Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Mabuse skrev:
llesrof skrev: ...
För övrigt tycker jag att du har en trist attityd mot dina medmänniskor om du tycker att de inte förtjänar att räddas. Innerst inne tycker du nog inte så, men det verkar ju lite fräsigt att skriva så på internet.
Jag hade inte den attityden från början. Den har växt till sig med åren allteftersom jag sett hur människor hellre väljer att blunda för obekväma sanningar av just bekvämlighet, än att ta tjuren i hornen och göra något åt det. Jag började som idealist men har blivit pragmatiker av erfarenheten, jag har tröttnat på att försöka göra världen bättre när så många i min omgivning skiter i det. Arbete förgäves.
Min lillebror brukar säga "Cynism isn't a state of mind, it's experience talking".
Det finns fortfarande lite glöd kvar som gör att jag kan flamma upp för att förbättra världen, men frågan är hur länge den glöden finns kvar.
Hmm, dom här som "hellre väljer att blunda för obekväma sanningar av just bekvämlighet, än att ta tjuren i hornen och göra något åt det" är kanske såna som precis som du (om jag förstod det rätt) haft ett stort engagemang, men som blivit pragmatiska av att i sin tur se andra som struntar i miljön, o.s.v.
Jag är fortfarande lite förvånad över responsen på *pettson*s inlägg i den andra tråden, han gjorde inget inlägg i klimat/väder/whatever-debatten, han gjorde en stilla diplomatisk reflektion över ämnet i ett försök att avsluta den eftersom det var lite OT i den tråden. Om nu forskare, och andra insatta, är rörande överens om den ena eller andra ytterligheten, eller någonstans mitt i så förstår jag fortfarande inte riktigt upprördheten över inlägget.
Användarvisningsbild
av Mabuse
llesrof skrev: Men om det inte är ett skämt då?
Ja, då får ni stå där med dumstruten i handen när era barnbarn frågar varför ni lät det gå åt helvete :-(O) .

Kommer de till mig kan jag med gott samvete säga "Inte mitt fel, jag försökte men inte tillräckligt många var intresserade av att göra något. Det var för bekvämt att strunta i det, fråga era föräldrar och deras föräldrar: det var de som hade ansvaret att lämna efter sig en bättre värld till sina barn..."
Som jag nämnt tidigare, jag har ingen som ska ärva mig, och jag tänker inte slita ut mig för att upphäva vad något antivetenskapligt eller religiöst miffo lyckats fucka upp för sina efterkommande. Det är deras problem.
av llesrof
Mabuse skrev:
llesrof skrev: Men om det inte är ett skämt då?
Ja, då får ni stå där med dumstruten i handen när era barnbarn frågar varför ni lät det gå åt helvete :-(O) .

Kommer de till mig kan jag med gott samvete säga "Inte mitt fel, jag försökte men inte tillräckligt många var intresserade av att göra något. Det var för bekvämt att strunta i det, fråga era föräldrar och deras föräldrar: det var de som hade ansvaret att lämna efter sig en bättre värld till sina barn..."
Som jag nämnt tidigare, jag har ingen som ska ärva mig, och jag tänker inte slita ut mig för att upphäva vad något antivetenskapligt eller religiöst miffo lyckats fucka upp för sina efterkommande. Det är deras problem.
Bara för att du inte har någon som ärver dig så finns det andra som har arvingar. Jag har heller ingen som ärver mig men jag missunnar inte andras barn en framtid. Jag vägrar lägga mig till med din attityd även om den skulle vara bekväm. Om man vet bättre än andra och ser att de begår misstag så tycker jag att man har en skyldighet att i alla fall försöka få dem att komma på bättre tankar. Kanske inte så mycket för dem själva som för de oskyldiga som kommer att drabbas av deras misstag.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag repeterar det jag sagt flera gånger nu: "jag försökte men inte tillräckligt många var intresserade av att göra något. " Nu har jag slut på ork.
Jag har fortfarande bra dagar då jag orkar ta strid för det jag tycker är rätt i de frågor som i framtiden inte kommer att beröra mig, men det blir glesare mellan dem. Att du orkar är bra.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag lyfter min egen tråd med en liten reflektion:

Bild
Bild

För endast 1914 kr kan man hos Tricorona klimatkompensera en flygresa London-Thailand (exempel i första inlägget) tur och retur. Detta är t.o.m. inkl. moms! Dvs skattat och klart... Flygresan genererar enligt Tricorona 5280 kg CO2 vilket enligt Tricorona motsvarar 2480 mil med en större bensinbil som drar 8 l/100 km. Givetvis kan man klimatkompensera bilkörningen också. För att köra 2480 mil kostar det samma som flygresan, dvs. endast 1914 kr (inkl. moms!). Det blir drygt 77 öre per mil extra för att köra bil med gott samvete. För jag förutsätter ju att klimatkompenseringen fungerar i verkligheten... :mrgreen:

Vi betalar koldioxidskatt vid pumpen till staten när bilen tankas. Den är dessutom högre, drygt 2,30 kr/liter exklusive moms. Med moms uppgår den nästan till 3 kr/lit. Varför gnäller man så mycket på bilismen? Den är ju redan klimatkompenserad med råge genom koldioxidskatten. Även om man inte anser det från vissa läger kan man ju alltid lägga på ytterligare 77 öre på bensinen och saken är utagerad, eller hur? Eller fungerar inte klimatkompenseringen? Isåfall fungerar den ju inte för flygresan heller... ??:-/

Utsläppsrätter är en form av avlatsbrev som medverkar till fortsatt CO2-belastande beteenden. :shock:

Dagens miljöpolitik är minst sagt opedagogiskt. Ett sätt att göra den mer begriplig vore att börja med begränsingar av för samhället helt onödiga beteenden som är CO2-belastande och inte som idag ensidigt gnälla på markbundna nyttotransporter. Att börja med rätt saker underlättar om man vill vara pedagogisk. Och förståelsen för andra åtgärder skulle öka och därmed följsamheten viket skulle resultera i ett större utfall av beteendeändring totalt sett.

Klimatkompensering av fossilbränslen mot betalning fungerar inte om alla håller på med det.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Används pengarna som kommer in till stadskassan för CO2-beskattningen verkligen till klimatkompenserande åtgärder, och inte bara finansierar borgarnas skattereduktioner för höginkomsttagare?
Användarvisningsbild
av Camel
Nej, jag tror inte pengarna som kommer in till stadskassan för CO2-beskattningen används till klimatkompenserande åtgärder. Det borde de dock göra eftersom vissa tror det verkar gå att kompensera fossila CO2-utsläpp med pengar...
Användarvisningsbild
av SvenB
Mabuse skrev:Används pengarna som kommer in till stadskassan för CO2-beskattningen verkligen till klimatkompenserande åtgärder, och inte bara finansierar borgarnas skattereduktioner för höginkomsttagare?
Varför dra in regeringars politiska färg i denna fråga. Bilisterna är en av Sveriges "mjölkkossor" oavsett färg på regeringar. Eller tror du att denna avgift försvinner vid ett maktskifte? Jag personligen tror precis tvärt om, den kommer att höjas. Detta eftersom Maskrospartiet (MP) kommer att hamna i en sådan regering.
av llesrof
Vilka "klimatkompenserande" åtgärder utförs av staten förutom berätta att det är fult att köra bil och att hitta på avgifter!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]