Falken79 skrev:Följer med spänning hur det går för er RSport och DaSea. Är ni snälla och lägger upp bilder på de grejer man måste fixa med själv, jag menar då ni måste göra egna kontaktstycken eller liknande som ni beskriver ovan.
Jag är väldigt nära att beställa men fortfarande lite feg och inväntar era resultat.
Är det bara TC3 + Volvos kablage 30 776 784 + 4-poliga kontakten för anslutning mellan TC3 och Volvos kablage som behövs?
Om jag läser monteringsanvisningen för min MY09 ska det vara något specialverktyg för att ta bort torkararmarna, är det så eller kan man få av de med något standardverktyg?
Nej det behövs antagligen inga mer kablar el. dylikt. Dock måste din bil in till Volvo och ladda mjukvaran för fjärrstart efter att du monterat modulen. Mjukvaran har art.nr: 30 790 221 och kostar ca 350 (hos min Volvohandlare iaf... vet inte om priset kan variera).
Är dock inte säker på att du behöver någon 4-polig kontakt för inkoppling. Du får med en 6-polig kontakt i Volvos kablage men den passar säkerligen inte i TC3-modulen som har en 12-polig kontakt (men det vet jag ej förrän på måndag) men när man fört igenom kablarna genom ditt uppborrade hål i kabelgenomförningen så ska du ju enligt Volvos anvisningar koppla in de 3 kablarna (gul, röd och brun) i den medföljande 6-poliga kontakten (som passar T91-modulen), men istället kopplar du dem till den 12-poliga kontakten som följer med TC3. Det är samma poler som används på båda kontakterna. 1 för ström, 2 för jord och 6 för själva signalerna. Den 12 poliga kontakten som följer med är bara till att öppna och dra ut de befintliga kablarna från. De flesta där används inte ändå...

förutom de kablarna jag beskrev ovan... (förutom då att Webasto har bytt plats på gul och brun.. Volvo: röd=1, gul=2 och brun=6 Webasto: röd=1, brun=2 och gul=6) så är den svarta (pol 3) för en annan typ av värmare (Thermo Top E/C), den lila (pol 5) för sommar/vinterfunktion (fläktstyrning som bara gäller Thermo Top E/C... tror det sket sig där med luftningen RSport!), blå (pol 7) för någon typ av alarminkoppling (not in use) och ljusgrå/blå (pol 8) kommunikation med telestart/timer för Thermo Top E/C. De oanvända polerna är pol 4 för analog kommunikation med en andrabrännare (om det finns 2 installerade), pol 9,10 och 11 är för inkoppling av av/på-knappen (som man får med TC3 men som INTE behöver installeras på en Volvo med tidur - då vi kan stänga av eller starta brännaren direkt via instrumentpanelen (=Direktstart och hålla inne Reset-knappen)). Pol 12 används inte...
Vad gäller bortmontering av torkararmarna så är det ett specialverktyg för detta ja... skruven de är monterade med är konisk så det är inte bara till att dra bort dem... Men här är min SAAB-nördsbror behjälplig. Det är likadant på många andra bilar, iaf är det så på SAAB och man kan lösa detta genom att använda en griptång... kommer ej riktigt ihåg hur han förklarade... men han vet och kommer att få göra detta åt mig. Han har gjort det på sin SAAB då han nyligen bytte en torkararm... han krockade med en stor fågel som gjorde en "bellyslide" mot han vindruta... rutan höll, men inte fågel eller höger torkare...
Däremot är det lite sjå med de där clipsen som håller skyddet framför rutan (under torkararmarna och ner i motorrummet). Jag lyckades pajja ett sådant clip innan jag fattade hur de är konstruerade... Jag plockade bort dem och kunde sedan försiktigt böja upp skyddet och komma åt kontakten... så det är inte 100% nödvändigt att ens ta bort torkarna. Man kan som sagt komma åt kontaktstycket i kabeldiket ändå och till och med skyddet vid kabelgenomförningen så att man kan borra ett hål där... Det är säkerligen bättre om man plockar bort torkarna så man får bort skyddet helt, men är man bara försiktig så...

Här ser du kontaktstycket i min bil. Detta tar du isär och kopplar ihop med Volvos Y-kablage. Den grenade kabel sen i Y-kablaget ska ledas in i cupen genom ett hål som man borrar i skyddet till kabelgenomförningshålet i karossen, som du ser "nere" till höger i bild... det är märkt "TOP"... bilden blev uppochner när jag laddade upp den... Så du får tänka dig att du sitter på vindrutan och tittar ner i motorrummet. Nere till höger är alltså längst in i hörnet i motorrummet på bilens högersida (alltså framför passagerarsätet), det är ju där inne sen som modulen skall sitta i väggen mot karossen, under handskfacket, allt enligt Volvos anvisningar för T91-satsen.
Sitter det dock redan en T91-modul i bilen (alltså om man har fjärrstart med fjärrkontrollen) men också vill ha TC3 och använda den trevliga appen i sin mobil, det är ju trots allt jobbigare att springa ut i kylan och peka på bilen med en fjärrkontroll för att starta sin värmare, än att sitta lugnt i soffan och ställa in tider eller skicka direktkommandon via en app i mobilen...

så kan man koppla in TC3 med hjälp av en liten Y-adapterkabel jämte T91-modulen. Då tar man ur kontakten ur T91 (alltså änden med en 6-poliga kontakten på den Volvokabel vi andra får köpa separat för över 700 kr), kopplar den i Y-adaptern och sedan sätter man tillbaka andra änden av Y-adaptern i T91-modulen. Sen kopplar man den lilla 4-poliga grenkabeln från den inkopplade Y-adaptern till TC3 med det medföljande kablaget. Sen är den installationen klar. Ingen mjukvaruuppdatering krävs då man redan har fjärrstartsapplikationen i bilen om man har en T91 monterad och installerad (alltså fjärrstart med fjärrkontroll).