Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag skulle föredra laminerade rutor före tonade. Tyckte det gjorde mycket för ljudnivån på min S40.
Tonade går alltid att göra i efterhand.
av PFA
Axplock från olika platser på Volvos web:

"Sidodörrar och bakre lastutrymme med laminerade glasrutor förhindrar glassplitter i kupén vid en eventuell kollision. De är även svåra att krossa för att t.ex. stjäla något ur bilen. De bidrar också till ännu bättre ljudkomfort."

"Volvos främre sidorutor stöter bort vatten när du kör i regn och ger därmed mycket bättre sikt. Den vattenbortstötande ytbehandlingen omvandlar vattnet till små droppar som blåses bort av vinddraget. Detta har också fördelen att det bildas mindre is och frost på vintern. Detta tillval ingår i kombination med laminerade rutor."

"Extremt hårt laminerat glas i sidorutorna och bakrutan gör det lönlöst för en potentiell inbrottstjuv att försöka krossa rutorna. Det ger även en tystare kupé. Detta tillval omfattar även vattenbortstötande glas i de främre sidorutorna för bättre sikt i regn."

--------

En kollega till mig har haft det i sina Volvo-bilar i flera år och är mycket nöjd. Kan ju till viss del också bero på att han var djupt involverad i utvecklingen av det :)

Laminerade rutor tar längre tid att komma igenom för räddningstjänsten. Men det är nog också det enda negativa. Det blir tystare, mer inbrottssäkert, mycket säkrare vid olycka. Vid en olycka är det ju stor risk att man får glaset på sig, eller något annat föremål utifrån som flyger in i bilen.

Att det blir ännu tystare i kupén är en trevlig bonus, och att sidorutorna har en vattenavstötande ytbehandling gör inte saken sämre.

Fördelarna överväger utan tvekan. Tonade tutor är också ett trevligt och vettigt tillval. Men den kombinationen verkar, som du säger, inte gå att få på t ex en V60 av någon anledning.
Senast redigerad av 2 PFA, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Perra83
andreas_lofgren skrev:Jag skulle föredra laminerade rutor före tonade. Tyckte det gjorde mycket för ljudnivån på min S40.
Tonade går alltid att göra i efterhand.
Exakt så resonerar jag också.

På C30 gick det inte att få laminerade rutor och WRG glas. Det fick bli laminerade som jag sedan behandlade med Aquapel för att få samma funktion.
av grålle1
Går mot strömmen.
Tycker inte skillnaden på ljud är annat än psykologiskt och definitivt inte mer värd än fabrikstonade rutor. Hur duktig den som sätter filmen än må vara så blir det ALDRIG i närheten av orginaltonade rutor.... Kolla runt kanter och texten på rutorna, antenner och eltrådar....
Användarvisningsbild
av PaNi
Laminerade rutor är för mig ett måste och förmodligen det sista tillvalet jag skulle ta bort. Det är ovärderligt att kunna parkera bilen och veta att mina prylar finns kvar när jag kommer tillbaka. Har haft ett inbrottsförsök där någon försökt slå in sidorutan med en glashammare men inte lyckats. Prylarna finns kvar, resan kan fortsätta utan avbrott och man bokar verkstadstid för att byta rutan om någon vecka när det passar i kalendern.

Sista bilen jag hade med vanliga rutor (en Passat) fick sidorutan inslagen 50 mil hemifrån mitt i semestern. Eftersom det inte går att köra vidare utan ruta var den resan förstörd och ögonblick som aldrig återkommer missade vi.

Huruvida rutorna dessutom är positivt för ljudkomforten skall jag låta vara osagt.
Användarvisningsbild
av MartinS
grålle1 skrev:Hur duktig den som sätter filmen än må vara så blir det ALDRIG i närheten av orginaltonade rutor.... Kolla runt kanter och texten på rutorna, antenner och eltrådar....
DET beror absolut på vem som sätter filmen, jag har haft en helt oklanderlig montering på en V70 jag hade tidigare, och tro mig, jag är sjukligt pedant.

För övrigt tycker jag laminerat är grymt bra, det gör lite skillnad på ljuskomforten men an annan stor fördel är ju att ingen kan komma in och ta grejer genom rutan.

/Martin
av perhall
Jag har haft tre V70II och först på den senaste laminerade rutor. Den är märkbart tystare än de tidigare två. Alla rutor blir ju laminerade med tillvalet och den "vindbruskuliss" som finns runt bilen är helt enkelt mer behaglig. Mest skillnad över 100 km/h. Flera märken har ju detta tillval, akustikrutor på Passat, heter något annat på Audi etc. Peugeot har det och trycker starkt på lägre ljudnivå.

Håller med om detta med inbrott. Det är väl bara om man är extremt känd och/eller har extremt dyra/åtråvärda grejer i bilen och/eller står på en extremt avskild plats som det öht finns risk för inbrott. Står man längs gatan inne i stan, utanför Coop Forum etc. är det ju i princip omöjligt att komma in innan polisen kommer. Dessutom har ju bilen larm och bra lås (BLL).
PH
av grålle1
MartinS skrev:
grålle1 skrev:Hur duktig den som sätter filmen än må vara så blir det ALDRIG i närheten av orginaltonade rutor.... Kolla runt kanter och texten på rutorna, antenner och eltrådar....
DET beror absolut på vem som sätter filmen, jag har haft en helt oklanderlig montering på en V70 jag hade tidigare, och tro mig, jag är sjukligt pedant.

För övrigt tycker jag laminerat är grymt bra, det gör lite skillnad på ljuskomforten men an annan stor fördel är ju att ingen kan komma in och ta grejer genom rutan.

/Martin
Blir ju lite off topic men.... NEJ, oberoende av hur duktig den är som sätter filmen och oberoende av om det är oklanderligt gjort och hur snyggt det än är och oberoende av hur sjukligt pedant man är..... Så syns fortfarande antenner och eltrådar som orangea linjer och text och kanter syns... Jag säger inte att det på något sätt är fult, men jämför sida vid sida med en orginaltonad... som verkligen har svarta rutor utan streck och annat från kant till kant tycker åtminstone jag, som för övrigt också är sjukligt pedant, att det är mycket snyggare... Fast på V70 skulle jag ändå satt film, för de orginaltonade rutorna är lite för ljusa för min smak... Och som allra sista kommentar, vilket sagts förut, tycker jag ändå det är konstigt att man inte valde att göra de laminerade rutorna mörka, för om det gick skulle jag valt båda...

Nu är jag inte 100 hemma på just dessa […]

Turbo gungar

Hej! Hoppas nån kan hjälpa med detta un[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort plas[…]

Taklucka 164 vajerfel

Hej! Har en Volvo 164 där takluckan slutat f[…]