Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PINGPÅNG
Min torkarmotor till en V70-03 pajade för en månad sedan,jag plockade av motorn och axeln var skadad vid fönstergenomföringen, eftersom axeln inte ligger helt vågrätt så läcker det in vatten som fryser när det är minusgrader med resultatet att den sprängs, volvo skulle ha 2800 pix för en ny men jag hade tur som hittade en snubbe som renoverade motorer, så jag fick en nyrenoverad för 500, så på med den och på med fett på yttersidan av axeln så att inget vatten kommer in, och simsalabim så har man sparat 2300 och har en fungerande torkare.Volvo borde skämmas att ta ut 2800 kr eftersom dom känner till problemet och har ändrat konstruktionen på nyare modeller.
av hogan46
Jag är nöjd med nylonhjulet från Växjö bilelfirma 500+100kr, gamla skolan. Hittade också väldigt rostig trög axel i min motor på V70 m. 2006. Det gamla plasthjulet hade slitits av i 3 lägen minst under fastfruset torkarläge och trög rostad axel. Axeln rostar därför att det inte finns dräneringshål mellan O-ringarna. Ett sådant borrade jag nu upp underifrån i plasthuset. Jag borrade också ett oljesprayhål uppifrån på motsatta sidan. Nu kan jag smörja axeln då jag vill, överskottet rinner ut, liksom vägsaltet som Trafikverket sprider ut. Nu swischar gamla motorn med nytt plasthjul helt problemfritt och stannar precis där den ska. Tack för detta Forum!
Användarvisningsbild
av bem
Vad kan/bör man göra med torkarmotorn bak i förebyggande syfte, som man kan komma åt utan att demontera nåt? Spraya lite teflonfett eller nån olja som inte stelnar vid minusgrader vid utgående axeln? Det där med frostsprängning vill man ju undvika.
Bytte min torkarmotor (hos Volvo) för nåt år sen och det kunde ju vara intressant att veta hur man undviker samma visa igen om man kan.

/Bo
av jaob
Nån som kan ta flera stycken bilder på plast hjulet i olika vinklar och med mått, Antal lugg m.m eller skicka ett trasigt kugghjul till mig. Så kan jag se Om man kan ordna något.

Skicka pm
av Druvan
Det stora problemet med Volvos torkare bak är:
Torkaraxeln är av järn, axellagringen är av metall, förmodligen stål. Det funkar alldeles utmärkt när det är nyfettat, då kommer inte fukten åt. Men efter nåt år när fettet tagit slut då tar fukten över och axeln och lagringen korrigerar effektivt ihop. Om det krävs våld för att få ut torkaraxeln är det inte så konstigt att torkarmotordrivningen säckar ihop.

Om ni köper ett nytt plasthjul av den här Växjöfirman, se då till att han skickar med två nylonlagringar också. De gamla stållagringarna knackas lätt ut med en hylsa i rätt storlek från en mindre hylsnyckelsats.

Efter en sådan renovering har ni sedan en bättre torkarmotor än en begagnad, förmodligen även tillförlitligare än helt ny original från Volvo.
av marcin78
Min torkare har också gett upp, och efter att jag kollat priser runt på olika skrot gav jag mig på fan.

efter att jag plockat sönder tre andra motorer på skroten hittade jag samma plast hjul som satt i min torkare- samma diameter. kom hem bytte kuggen och satt in torkaren idag- funkar som drömmen.

Jag är kanske snål men 500+ frakt för en sketen kugge tänker jag inte ge.

Kuggen kom från en v40 2000 min v70 är 2002
av Jonasarvidsson
Ställer mig också i ledet med en V70-05a med kass torkarmotor bak. Har delat på den och rengjort och fettat in ordentligt. Riktigt skit är det. Känns surt när bildelsbasen tar 1500 spänn för en begagnad..
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 26
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?