Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var inne på Volvo idag och beställde hem en kabel. 760 kr kostar denna kabel. Den kommer på natten till måndag så jag kan hämta den måndag morgon. Passar bra för då kan jag med min lillebrors hjälp ge mig på själva monteringen. Han är dock en SAAB-nörd, men en snäll och duktig sådan... har ägnat mycket tid och pengar på att bygga om och trimma, fixa, styla sina bilar... så han kan nog vara till nytta trots allt! ;-)

Mjukvaran har jag redan gjort upp med en av teknikerkillarna att han slänger in någon gång nästa vecka när jag kommer förbi... tar ju bara någon minut. 350 kr skulle de ha för den. Han undrade intresserat var det var för grejer jag skulle montera i bilen. Om det var Volvos grejer... fick snällt svara att de inte har några sådana lösningar att erbjuda men att det handlar om produkter från leverantören av brännaren som sitter i bilen...
RSport skrev:För att få en ventilations funktion i bilen under varma sommardagar, så misstänker jag att man inte ska ansluta dessa kabelskoanslutningar i TC3 till någon värmare, utan istället till bilens ventilationssystem. Men om man får det att funka på just en V70 ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/
Detsamma med TC3 larmfunktion, så misstänker jag att dom anslutningarna skall kopplas till larmet, men vart ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/
I framtiden när KGK sålt sina överprissatta GSM-starter, så börjar dom nog sälja TC3 istället, och då har dom förhoppningsvis en lösning (Kablage?) för att få TC3 extrafunktioner att funka i en V70 2010. :roll:
Tror inte detta är möjligt... vill minnas att när jag läste någon form av dokumentation så handlade det bara om en viss typ av brännare som hade denna funktion... och de hette något i stil med Thermo Top Air eller något liknande... kan ju vara så att den brännaren har någon form av luftsystem så att den kan blåsa in varm luft eller kall luft... hmm Är ju en rätt trevlig funktion annars...
RSport skrev:Jag har på ebay, hittat och beställt hem Webastos 4-poliga kontaktstycke, som ska monteras fast på Volvokablaget.
Kostnad inkl. frakt 31 Polska Zloty = 68 SKR
Går ju som sagt även att använda vanliga isolerade kabelskor, men är man pedant så är man. :mrgreen:
http://www.ebay.pl/itm/Webasto-Steckers ... AQ:PL:1123
man kan köpa kontakter m.m. från autoexperten. Fast antar att det är lite dyrare. Autoexperten ingår ju i KG Knutsson koncernen som är generalagent för Webasto i Sverige. När jag frågade Webasto om kompabiliteten med min bil via den tyska huvudhemsidan så svarade de ju att det skulle funka och att jag kunde vända mig till deras svenska agent KGK... de skulle bara veta vilka ockerpriser de har på vissa av produkterna...

Ta bara följande exempel:

Man behöver ju ett kontantkort (simkort) i sin modul. Jag var inne på Telia idag och fixade ett med 100 kr på. Autoexperten tar för samma produkt (alltså ett Telia Refill med 100 kr på), hela 275 kr... hyfsat påslag.

Tänk bara på att man måste sätta i kortet i en gammal hederlig mobiltelefon först (som tar SIM-kort) och ändra PIN-koden till 1234, innan man sätter i det i sin modul.

Tänk också på att kontantkortsabonnemang deaktiveras efter 1 års inaktivitet. Pratade med tjejen på Telia om detta och hon sa att det inte räcker med att be om ett kvitterings sms per år för att kortet ska hållas aktivt. sms räknas tydligen inte som aktivitet... man måste ringa från det eller som den enda lösningen för oss blir: ladda på med mer pengar någon gång per år... man kan ju ladda med 50 kr (minsta beloppet för påfyllning). Det kan ju ses som en förhållandevis låg årskostnad för denna funktion... en årsavgift på 50 kr kontra Volvos on-call abonnemang (även om man nu då genom on-call får rätt mycket fler funktioner iof... så det kanske inte är en helt rättvis jämförelse...). Hon gjorde också kortnumret hemligt... för som hon sa: Det är ju knappast meningen att någon annan ska hålla på och ringa din bil... så sant, även om jag inte tror att de skulle få ut något av det så sett... ;-)
RSport skrev:Jag har på ebay, hittat och beställt hem Webastos 4-poliga kontaktstycke, som ska monteras fast på Volvokablaget.
Går ju som sagt även att använda vanliga isolerade kabelskor, men är man pedant så är man. :mrgreen:
Hittade iof ingen med bara den 4-poliga kontakten, men en förlängningskabel om man skulle behöva en sådan... men priserna är ju därefter...

