Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Vissa bilar, bl.a. Audi och Scania, dimmar ner DRL då man blinkar. Men bara på den sidan där det blinkar. Men bäst vore det förstås om blinkersen satt i stötfångaren helt separat från allt annat, som på Passat B6 och Citroen C5 III.

Man har ju delvis försökt kompensera med blinkers i backspeglarna, som även syns framåt.

Jag tycker det finns värre saker att reta upp sig på än kurvljusen. Mycket riktigt så finns det bilar där blinkersen "drunknar" i annat ljus, t.ex Golf 4, Touran, Caddy och Bora där den lilla orange lampan sitter alldeles för nära halvljuset och dessutom på fel sida. LED-bakljusen på Passat B6 är inget vidare dom heller. Särskilt inte blinkersen. Jag tror det finns en orsak till att bl.a. Volvo kör med glödlampa för blinkers på V70II fast bromsljus och p-ljus är LED. Det syns bättre, helt enkelt.

Men LED-tekniken går ju framåt och det finns många exempel på där blinkersen är bra. Senast idag satt jag i trafikljusen och stirrade på en 1-2 år gammal E-klass som stod fulparkerad med varningsblinkersen igång. Den stod flera kvarter bort, men den knivskarpa framblinkersen var nästan för stark även på mitt avstånd.

Det är säkert andra än jag som upplever att LED är lite obehagligt att titta på, t.ex då man ligger bakom en lastbil på natten.
Användarvisningsbild
av erikn
2. Ja. Visserligen händer det ofta att bilister blinkar fel i rondell men det har aldrig hänt mig vad jag vet att när en bilist ska ut och börjar blinka att han blinkar åt fel håll, därför kör jag alltid på om de blinkar ut.
För en vecka sedan höll jag på att smälla i en rondell (cirkulationsplats). Det kom in en bil i rondellen, blinkade höger och jag tänkte köra ut. Men hon fortsatte och svängde ut ur rondellen två avfarter senare.
Användarvisningsbild
av Kompe
erikn skrev:
2. Ja. Visserligen händer det ofta att bilister blinkar fel i rondell men det har aldrig hänt mig vad jag vet att när en bilist ska ut och börjar blinka att han blinkar åt fel håll, därför kör jag alltid på om de blinkar ut.
För en vecka sedan höll jag på att smälla i en rondell (cirkulationsplats). Det kom in en bil i rondellen, blinkade höger och jag tänkte köra ut. Men hon fortsatte och svängde ut ur rondellen två avfarter senare.
Intelligensreserven i detta landet. Suck..... :cry: :-(O) (H)
av semmelman
Bara för det så var det en kvinna som blinka höger men inte åkte ut, jag tog för tillfället lugnt så jag hann bromsa.

I morse var det en som svängde in i rondellen varvid kurvljuset flasha till, rätt starkt sken som lura mina benmuskler att trycka till på gasen, några hundradelar senare notera jag att blinkersen satt väl lågt ner nära vägbanan och skenet var vitt och fast så eftersom jag nu har uppmärksammat detta problem och hade det lite i åminnelse och liksom förberedd så hann jag både avbryta pedaltrycket så det blev en sån där liten skutt-hopp-stopp-grej samt notera att det troligen var en Skoda Fabia det rörde sig om. :P
av llesrof
Frågan är ju vem som är den minst smarta - den som ger fel tecken med blinkern eller den som sätter sin tillit till dennes sätt att ge tecken.
av semmelman
Tja jag tycker ju det ska lite mycke till för att nån ska börja blinka plötsligt och så inte svänga, kanske råka komma åt spaken det kan ju hända, men det är inte speciellt ofta det händer, oftast ligger fel blinkning i s a s att folk glömmer den kvar, men det är ju lite annan sak.
av llesrof
...som dessutom inte är en blinkning utan ett vitt kurvljus som tänds...

Jag är inte perfekt i trafiken och kör förmodligen inte bättre än genomsnittet, men jag litar inte för ett ögonblick på andra trafikanter. Står jag i en korsning och ser en komma från vänster och blinkar vänster vill jag också veta att denne också svänger vänster innan jag kör ut.
av semmelman
Nu var det rondell... mindre sådana vi har i min stad ganska gått om, i rusningstrafik kan man inte invänta bilar så där då blir man stående i en halvtimme man måste passa på när nån blinkar ut, skulle jag vänta och se ifall han verkligen svänger ut kanske min lilla chans att komma ut är förverkad, om inte annat blir bakomvarande sur när jag kör in nära framför honom i så fall. Man blinkar ju ut för att underlätta och få flyt i rondellen.
Användarvisningsbild
av sthlm
Hela problemet är att vi har gått från praktiskt till designat.

Förr så tittade man på vad som syntes bäst i dagsljus och som gav bäst funktion (i högre utsträckning iallafall).
Idag så står lagstiftarna på alla fyra med r*ven åt biltillverkarna för att dom skall få härja fritt med design.
Gissar på att lobbyisterna gjort ett bra jobb i detta fallet.
Moderna projektorlampor som bländar allt och alla och ledslingor som byggs ihop med blinkers och halvljus så att allt flyter ihop.

Jag kanske är relativt ung och frisk och även jag kan ibland ha svårt att urskilja en blinkers i denna sörja av ljus.
Det blir inte bättre när man blir äldre, och min far på 80+ kör bara dagtid men har svårt för moderna bilars ljusbild.
Så i samband med att folk går i pension så kanske man skall dra in körkortet.

Sen har vi alla dessa fulkonverteringar av xenon som folk håller på med.... 15000:- i böter så slipper vi skiten.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ursäkta en okunnig, vad är det för kurvljus ni diskuterar?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97