Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Har en 360 GLT -83a med B19E motor som är lite halvseg att starta kall och har en rätt så låg tomgång på 500 varv tills motorn blivit varm sen kommer den upp i rätt tomgång igen.

Alla tänddelar ser fräscha ut och det verkar inte finnas någon tjuvluft någonstans.

Och en till fråga, vad f*n sitter det för insprutningssystem på en sån här motor. Påminner om motronic med luftmängdmätare men sen har den samma tändning som förgasarmotorn och saknar varvstopp
av Rådlös
Några veckor gammal tråd, men eftersom ingen har svarat så ger jag mig på en gissning. Jag vet inte exakt, men resonerar så att eftersom det är en -83 så var det nog K-jet som gällde på den tiden. Du kan läsa om det här för att se om det låter lika som din: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=87426
Sidan är amerikansk. Om dom inte nämner din 360 så beror det helt säkert på att 340/360 inte såldes i USA. (Däremot i England lär den ha blivit populär)
Någonstans har jag också läst att K-jet normalt inte var ihopkopplat med tändsystemet som senare insprutningssystem. Möjligen då i senare modeller som hade Lambdasond och katalysator? Enligt Wikipedia kunde man få Lambda och katalysator som tillval -86.
av DannePe
Kan vara tillsatsluftsliden, termotidgivaren eller kallstartsventilen

Tillsatsluftsliden ska ge extra luft vid kallstart och är den igenbeckad kan den gå fett vid start.
Sitter mellan insug och toppen på ovansidan, en slang in på undersidan och en på ovansidan + ett kontaktstycke.

Termotidgivaren sitter på höger sida av toppen vid insuget och känner av motortempen till motorstyrningen.
Ju kallare motor desto längre öppningstider på spridarna.

Givaren för kallstartsventilen sitter vänster om termotidgivaren.
Kallstartsventilen skall ge extra bränsle vid uppstart och givaren till denna är i princip en termostat.

Hoppas du har blivit lite klokare.
Användarvisningsbild
av päpplet
Ska ta och kika på de dära sen :) Har bytt och kopplat om ett antal vakuumslangar så nu fungerar iaf ekonomimätaren i mätarhuset och EGR-ventilen så det verkar som att nån har varit och pillat där förut

Fast det är fortfarande en väldigt blöddrig tomgång så det är mycket möjligt att den går för fett
Användarvisningsbild
av päpplet
Har börjat fått rätsida på tomgången nu. Flyttade vakuumslangen till fördelaren och satte den i insuget istället för spjällhuset så nu går den jämt och fint på tomgång.
Dock så går den illa om jag kopplar in slangen för EGR-ventilen så om någon vet var alla slangar ska kopplas egentligen vore jag väldigt glad :)
av DannePe
Slangen till EGR-ventilen skall kopplas via en termoventil(brun till färgen om jag inte missminner mig), slang in från insuget--> slang ut till EGRen. Är termoventilen defekt öppnar vakumet EGR-ventilen och motorn bluddrar.
Användarvisningsbild
av päpplet
Kopplade ur EGR slangen helt och skruvade lite på tomgången så nu går den nästan perfekt. Lite finjustering med byte av stift mm så blir den nog bra :)
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]