http://www.autokatalogen.se/afw/ovik/vi ... dNo=327369
Falken79 skrev:Följer med spänning hur det går för er RSport och DaSea. Är ni snälla och lägger upp bilder på de grejer man måste fixa med själv, jag menar då ni måste göra egna kontaktstycken eller liknande som ni beskriver ovan.

Jag är väldigt nära att beställa men fortfarande lite feg och inväntar era resultat.

Är det bara TC3 + Volvos kablage 30 776 784 + 4-poliga kontakten för anslutning mellan TC3 och Volvos kablage som behövs?

Om jag läser monteringsanvisningen för min MY09 ska det vara något specialverktyg för att ta bort torkararmarna, är det så eller kan man få av de med något standardverktyg?
Nej det behövs antagligen inga mer kablar el. dylikt. Dock måste din bil in till Volvo och ladda mjukvaran för fjärrstart efter att du monterat modulen. Mjukvaran har art.nr: 30 790 221 och kostar ca 350 (hos min Volvohandlare iaf... vet inte om priset kan variera).

Är dock inte säker på att du behöver någon 4-polig kontakt för inkoppling. Du får med en 6-polig kontakt i Volvos kablage men den passar säkerligen inte i TC3-modulen som har en 12-polig kontakt (men det vet jag ej förrän på måndag) men när man fört igenom kablarna genom ditt uppborrade hål i kabelgenomförningen så ska du ju enligt Volvos anvisningar koppla in de 3 kablarna (gul, röd och brun) i den medföljande 6-poliga kontakten (som passar T91-modulen), men istället kopplar du dem till den 12-poliga kontakten som följer med TC3. Det är samma poler som används på båda kontakterna. 1 för ström, 2 för jord och 6 för själva signalerna. Den 12 poliga kontakten som följer med är bara till att öppna och dra ut de befintliga kablarna från. De flesta där används inte ändå...
Bild Bild Bild
förutom de kablarna jag beskrev ovan... (förutom då att Webasto har bytt plats på gul och brun.. Volvo: röd=1, gul=2 och brun=6 Webasto: röd=1, brun=2 och gul=6) så är den svarta (pol 3) för en annan typ av värmare (Thermo Top E/C), den lila (pol 5) för sommar/vinterfunktion (fläktstyrning som bara gäller Thermo Top E/C... tror det sket sig där med luftningen RSport!), blå (pol 7) för någon typ av alarminkoppling (not in use) och ljusgrå/blå (pol 8) kommunikation med telestart/timer för Thermo Top E/C. De oanvända polerna är pol 4 för analog kommunikation med en andrabrännare (om det finns 2 installerade), pol 9,10 och 11 är för inkoppling av av/på-knappen (som man får med TC3 men som INTE behöver installeras på en Volvo med tidur - då vi kan stänga av eller starta brännaren direkt via instrumentpanelen (=Direktstart och hålla inne Reset-knappen)). Pol 12 används inte...

Vad gäller bortmontering av torkararmarna så är det ett specialverktyg för detta ja... skruven de är monterade med är konisk så det är inte bara till att dra bort dem... Men här är min SAAB-nördsbror behjälplig. Det är likadant på många andra bilar, iaf är det så på SAAB och man kan lösa detta genom att använda en griptång... kommer ej riktigt ihåg hur han förklarade... men han vet och kommer att få göra detta åt mig. Han har gjort det på sin SAAB då han nyligen bytte en torkararm... han krockade med en stor fågel som gjorde en "bellyslide" mot han vindruta... rutan höll, men inte fågel eller höger torkare...

