexer, såg konstigt ut.

Är det demonteringsmöjligheten du vill åt, köp färdigskuren/borttagbar film av en annonsör på Blocket för 6-700kr. Lätt att sätta på själv då den inte har klister, funkar som matfolie - blöt rutan och pressa bort vattnet, låt torka lite innan du kör fönsterhissarna. Rivs bort på 5min.
Enda nackdelen - en del filmer kan vara lite ojämna i tjockleken, ser lite oskarpt ut inifrån.

Men det är inte svårt att skära denna själv heller, lägg den på rutans utsida och klipp, testa tekniken genom att göra en ruta med en Biltemarulle för 89kr, inte hela världen om det misslyckas, en rulle räckte till fem rutor på min V50.
Biltemas är i mörkaste laget, men jag hittade även 55%-ig på nätet
Användarvisningsbild
av SvenB
Det har det inte gjort på någon av mina bilar, trots att jag har en hund i kombiutrymmet. Men, som jag skrev förut, jag har det inte på bakdörrarna utan endast i kombiutrymmet.
Användarvisningsbild
av PoorCadaver
Ja, det verkar ju vara ganska enhälliga åsikter i den här frågan. :)

Om vi skippar solarplexius, vad tycker ni då? Tona rutorna själv eller betala dubbelt (ca 3000 kr idag) och låta en firma göra det?
Användarvisningsbild
av P210
Gyllene medelvägen är att hitta någon polares polare som gör det billigt...

Om man är normalhändig skulle jag säga att det går göra det själv men det finns lättare sätt att spara pengar...

Du får säkert svar av de som säger att det är superenkelt, men det finns mycket som frestar tålamodet, klistret på filmen är ilsk, veckar sig filmen efter att du fått av skyddsfolien på ett ställe så det nyper klister mot klister är det kört. Har man då betalt för färdigskurna bitar är det inte kul läge.
Damm/skräp man upptäcker när man börjat pressa bort vattnet bakom filmen är bara att glömma att få bort utan att sabba ännu mer. Bakrutor med lite välvning kan också vara knixiga om man behöver värma/sträcka.

Om man värderar tid eller pengar högst är väl frågan men har du aldrig gjort det förut är det nog mest effektivt att betala för det.
Alternativt betala för att få bakrutan gjord av proffs och sedan köpa en rulle av hyfsad kvalité (bra kvalle = mycket mer lätthanterlig!) och öva på sidorutorna själv?

Ett alternativ kanske kunde vara att testa den borttagbara filmen utan klister på sidorutorna - den skulle jag säga är tvärtom, superenkel att applicera, blöt ned rutor och film, går t.o.m doppa i en balja då den inte självhäftar, blir det veck/smuts bakom, riv av och börja om, blöt på nytt!
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]