Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Skulle aldrig falla mig in att köra in min bil i en automattvätt. Det finns lixom inte alls som alternativ ens. Hellre åker jag med skitig bil.
Näe, handtvätt, där jag blåser bort det värsta med högtryck, alternativt blöter hela bilen, sen går på med borste på slang (ständigt flödande vatten = minst skadligt för lacken), sen svampar jag och använder rikligt med vatten = skonar lacken ytterligare.
Sen torkar jag bilen med sämskskinn.

Självklart använder jag bilschampo vid kraftigt skitig bil sen superwash, annars blir det superwash direkt. Vax åker på en eller två gånger om året.

Mvh/ Adde
av KalleH
Är nog en av dom få här inne som alltid tvättar i automattvätt med borstar (på statoil). Tycker bilen blir tillräckligt ren och det känns bättre att ha en automattvättad ren bil än en smutsig icke tvättad tycker jag :D
För mig är bilen mer ett bruksfordon som ska vara bekvämt och säkert ta mig från A till B :D
Användarvisningsbild
av T.B
Trots bilägande i 18 år + så har jag endast
tvättat automat en gång.
Lyxtvätt med borstar och resultatet blev en smårepig
bil som fortfarande var smutsig.
Efter den händelsen så får det ta lite längre tid och faktiskt
så känner man sig så nöjd när man har en blänkande
pärla framför sig som resultat.
Detta utan repor.
Användarvisningsbild
av Hayah
Jag tycker klart det är bättre att man tvättar för hand men just nu brister det både med tid och ork så har endast blivit maskintvättar för min del hittills.
I jobbets tvätt tillåter vi inte längre tvättprogrammen utan avfettning så här års både för bilarna och borstarnas bästa. Därför minimerar vi risken för rester på borstarna.
Enda stället vattnet återanvänds på är till underspolningen.
Ett tag fick min bil tvättas 1 gång i veckan i tvätten och den har inte tagit skada hittills.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]