Däremot är det lite sjå med de där clipsen som håller skyddet framför rutan (under torkararmarna och ner i motorrummet). Jag lyckades pajja ett sådant clip innan jag fattade hur de är konstruerade... Jag plockade bort dem och kunde sedan försiktigt böja upp skyddet och komma åt kontakten... så det är inte 100% nödvändigt att ens ta bort torkarna. Man kan som sagt komma åt kontaktstycket i kabeldiket ändå och till och med skyddet vid kabelgenomförningen så att man kan borra ett hål där... Det är säkerligen bättre om man plockar bort torkarna så man får bort skyddet helt, men är man bara försiktig så...
Bild
Här ser du kontaktstycket i min bil. Detta tar du isär och kopplar ihop med Volvos Y-kablage. Den grenade kabel sen i Y-kablaget ska ledas in i cupen genom ett hål som man borrar i skyddet till kabelgenomförningshålet i karossen, som du ser "nere" till höger i bild... det är märkt "TOP"... bilden blev uppochner när jag laddade upp den... Så du får tänka dig att du sitter på vindrutan och tittar ner i motorrummet. Nere till höger är alltså längst in i hörnet i motorrummet på bilens högersida (alltså framför passagerarsätet), det är ju där inne sen som modulen skall sitta i väggen mot karossen, under handskfacket, allt enligt Volvos anvisningar för T91-satsen.

Sitter det dock redan en T91-modul i bilen (alltså om man har fjärrstart med fjärrkontrollen) men också vill ha TC3 och använda den trevliga appen i sin mobil, det är ju trots allt jobbigare att springa ut i kylan och peka på bilen med en fjärrkontroll för att starta sin värmare, än att sitta lugnt i soffan och ställa in tider eller skicka direktkommandon via en app i mobilen... ;-) så kan man koppla in TC3 med hjälp av en liten Y-adapterkabel jämte T91-modulen. Då tar man ur kontakten ur T91 (alltså änden med en 6-poliga kontakten på den Volvokabel vi andra får köpa separat för över 700 kr), kopplar den i Y-adaptern och sedan sätter man tillbaka andra änden av Y-adaptern i T91-modulen. Sen kopplar man den lilla 4-poliga grenkabeln från den inkopplade Y-adaptern till TC3 med det medföljande kablaget. Sen är den installationen klar. Ingen mjukvaruuppdatering krävs då man redan har fjärrstartsapplikationen i bilen om man har en T91 monterad och installerad (alltså fjärrstart med fjärrkontroll).
När allt sedan är monterat och inkopplat och mjukvaran för fjärrstart är laddad på Volvo så ska TC3- modulen programmeras...

Men det görs genom inställningarna i den eminenta appen... Du ställer in nummer till SIM-kortet i modulen, de mobilnummer som är godkända för start av värmaren m.m. och sedan skickas det som ett programmerings-sms till TC3 och den ställs in automatiskt.

Sen ska det bara vara att börja använda appen för att styra värmaren. I appen kan man välja en starttid för varje veckodag och jag antar att den fungerar som så att appen då i sin tur vid dessa tider automatiskt skickar ett start-kommando via sms till TC3 som då startar brännaren. Detta är bara mitt antagande och ingen fakta eller absolut sanning men Eftersom den kopplas in på samma sätt som T91 som "bara" kan starta eller stänga av brännaren via fjärrkontrollen så borde det vara så. Tror alltså inte att tiduret ställs in av TC3:an... Utan det är funktioner i appen som tillåter detta med en starttid för varje veckodag. Har man temp.sensor och annat monterat och anslutet till TC3:an så kan även appen läsa av denna info och återge till dig. Men det är inget som jag (inte i dagsläget iaf) brytt mig om.

Appen kostar 85 kr. Iaf till iPhone.
Falken79 skrev:Följer med spänning hur det går för er RSport och DaSea. Är ni snälla och lägger upp bilder på de grejer man måste fixa med själv, jag menar då ni måste göra egna kontaktstycken eller liknande som ni beskriver ovan.

Jag är väldigt nära att beställa men fortfarande lite feg och inväntar era resultat.

Är det bara TC3 + Volvos kablage 30 776 784 + 4-poliga kontakten för anslutning mellan TC3 och Volvos kablage som behövs?

Om jag läser monteringsanvisningen för min MY09 ska det vara något specialverktyg för att ta bort torkararmarna, är det så eller kan man få av de med något standardverktyg?
Du behöver bara TC3 satsen och Volvokablaget + mjukvara.

