Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjompa
semmelman skrev:
llesrof skrev:Så... har jag förstått dig rätt nu?
1: du har så bråttom ut att du inte hinner se om det är blinkers eller annat ljus?
2: du litar på att den andra föraren blinkar rätt? I en rondell!
1. Ja.
2. Ja. Visserligen händer det ofta att bilister blinkar fel i rondell men det har aldrig hänt mig vad jag vet att när en bilist ska ut och börjar blinka att han blinkar åt fel håll, därför kör jag alltid på om de blinkar ut.

Skulle nog råda dej att söka upp en psykolog eller nån slags kurs i avslappning. Finns inte på kartan att du alltid skulle behöva ha så förbannat bråttom så du inte hinner stanna upp å se om bilen blinkar orange eller om de bara är kurvljuset som är på.
Annars finns de ett annat ganska simpelt tips, åk några minuter tidigare så har du tid att se dej omkring i trafiken utan att komma försent, å så slipper DU vara en fara för övriga trafikanter.
Användarvisningsbild
av Perc
MartinS skrev:Perc, farsan köpte sig nyligen en skoda yeti, där delar budgetkurvljuset lampa med dimljuset fram. Det riktiga kurvljuset i xenonlampan fungerar paralellt med detta upp till 20-30km/h, över det är det bara xenonljuset som svänger. Den har dock ingen separat helljuslampa vilket jag trode skulle ge ett mycket dåligt helljus likt tournan, passat etc. Men faktum är att heljjuset är klart godkänt, trots avsaknad av egen lampa. Inte som på min xc60, men helt acceptabelt.
Konstigt om Yeti har bättre helljus än Passat & Co, men trevligt om så är fallet.

Mina dimljus på Skodan lyser ganska brett och bra så jag skulle gärna vilja ha igång kurvljusfunktionen i den. Om inte annat för att jag gillar prylar och funktioner. :lol: Måste testa haxxa med VCDS sen då nybilsgarantin gått ut.
av semmelman
bjompa skrev:
semmelman skrev:
llesrof skrev:Så... har jag förstått dig rätt nu?
1: du har så bråttom ut att du inte hinner se om det är blinkers eller annat ljus?
2: du litar på att den andra föraren blinkar rätt? I en rondell!
1. Ja.
2. Ja. Visserligen händer det ofta att bilister blinkar fel i rondell men det har aldrig hänt mig vad jag vet att när en bilist ska ut och börjar blinka att han blinkar åt fel håll, därför kör jag alltid på om de blinkar ut.

Skulle nog råda dej att söka upp en psykolog eller nån slags kurs i avslappning. Finns inte på kartan att du alltid skulle behöva ha så förbannat bråttom så du inte hinner stanna upp å se om bilen blinkar orange eller om de bara är kurvljuset som är på.
Annars finns de ett annat ganska simpelt tips, åk några minuter tidigare så har du tid att se dej omkring i trafiken utan att komma försent, å så slipper DU vara en fara för övriga trafikanter.
Du vill va otrevlig och mobbare okej. Jag har ju skrivit att i en liten rondell med tät trafik hinner man inte kolla vart bilen är på väg - fast jag stannat upp det gör väl alla? - då missar man sin lilla lucka innan nästa bil som ligger två meter bakom kommer, man litar på att när de börjar blinka ut att det är det de ska oxå, det har funkat hittills, och om det är rusningstrafik i säg en timmes tid eller två hur skulle det va mindre trafik om jag kommer tre minuter tidigare, det är ju exakt samma sirap då som tre minuter senare??? Och hur skulle det hjälpa att åka omkring och se mig för innan??? Jag kan ju varenda rondel i min stad i sömnen. Jag är ju i trafiken hela dagen kan inte välja tidpunkt för ankomst till en rondell??? Är du helt sann, stick tillbaka till din otrevliga håla du kom ifrån och jävlas med nån annan där.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har inte vetat vad "kurvljus" varit (fick det förklarat här). Var inne i E-tuna i dag och åkte i alla rodeller på Västerleden, och såg faktiskt ett kurvljus. Med det lös ju inte förrän bilen svängde höger ut ur rondellen, så jag förstår inte problemet. Höger kurvljus, bilen svänger höger och åker ut. Vänster kurvljus eller inget, bilen ligger kvar. Vad är problemet?
Användarvisningsbild
av erikn
Mindre rondeller (vilka borde förbjudas) där blir det högersväng in i rondellen, och den kan sedan fortsätta direkt ut i första avfarten. Problemet finns inte i större rondeller.
av llesrof
SvenB skrev:Jag har inte vetat vad "kurvljus" varit (fick det förklarat här). Var inne i E-tuna i dag och åkte i alla rodeller på Västerleden, och såg faktiskt ett kurvljus. Med det lös ju inte förrän bilen svängde höger ut ur rondellen, så jag förstår inte problemet. Höger kurvljus, bilen svänger höger och åker ut. Vänster kurvljus eller inget, bilen ligger kvar. Vad är problemet?
Traditionellt sett var kurvljus var en extra fast belysning som hade till uppgift att sprida ljuset i sidled. Jag skriver "var" eftersom det var vanligast förr. Nu har det blivit på modet igen men i lite mer raffinerad tappning.
av semmelman
SvenB skrev:Jag har inte vetat vad "kurvljus" varit (fick det förklarat här). Var inne i E-tuna i dag och åkte i alla rodeller på Västerleden, och såg faktiskt ett kurvljus. Med det lös ju inte förrän bilen svängde höger ut ur rondellen, så jag förstår inte problemet. Höger kurvljus, bilen svänger höger och åker ut. Vänster kurvljus eller inget, bilen ligger kvar. Vad är problemet?
Det tänder ju när han svänger in i rondellen. Jag som är van vid blinkers och står och väntar på att nån ska börja blinka höger för att svänga höger ut tror då för en hundradels sekund att han blinkar medans det bara var kurvljuset som börja lysa. Men det förutsätter en mindre rondell har jag skrivit hela tiden. I större är det mindre problem, antagligen såna du kört i då du bara hinner uppfatta de kurvljus som börjar lysa när de svänger ut ur rondellen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej de var ganska små. Dessutom när de lyste så förstår jag inte hur de kan uppfattas som blinkers. De har ju helt annorlunda utseende. Men vi kan ju enas om att du ser dessa ljus som ett problem, och jag har nog inte samma uppfattning.
Användarvisningsbild
av bjompa
semmelman skrev: Du vill va otrevlig och mobbare okej. Jag har ju skrivit att i en liten rondell med tät trafik hinner man inte kolla vart bilen är på väg - fast jag stannat upp det gör väl alla? - då missar man sin lilla lucka innan nästa bil som ligger två meter bakom kommer, man litar på att när de börjar blinka ut att det är det de ska oxå, det har funkat hittills, och om det är rusningstrafik i säg en timmes tid eller två hur skulle det va mindre trafik om jag kommer tre minuter tidigare, det är ju exakt samma sirap då som tre minuter senare??? Och hur skulle det hjälpa att åka omkring och se mig för innan??? Jag kan ju varenda rondel i min stad i sömnen. Jag är ju i trafiken hela dagen kan inte välja tidpunkt för ankomst till en rondell??? Är du helt sann, stick tillbaka till din otrevliga håla du kom ifrån och jävlas med nån annan där.

