- ons 06 jun 2012, 20:13
Jag är fortfarande lite förvånad över responsen på *pettson*s inlägg i den andra tråden, han gjorde inget inlägg i klimat/väder/whatever-debatten, han gjorde en stilla diplomatisk reflektion över ämnet i ett försök att avsluta den eftersom det var lite OT i den tråden. Om nu forskare, och andra insatta, är rörande överens om den ena eller andra ytterligheten, eller någonstans mitt i så förstår jag fortfarande inte riktigt upprördheten över inlägget.
Mabuse skrev:Hmm, dom här som "hellre väljer att blunda för obekväma sanningar av just bekvämlighet, än att ta tjuren i hornen och göra något åt det" är kanske såna som precis som du (om jag förstod det rätt) haft ett stort engagemang, men som blivit pragmatiska av att i sin tur se andra som struntar i miljön, o.s.v.llesrof skrev: ...Jag hade inte den attityden från början. Den har växt till sig med åren allteftersom jag sett hur människor hellre väljer att blunda för obekväma sanningar av just bekvämlighet, än att ta tjuren i hornen och göra något åt det. Jag började som idealist men har blivit pragmatiker av erfarenheten, jag har tröttnat på att försöka göra världen bättre när så många i min omgivning skiter i det. Arbete förgäves.
För övrigt tycker jag att du har en trist attityd mot dina medmänniskor om du tycker att de inte förtjänar att räddas. Innerst inne tycker du nog inte så, men det verkar ju lite fräsigt att skriva så på internet.
Min lillebror brukar säga "Cynism isn't a state of mind, it's experience talking".
Det finns fortfarande lite glöd kvar som gör att jag kan flamma upp för att förbättra världen, men frågan är hur länge den glöden finns kvar.
Jag är fortfarande lite förvånad över responsen på *pettson*s inlägg i den andra tråden, han gjorde inget inlägg i klimat/väder/whatever-debatten, han gjorde en stilla diplomatisk reflektion över ämnet i ett försök att avsluta den eftersom det var lite OT i den tråden. Om nu forskare, och andra insatta, är rörande överens om den ena eller andra ytterligheten, eller någonstans mitt i så förstår jag fortfarande inte riktigt upprördheten över inlägget.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)