Ctek och andra helautomatiska laddare sköter laddningen automatiskt och stänger av sig när det är färdigladdat och när spänningen sjunker under en viss nivå (typ 12.8 Volt för vanliga batterier och 13 Volt för AGM-batterier (läge snöstjärna på CTEK)) så startar det upp igen och laddar till typiskt 14.4 Volt (14.7 Volt i läge snöstjärna för AGM-batterier eller kalciumlegerade batterier ala underhållsfria våtbatterier med tittöga - även kallad MF-batterier) tills strömmen går med under en viss nivå och kanske en max tidsgräns och sedan stänger av sig. laddningscykeln från påslag vid 12.8 Volt till 14.4 Volt och slår av sig kan gå på några minuter per gång för ett friskt batteri och har stått på underhållsladdning ett tag. med andra ord är det inget 'vattenkokande' som alltid skedde med dom klassiska oreglerade laddarna.
Man behöver inte strömbegränsa heller (utöver var själva laddaren klarar av att leverera) då batteriet inte tar emot mer ström än vad som behövs för sin kemi, - det här att köra med kvarts ampere konstantström för att inte 'slita' på batteriet är helt ointressant och kommer från en tid med oreglerade laddare för underhållsladdning, så länge spänningen hålls på rimlig och ganska exakt kontrollerad nivå - en bilgenerator kan trycka in 70 ampere in i batteriet ett tag efter starten om du har kört ned batteriet till nära botten med bortglömda påslagna lysen, därefter ligger man kanske på laddström av 10-20 ampere i någon timme för att sakta minska mot strömmar under 1 Ampere efter kanske 10 -15 timmars körning, det är en orsak till varför man inte kan snabbladda ett blybatteri fullt på någon timme utan behöver sina 15 - 24 timmar innan den är 95% full och ytterligare ett dygn där batteriet bara tar emot några hundra mA i laddström innan det är 100% full.
Att en del CTEK har ett MC-läge beror på att man måste ställa strömgränsen när batteriet anses färdigladdad vid 14.4 (14.7) Volt då det skiljer sig mellan en 100-120 Ah batteri för bil och lastbil och en MC-batteri på 8 Ah, kort sagt så slår det av sig på tok för tidigt om man laddare en MC-batteri i bil och lastbilsläge och det kan ta lång tid innan det blir helt fulladdad.
Ett batteri i garage med en CTEK som underhållsladdare så kanske denna cykel görs 1 ggr i månaden eller så och på så sätt håller batteriet fulladdad så att den inte sulfatiserar.
Finnessen med typ CTEK är att laddaren slår av helt när den inte laddar och gör inte som UPS-laddare som håller batterispänningen på typiskt 13.6 Volt konstant då även denna spänning gör att batteriet slits fortare än om den lämnas med 'öppna' poler och laddas kort någon gång i månaden, men det finns nackdelar också och en är att bilen inte får dra för mycket ström när den är parkerad och lurar laddaren att börja ladda igen kort efter avslag eller att det drar så mycket ström att strömmen aldrig går ned så lågt vid 14.4 Volt att laddaren slår av sig någon gång och därför är batteriet konstant utsatt för laddspänning 14.4V en stor del av tiden - det tål inte batterierna i längden utan korroderar sönder invändigt ganska snabbt.
Vissa laddar kan man sätta i en 'strömförsörjnings-mode' på 13.8 Volt och laddar på samma sätt som vid UPS-anläggningar, vilket är att föredra om man har en bil som drar mycket ström när den är parkerad och drar ut batteriet fort om man inte underhållsladdar.
Som redan nämnt - kalciumlegerade batterier (alla moderna batterier med tittöga) utan påfyllningsproppar och AGM-batterier bör laddas till lite högre spänning (14.7 Volt) för att bli 100% fulla om de innan har blivit nedkörda och ganska tomma av någon orsak i jämförelse med äldre antimonlegerade batterier (de med påfyllningsproppar och man måste ibland fylla på vatten flera gånger per år)
Antimonlegerade batterier har god laddningsåterhämtning (men tål bara 14.4 Volt som maxspänning innan det börja gasa) medans kalcium och kalciumsilver-legerade batteriet är mycket trögare att ladda sista biten till helfullt på rimlig tid och därför behöver lite högre maxspänning under en period i laddningsfasen för att nå ända till 100 % laddningsnivå, annars så kanske de stannar kring 80-90% av kapaciteten vid normal 14.4 Voltsladdning, vilket förvisso inte är ett problem då det är ungefär den laddnivån som en bilbatteri i bruk ligger på.