Haha ja de va ju precis de ja va ute efter..
Ja vet inte vart du bor men de låter lite som att du befinner dej i Tokyo typ.
Nu kanske ja inte menade att du skulle åka 3min tidigare utan typ en halvtimme eftersom de är en sån enorm rusning där du bor. Åker du då 30min tidigare så borde du hinna stanna även i de små rondellerna å kanske inte vid första bilen utan kanske tredje, fjärde hinna uppfatta att de va en gul lampa som blinkar å då kan du åka.
Sen vet ja inte om de spelar så stor roll om du kan dina rondeller i sömnen eller inte, de är inte heller de ja menade med att du skulle hinna se dej omkring. De kan ha vart, om du tänker efter lite, så att ja menade att om du åker tidigare så hinner du stanna i rondellerna å se dej för.

Ja vet inte de ja men vart du upprörd för att ja inte mjäkar med å tycker att kurvljusen är dumma?
Du får gärna tycka att ja är elak å en mobbare eller vafan du vill. Men på dej så låter de som att du har fruktansvärt bråttom ut i varje rondell, eftersom du ska trycka dej ut trots att nästa bil ligger, som du skrev, 2m bakom.

Varför funderar du ens över dessa ljusfunktioner när du ändå inte "hinner" uppfatta vad som lyser/blinkar? Kör bara rätt ut i rondellerna, titta åt andra hållet bara. Smäller de så smäller de, de spelar ju mindre roll. Har man bråttom så har man, lycka till.
av llesrof
semmelman skrev:Visserligen händer det ofta att bilister blinkar fel i rondell men det har aldrig hänt mig vad jag vet att när en bilist ska ut och börjar blinka att han blinkar åt fel håll, därför kör jag alltid på om de blinkar ut.
Hur tänker du nu? Du skriver att bilister ofta blinkar fel, okej? Sedan skriver du att du alltid kör när de blinkar ut. Indirekt erkänner du också att du haft en satans tur hittills.
semmelman skrev: Jag som är van vid blinkers och står och väntar på att nån ska börja blinka höger för att svänga höger ut tror då för en hundradels sekund att han blinkar medans det bara var kurvljuset som börja lysa. Men det förutsätter en mindre rondell har jag skrivit hela tiden.
På en hundradels sekund hinner alltså du, och förmodligen ingen annan heller, bilda dig en uppfattning om vad för slags belysning som tänds och förmodligen inte heller var han/hon skall. Och ändå reagerar du, som du skrivit tidigare i tråden, instinktivt med att vilja gasa? Hur stor är rondellen? Här i byn har vi två korsningar i villaområdet. Dessa är omgjorda till rondeller med hjälp av en blomlåda mitt i korsningen. Det är inte så mycket trafik, det är det sällan på så små gator, men jag kan försäkra dig om att det inte är några som helst problem att uppfatta vart de andra är på väg.
semmelman skrev:Jag har ju skrivit att i en liten rondell med tät trafik hinner man inte kolla vart bilen är på väg
Jo, det är precis vad man måste hinna, speciellt om man inte ens uppfattar om det är ett vitt ljus som tänds eller om det är en orange lampa som börjar blinka. Jag har vart nära att krocka ett par gånger när någon klart och tydligt visat att de skulle svänga men ändå inte svängde. Inte ens i tät trafik litar jag på att folk svänger när de ger tecken. Först när jag ser att de saktar in och helst också ser att de påbörjar svängen så kör jag. Sedan får de bakom tycka vad de vill. Som du beskriver ditt sätt att angripa ronellkörning så anser jag att du utgör en risk för dig själv och andra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]