- ons 16 okt 2013, 21:52
Lurar på att ända min order och byta tonade rutor mot laminerade! (går ej få båda!). Någon som vet om laminerat gör mycket för ljudnivån?
Moderator: Moderatorer
andreas_lofgren skrev:Jag skulle föredra laminerade rutor före tonade. Tyckte det gjorde mycket för ljudnivån på min S40.Exakt så resonerar jag också.
Tonade går alltid att göra i efterhand.
grålle1 skrev:Hur duktig den som sätter filmen än må vara så blir det ALDRIG i närheten av orginaltonade rutor.... Kolla runt kanter och texten på rutorna, antenner och eltrådar....DET beror absolut på vem som sätter filmen, jag har haft en helt oklanderlig montering på en V70 jag hade tidigare, och tro mig, jag är sjukligt pedant.
MartinS skrev:Blir ju lite off topic men.... NEJ, oberoende av hur duktig den är som sätter filmen och oberoende av om det är oklanderligt gjort och hur snyggt det än är och oberoende av hur sjukligt pedant man är..... Så syns fortfarande antenner och eltrådar som orangea linjer och text och kanter syns... Jag säger inte att det på något sätt är fult, men jämför sida vid sida med en orginaltonad... som verkligen har svarta rutor utan streck och annat från kant till kant tycker åtminstone jag, som för övrigt också är sjukligt pedant, att det är mycket snyggare... Fast på V70 skulle jag ändå satt film, för de orginaltonade rutorna är lite för ljusa för min smak... Och som allra sista kommentar, vilket sagts förut, tycker jag ändå det är konstigt att man inte valde att göra de laminerade rutorna mörka, för om det gick skulle jag valt båda...grålle1 skrev:Hur duktig den som sätter filmen än må vara så blir det ALDRIG i närheten av orginaltonade rutor.... Kolla runt kanter och texten på rutorna, antenner och eltrådar....DET beror absolut på vem som sätter filmen, jag har haft en helt oklanderlig montering på en V70 jag hade tidigare, och tro mig, jag är sjukligt pedant.
För övrigt tycker jag laminerat är grymt bra, det gör lite skillnad på ljuskomforten men an annan stor fördel är ju att ingen kan komma in och ta grejer genom rutan.
/Martin
Stiften kommer åt genom att plocka bort plas[…]