oldtimersmc skrev:bem skrev:Hej,
Jag frågade Calix ang att ha Calix elektrisk motorvärmare och Calix batteriladdare samtidigt i en V70 och de svara:
För att Volvo inte har tagit fram något kit för laddare i kombination med elektrisk värmare skriver de så [Kan inte kombineras med Volvos batteriladdare]. Det går utmärkt att kombinera laddare med elektrisk motorvärmare även i en Volvo.
Med vänlig hälsning
Teknisk support
KG Knutsson AB
Inga problem allstå.
/Bo
Jag hade ett sådant kitt i min skrotade V70My 10 BC1205 alltså en 5A den har en ingång och en utgång.
BC1206 och 1207 har endast en ingång och det är just den modellen som Volvo envisas med att sälja, men som jag skrivit tidigare så går det även att använda den om man köper till en grenkontakt.
Att montera en uppsättning motorvärmare kupékontakt och laddare är en grannlaga uppgift och tar en djävla tid om man skall ligga på golvet och jobba ( det finns en väldigt fin beskrivning på volvositen (sök på tillbehörskatalog) där finns en välillustrerad beskrivning och köp Volvos satts något dyrare men det är det värt.
För en hyffsad amatör så tar det en rejäl dag att göra det på en diesel.
En brasklapp som det finns med Volvos Originalsats (Calix), är placeringen av kontakten för intagskabeln. Man får leta efter fulare placering. Enligt Volvo ska man montera den på vänster sida på stötfångaren, just framför hjulet.
Personligen så tycker jag att det är betydligt snyggare och diskretare att montera kontakten, i det övre vänstra hörnet, på den nedre frontgrillen.
Finns fästkonsoller från Calix, som möjligör alternativa placeringar.
TIPS!!!!!!!!!
Enligt Volvos mont. anv. så ska man tömma kylsystemet innan monteringen av motorvärmaren. Ta istället och kläm ihop slangarna till oljekylaren, där slangvärmaren skall kopplas in, då slipper man tömma hela kylsystemet.