Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

RSport skrev:
oldtimersmc skrev:
bem skrev:Hej,

Jag frågade Calix ang att ha Calix elektrisk motorvärmare och Calix batteriladdare samtidigt i en V70 och de svara:

För att Volvo inte har tagit fram något kit för laddare i kombination med elektrisk värmare skriver de så [Kan inte kombineras med Volvos batteriladdare]. Det går utmärkt att kombinera laddare med elektrisk motorvärmare även i en Volvo.
Med vänlig hälsning
Teknisk support
KG Knutsson AB

Inga problem allstå.
/Bo
Jag hade ett sådant kitt i min skrotade V70My 10 BC1205 alltså en 5A den har en ingång och en utgång.
BC1206 och 1207 har endast en ingång och det är just den modellen som Volvo envisas med att sälja, men som jag skrivit tidigare så går det även att använda den om man köper till en grenkontakt.

Att montera en uppsättning motorvärmare kupékontakt och laddare är en grannlaga uppgift och tar en djävla tid om man skall ligga på golvet och jobba ( det finns en väldigt fin beskrivning på volvositen (sök på tillbehörskatalog) där finns en välillustrerad beskrivning och köp Volvos satts något dyrare men det är det värt.
För en hyffsad amatör så tar det en rejäl dag att göra det på en diesel.
En brasklapp som det finns med Volvos Originalsats (Calix), är placeringen av kontakten för intagskabeln. Man får leta efter fulare placering. Enligt Volvo ska man montera den på vänster sida på stötfångaren, just framför hjulet.
Bild

Personligen så tycker jag att det är betydligt snyggare och diskretare att montera kontakten, i det övre vänstra hörnet, på den nedre frontgrillen.
Finns fästkonsoller från Calix, som möjligör alternativa placeringar.

TIPS!!!!!!!!!
Enligt Volvos mont. anv. så ska man tömma kylsystemet innan monteringen av motorvärmaren. Ta istället och kläm ihop slangarna till oljekylaren, där slangvärmaren skall kopplas in, då slipper man tömma hela kylsystemet.

Inte helt lätt att klämma i hop slangarna så det blir tätt men det går å andra sidan så är det inget större bekymmer att tömma systemet heller men visst tid sparar det.

Estetiken har ju som bekant många vinklar och jag valde just Volvos lösning därför att jag anser den både snygg och praktisk.
Sen har vi funktionen, när fjädern till det lilla locket lägger av så packas inte eluttaget med snö och is när det sitter infällt på sidan och locket stängs av sig självt.
daSea skrev:
RSport skrev:Jag har på ebay, hittat och beställt hem Webastos 4-poliga kontaktstycke, som ska monteras fast på Volvokablaget.
Kostnad inkl. frakt 31 Polska Zloty = 68 SKR
Går ju som sagt även att använda vanliga isolerade kabelskor, men är man pedant så är man. :mrgreen:
http://www.ebay.pl/itm/Webasto-Steckers ... AQ:PL:1123
Vet nu att den kontakten inte kommer att passa med de kabelskor som finns på de 3 ledarna från Volvokabeln. Du behöver köpa och byta kabelskorna på dem om du ska få in dem i den 4-poliga kontakten.
Det följer även med 4 stycken lösa kabelskor, som jag förmodar inte är Volvo original, utan misstänker att det är webasto-kabelskor.
Men det visar sig.
oldtimersmc skrev: Inte helt lätt att klämma i hop slangarna så det blir tätt men det går å andra sidan så är det inget större bekymmer att tömma systemet heller men visst tid sparar det.

Estetiken har ju som bekant många vinklar och jag valde just Volvos lösning därför att jag anser den både snygg och praktisk.
Sen har vi funktionen, när fjädern till det lilla locket lägger av så packas inte eluttaget med snö och is när det sitter infällt på sidan och locket stängs av sig självt.
Det går faktiskt ganska så lätt att få slangarna tillfälligt tätta under monteringsarbetet av slangvärmaren.
Bäst om man har typ sådana hära slangtänger Bild

Men det går även bra med några mindre snabbtvingar typ såna här
Bild
Då slipper man tömma hela kylsystemet, då sparar man en hel del tid.