Med Volvokablaget medföljer en löst 6-polig kontaktstycke, som är det är tänkt att dom 3 lösa kablarna i Volvokablaget skall sättas fast i, för att sedan tryckas fast i T91 modulens motsvarande kontakt, så det kontaktstycket har du ingen nytta av för att enbart koppla in en TC3.

Det 4-poliga kontaktstycket som jag länkade till och som man kan sätta fast på Volvokablaget 3 kablar i, är inte nödvändigt för att koppla ihop Volvokablaget med TC3 Webastokablage. Det går ju istället att klippa bort den motsvarande befintliga 4-poliga kontakstycket på Webastokablaget och skarva ihop dom med vanliga isolerade skarvkabelskor. Men då man som sagt är är pedant, så vill man ju att det ska se snyggt ut, även om skarven inte kommer att synas. :-)

Torkararmarna brukar gå att lirka loss utan avdragare.
daSea skrev:
man kan köpa kontakter m.m. från autoexperten. Fast antar att det är lite dyrare. Autoexperten ingår ju i KG Knutsson koncernen som är generalagent för Webasto i Sverige.
Provade att ringa en av deras ÅF, men dom visste inte ens vad jag pratade om för något. Så det var betydligt enklare att beställa på nätet och få den levererad direkt hem i postlådan.
För övrigt så har jag exakt likadan erfarenhet av KGK prissättning på Webastodelar som du, rena ockret, därför beställer man från Tyskland eller Polen.
daSea skrev:

Du får med en 6-polig kontakt i Volvos kablage men den passar säkerligen inte i TC3-modulen som har en 12-polig kontakt (men det vet jag ej förrän på måndag) ).
Den 6-poliga kontakten passar INTE i TC3. Enbart till T91.
daSea skrev: men när man fört igenom kablarna genom ditt uppborrade hål i kabelgenomförningen så ska du ju enligt Volvos anvisningar koppla in de 3 kablarna (gul, röd och brun) i den medföljande 6-poliga kontakten (som passar T91-modulen), men istället kopplar du dem till den 12-poliga kontakten som följer med TC3. Det är samma poler som används på båda kontakterna. 1 för ström, 2 för jord och 6 för själva signalerna. Den 12 poliga kontakten som följer med är bara till att öppna och dra ut de befintliga kablarna från. De flesta där används inte ändå...
Bild Bild Bild
förutom de kablarna jag beskrev ovan... (förutom då att Webasto har bytt plats på gul och brun.. Volvo: röd=1, gul=2 och brun=6 Webasto: röd=1, brun=2 och gul=6) så är den svarta (pol 3)
Du behöver inte öppna den 12-poliga änden på Webastokablaget, anslut istället Volvokablaget till den 4-poliga HANkontakten. Där sitter det redan 2 färdigmonterade kablar (Röd-Brun, +/-, #1 och #2 TC3). Det är också framdraget och fasttejpat i den ändan av kablaget ytterligare 4 kablar (Svart-Blå-Brun-Gul). (Den andra 4-poliga HONkontakten är tänkt för om man skall montera in ett tidur, vilket ju inte behövs i detta fall.)

Notera att den bruna kabeln som är framdragen , men som inte inkopplad in i kontaktstycket, är #5 på TC3 (utgående jord), jag vet inte säkert, men TROR inte att denna inte skall användas som jord i denna monteringsapplikation.
Ta loss den gula (W-bus, #6 TC3) och sätt fast i kontaktstycket på ledig plats, alternativt så klipper du bort kontaktstycket och använder dig av isolerade skarvhylsor för att koppla ihop dom bägge kabelmattorna.
Jag misstänker att den röda kabeln i Volvokablaget är + ström och den bruna är - jord. Detta bör man nog kanske säkerställa, genom att mäta upp, innan man kopplar ihop kablarna. Då återstår bara den gula kabeln som då bör vara W-bus anslutningen.
En fundering man har, är om det är nödvändigt att dra upp GSM-antennen längs A-stolpen och montera fast antennen på vindrutan.
Kan det försämra mottagningen av GSM-signalen så drastiskt att inte göra detta, så att modulen inte kan ta emot start/stop signalerna????
Går ju iofs och prova att ha den bakom handsfacket och se hur det funkar, om det inte fungerar,så är det ju bara att dra upp den längs A-stolpen i så fall.
Senast redigerad av 1 RSport, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]