- fre 25 okt 2013, 14:31
#799176
När det gäller Cteck så har dom ett par olika storlekar. En som jag har uppgifter på, Zafir 45, är på max utström 3,6 Ampere. Och det anser dom räcker till ett batteri på max 90 Ah. Det är kanske vad en dieselmotor har i batteriet? Till bensinmotorer räcker det definitivt. (Om du inte bor i Norrlands inland och har typ 12 extraljus och två generatorer och dubbla batteribankar).
Nu är sådana här smartladdare kanske lite speciella eftersom dom har en inbyggd tidsfunktion med styrda uteffekter. Dom laddar i fyra steg, säger tillverkaren. Därför kanske dom begränsar sig till max 90 Ah batteri. Annars är det så att med en vanlig gammaldags laddare så "trycker" den i batteriet så mycket som får plats, eller om man vill säga i stället, så mycket som batteriet vill ha. Det blir i stället en fråga om tid. Med en liten laddare tar det längre tid att ladda fullt och med en stor går det fort. Därför är det ganska viktigt med en Amperemätare på "plåtlådan" så att man har koll på laddningen. Ett urladdat batteri tar allvarlig skada. Ett överladdat batteri tar också skada. Dom gamla laddarna har naturligtvis en maxgräns också i laddström ut. Men jag har en känsla av att den är lite högre. Jag har en gammal här på max 6 Ampere.
Vi kan jämföra med lite från historien. När bilarna hade likströmsgeneratorer var dom ofta bara på 10 - 20 Ampere. Batterierna var nästan som dom är än i dag. 60 Ah. Det var en vanlig standardstorlek. Senare på 60-talet kom växelströmsgeneratorerna. Dom nästan fördubblade laddströmmen. 35 Ampere satt det i Volvo Amazon och tidiga 140. I sportmodellerna som var lite "värstingar" satt det en generator på 55 Ampere. I dag är dom väl uppåt 70 - 80 Ampere och mer (?) vill jag minnas och det finns dom som anser att det är för lite. Batterierna är ungefär detsamma fortfarande.
Så kolla vad du har för ett batteri, Amperetimmar, förkortas Ah och välj laddare därefter.