Estetiken det går ju givetvis att diskutera, när det gäller placeringen av anslutningskontakten, för smaken är ju som baken, delad.
Men det praktiska att ha anslutningen på sidan, den ser jag inte. ?:-/

Har man borta locket så är det nog fullt möjligt att det samlas snö i kontakten. Men går locket sönder så lär jag nog vart det än sitter, ändå se till att fixar dit ett nytt lock. Man är ju mån om Estetiken :-)
Användarvisningsbild
av bem
RSport skrev: Men det praktiska att ha anslutningen på sidan, den ser jag inte. ?:-/
Det som kan hända om man är glömsk och drar iväg med bilen utan att ha tagit ur sladden i bilens kontakt...
är att det kan dra sönder hela kontakten i bilen om man har kontakten monterad på sidan. Jag vet... :)
Om man har kontakten frontmonterad, i de flesta fall backar man nog ut från sin plats, då klarar man nog en sån fadäs.

/Bo
bem skrev:
RSport skrev: Men det praktiska att ha anslutningen på sidan, den ser jag inte. ?:-/
Det som kan hända om man är glömsk och drar iväg med bilen utan att ha tagit ur sladden i bilens kontakt...
är att det kan dra sönder hela kontakten i bilen om man har kontakten monterad på sidan. Jag vet... :)
Om man har kontakten frontmonterad, i de flesta fall backar man nog ut från sin plats, då klarar man nog en sån fadäs.

/Bo
Har testat den varianten och sköt farsans vindruta en gång :oops:
Men som Bo påpekar så har det sina fördelar med att endast lämna kabeln i stolpe i bästa fall ( i mitt fall så var det en kabel lindad runt en ramp med feta extraljus på en 145GL MY73 och elutaget satt typ 1,5m över backen.
Starta backa och smack...
Har man Kuppevärmare så missar man inte...
RSport skrev:
daSea skrev:
RSport skrev:Jag har på ebay, hittat och beställt hem Webastos 4-poliga kontaktstycke, som ska monteras fast på Volvokablaget.
Kostnad inkl. frakt 31 Polska Zloty = 68 SKR
Går ju som sagt även att använda vanliga isolerade kabelskor, men är man pedant så är man. :mrgreen:
http://www.ebay.pl/itm/Webasto-Steckers ... AQ:PL:1123
Vet nu att den kontakten inte kommer att passa med de kabelskor som finns på de 3 ledarna från Volvokabeln. Du behöver köpa och byta kabelskorna på dem om du ska få in dem i den 4-poliga kontakten.
Det följer även med 4 stycken lösa kabelskor, som jag förmodar inte är Volvo original, utan misstänker att det är webasto-kabelskor.
Men det visar sig.
Fick hem kontaktstycket, tyvärr så är det exakt likadant som det som sitter på TC3-kablaget, där jag skall koppla in Volvokablaget. Jag behöver ju det motsvarande kontaktstycket. Men det går ju att skita i kontaktstyckena och skarva ihop med vanliga skarvhylsor.
Eller att man använder det som är över på TC3-kablaget och som är tänkt att kopplas till tidur/Y-adapter.
RSport skrev:Fick hem kontaktstycket, tyvärr så är det exakt likadant som det som sitter på TC3-kablaget, där jag skall koppla in Volvokablaget. Jag behöver ju det motsvarande kontaktstycket. Men det går ju att skita i kontaktstyckena och skarva ihop med vanliga skarvhylsor.
Eller att man använder det som är över på TC3-kablaget och som är tänkt att kopplas till tidur/Y-adapter.
Du kan lugnt ta det extra (lilla 4-poliga kontaktstycket och använda det) kabelskorna på Volvos ledare passar dock inte i detta men du kan ju som sagt koppla in de tre ledarna från TC3-kabeln i kontaktstycket först sen klippa av dem och sedan skarva ihop dem med Volvoledarna. Då får du ju en isärtagbar kontakt mellan de två kablarna. Gör man som jag tidigare föreslog och skarvar ihop ledarna direkt så går de ju sedan inte ta isär kablarna utan att kapa dem.

Det spelar iof ingen roll vilken av de två TC3 kontakterna du kopplar till bara du använder motsvarande kontakt med motsvarande kabelskor på hane-hona... Den stora TC3-kontakten innehåller hanskor, den lilla honskor och Volvos ledare har honskor (med dessa passar som sagt ändå inte i något av dessa kontaktstycken).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Polestar kör jag med, då är det in[…]

Det vet jag inte. Nu skulle de kolla om de kunde f[…]

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]