Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

D5power skrev:Det är med TC3 är mycket intressant. Skulle man kunna lägga TC3an i torkardiket för att slippa att gräva under I-brädan ?

///A
Tror inte det är en bra idé... Det är ändå rätt utsatt där för fukt, kyla och smuts m.m. Sen skall ju GSM-antennen monteras och enligt instruktionerna skall den sitta högt upp på insidan av rutan för bästa mottagningsmöjlighet. Vet inte var du hade tänkt ha den i så fall?
Ja då kör vi! Laddar en 2.4d My 10

Har precis monterat Elmotorvärmare + Kupévärmare kontakt + Batteriladdare och nu så beställer jag en fjärrstart till dieselvärmaren från autoplugin ES a 180€. Får se hur det funkar :-)
6300+arbete och jag har 2 bilar... Tur att jag är den som står för arbetet.
Användarvisningsbild
av bem
oldtimersmc skrev: Har precis monterat Elmotorvärmare + Kupévärmare kontakt + Batteriladdare
Calix? Hur stor laddare - 5A, 7A?
Fattar inte varför Volvo skriver på sin tillbehörswebb om elmotorvärmare "Kan inte kombineras med Volvos batteriladdare."
Men det går tydligen bra ändå, är väl nåt speciellt som hindrar med Volvos laddare då (fast den ser ju ut exakt som en Calix BC 1207).
Inget på Calix hemsida antyder att det inte skulle gå att ha båda monterade.

/Bo
RSport skrev:Jag har på ebay, hittat och beställt hem Webastos 4-poliga kontaktstycke, som ska monteras fast på Volvokablaget.
Kostnad inkl. frakt 31 Polska Zloty = 68 SKR
Går ju som sagt även att använda vanliga isolerade kabelskor, men är man pedant så är man. :mrgreen:
http://www.ebay.pl/itm/Webasto-Steckers ... AQ:PL:1123
Vet nu att den kontakten inte kommer att passa med de kabelskor som finns på de 3 ledarna från Volvokabeln. Du behöver köpa och byta kabelskorna på dem om du ska få in dem i den 4-poliga kontakten. Jag försökte när jag monterade min TC3 tidigare idag.

Jag löste det hela genom att plocka en 6-polig kontakt från den Webasto Y-adapterkabel jag köpte i onödan. Den passar ihop med den 6-poliga kontakt som medföljer Volvokabeln. Eftersom det är honkabelskor på Volvokablarna tog jag således ut de ledare med hankabelskor från TC3-kabeln och kopplade dem med den nya kontakten. Sen funkar det att koppla ihop TC3-kabeln med Volvokabeln.

Jag har skrivit ihop en lite guide i en NY tråd för alla som funderar på att montera en TC3. Jag påstår inte att jag gjort det på det enda, eller bästa sättet, men jag har monterat den iaf nu...

Man kan ju läsa och ta inspiration och förfina om man vill. men lite tips och idéer hoppas jag bidra med iaf.

Håll till godo!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=99241
bem skrev:
oldtimersmc skrev: Har precis monterat Elmotorvärmare + Kupévärmare kontakt + Batteriladdare
Calix? Hur stor laddare - 5A, 7A?
Fattar inte varför Volvo skriver på sin tillbehörswebb om elmotorvärmare "Kan inte kombineras med Volvos batteriladdare."
Men det går tydligen bra ändå, är väl nåt speciellt som hindrar med Volvos laddare då (fast den ser ju ut exakt som en Calix BC 1207).
Inget på Calix hemsida antyder att det inte skulle gå att ha båda monterade.

Bem det ÄR en sådan, jag har den i mitt garage... Skall strax montera den tillsammans med mina övriga komponenter till min MY12 3D.

Dyrt som fan att rigga en el värmare till motorn och till kupen + en laddare och allt till 3 skutor.

/Bo
Kör på bc1205 (dvs 5 A) där har du en ut o ingång= lättare att få det att funka (du behöver endast en halvmeter calix kabel)
Har en BC1206 som endast har en ingång så då behöver man en grenkontakt Plus en halvmeter carlix kabel

Jag ser inga problem bara lösningar...
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Jag frågade Calix ang att ha Calix elektrisk motorvärmare och Calix batteriladdare samtidigt i en V70 och de svara:

För att Volvo inte har tagit fram något kit för laddare i kombination med elektrisk värmare skriver de så [Kan inte kombineras med Volvos batteriladdare]. Det går utmärkt att kombinera laddare med elektrisk motorvärmare även i en Volvo.
Med vänlig hälsning
Teknisk support
KG Knutsson AB

Inga problem allstå.
/Bo
bem skrev:Hej,

Jag frågade Calix ang att ha Calix elektrisk motorvärmare och Calix batteriladdare samtidigt i en V70 och de svara:

För att Volvo inte har tagit fram något kit för laddare i kombination med elektrisk värmare skriver de så [Kan inte kombineras med Volvos batteriladdare]. Det går utmärkt att kombinera laddare med elektrisk motorvärmare även i en Volvo.
Med vänlig hälsning
Teknisk support
KG Knutsson AB

Inga problem allstå.
/Bo
Jag hade ett sådant kitt i min skrotade V70My 10 BC1205 alltså en 5A den har en ingång och en utgång.
BC1206 och 1207 har endast en ingång och det är just den modellen som Volvo envisas med att sälja, men som jag skrivit tidigare så går det även att använda den om man köper till en grenkontakt.

Att montera en uppsättning motorvärmare kupékontakt och laddare är en grannlaga uppgift och tar en djävla tid om man skall ligga på golvet och jobba ( det finns en väldigt fin beskrivning på volvositen (sök på tillbehörskatalog) där finns en välillustrerad beskrivning och köp Volvos satts något dyrare men det är det värt.
För en hyffsad amatör så tar det en rejäl dag att göra det på en diesel.
oldtimersmc skrev:
bem skrev:Hej,

Med vänlig hälsning
Teknisk support
KG Knutsson AB

Inga problem allstå.
/Bo
Jag hade ett sådant kitt i min skrotade V70My 10 BC1205 alltså en 5A den har en ingång och en utgång.
BC1206 och 1207 har endast en ingång och det är just den modellen som Volvo envisas med att sälja, men som jag skrivit tidigare så går det även att använda den om man köper till en grenkontakt.

Att montera en uppsättning motorvärmare kupékontakt och laddare är en grannlaga uppgift och tar en djävla tid om man skall ligga på golvet och jobba ( det finns en väldigt fin beskrivning på volvositen (sök på tillbehörskatalog) där finns en välillustrerad beskrivning och köp Volvos satts något dyrare men det är det värt.
För en hyffsad amatör så tar det en rejäl dag att göra det på en diesel.
En brasklapp som det finns med Volvos Originalsats (Calix), är placeringen av kontakten för intagskabeln. Man får leta efter fulare placering. Enligt Volvo ska man montera den på vänster sida på stötfångaren, just framför hjulet.
Bild

Personligen så tycker jag att det är betydligt snyggare och diskretare att montera kontakten, i det övre vänstra hörnet, på den nedre frontgrillen.
Finns fästkonsoller från Calix, som möjligör alternativa placeringar.

TIPS!!!!!!!!!
Enligt Volvos mont. anv. så ska man tömma kylsystemet innan monteringen av motorvärmaren. Ta istället och kläm ihop slangarna till oljekylaren, där slangvärmaren skall kopplas in, då slipper man tömma hela kylsystemet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]