Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#796179
Lite konstig fråga men jag har gått å burit på den så länge så nu vill jag ha svar, ni vet när de lägger asfalt så åker ju en lastbil med asfalt framför asfaltläggarmaskinen och tömmer asfalten i och det går ju i extrem låg fart, en koppling skulle ju skära på fem minuter å köra så långsamt, min undrar är har lastbilar eller är de som fraktar asfalt specialutrustade med en extra låg växel i växellådan? Eller lägger de i friläge och blir påputtade av den där asfaltläggarn?
Nu när jag skriver finner jag att det senare låter troligare, eller?


Och följdfråga, om det blir oljebrist om typ tretti år blir det även asfaltbrist då eller finns det så mycket skitolja som blir till asfalt så det inte påverkas? Eller måste vi bygga cementvägar i en framtid?

Om det är fel tråd får ni givetvis flytta´n.
#796244
Lastbilar med rang och split låda har lågväxlar (krypväxlar) jag använder sällan ettan på lastbilen oftast startar jag på tvåan när jag har last i lastbilen om det är höga eller låga tvåan jag använder beror på förhållandena, kör jag på höga tvåan med tomgång går lastbilen mycket långsammare än en personbil på ettan med tomgång. Jag kan fortfarande växla ner till ettan som finns både hög och låg eller hög och låg krypväxel.
av *pettson*
#796254
Oljebrist. En bra fråga. Asfalt är skräpet. MEN...peka gärna på något omkring dej som inte innehåller olja i någon form. All färg, plast, lösningsmedel ja listan är lång. Har ursprung i olja. Den marknaden verkar det inte vara någon brist på.
#796302
Lastbilar byggs enligt köparens behov, både vad gäller drivlina och påbyggnad. Det finns även firmor som specialiserat sig på att modifiera fabriksnya bilar, t.ex finska VTA. Dom fyller behovet när t.ex. Volvo inte kan leverera det som kunderna behöver.

Jag vet inte hur vanliga VTA-bilar är i Sverige men här är det i varje fall ganska vanligt att t.ex. grusbilar med ovanligt många axlar har VTA:s emblem i grillen.
#796304
ettan är egentligen en krypväxel.

Men som svar på din fråga, en asfaltbil som ligger framför läggaren blir puttad av läggaren, så den som kör asfaltbilen måste ha stenkoll så att inte bilen rullar iväg (då blir det en whiskyflaska i böter ;) ), man ligger löst på bromsen helt enkelt.
#796328
som sagt har lastbilar låga växlar, ettan är oftast onödig fast man väger 60 ton. och då har du även en krypväxel utöver ettan som är riktigt lågt (högt) växlad. i nyare lastbilar har oftast 3 växlar på spaken, sen har du en knapp på spaken för hög växel på 1-3, sen har du även en till knapp på spaken som är split växel, du kan alltså dela varje växel i två tex om du väger 60 ton och ska upp för en backe och en hel växel är för stort steg, då kan du först splita upp en halv växel och efter det splita ner samtidigt som du växlar upp en växel med växelspaken. låter kanske tjorvigt när man läser det men när man kör så är det simpelt :wink:
#796351
*pettson* skrev:Oljebrist. En bra fråga. Asfalt är skräpet. MEN...peka gärna på något omkring dej som inte innehåller olja i någon form. All färg, plast, lösningsmedel ja listan är lång. Har ursprung i olja. Den marknaden verkar det inte vara någon brist på.
Det är rätt liten del av oljan som går till plasttillverkning. Sedan går det utmärkt att tillverka polymerer av biomaterial.
av *pettson*
#796370
Mjae jag är inte beredd att hålla med.
En stor del av oljan går till plasttillverkning av olika saker. Visst går det att göra plast av det mesta även biologiskt. Men det är inte den typen som är stor.
Varje lina du ser innehåller förmodligen förstärkningar, eller om den är rentav helt syntetisk. Allt utom olika slamfärger är plastfärger, även oljefärger går in därunder. Dom flesta förpackningar innehåller plast i form av tryck eller skydd över trycket, när inte förpackningen i sej är av petroliumbas. Förvisso vaxas saker ibland men inte så ofta man kan önska (vaxskydd på förpackningar). Apropå vax så är bilvaxet även det en petroliumprodukt och går in under samma fas. Så vad har vi runtom oss som inte har petrolium bas? Väldigt lite är svaret. Fördelen just nu ändå trots allt är att vi inte är på samma ställe i destilleringskedjan med dom olika produkterna. Men saknas det grundprodukt för att bearbeta så blir alla drabbade i hela kedjan.
Vi kan och vill använda vegetabiliska oljor till mångt och mycket men man verkar inte se så mycket pengar i det utan låter det istället gå till olika typer av smörjmedel, additiv och bränsle.
#796403
Just nu är det billigast att göra plast (och diverse andra petrokemiska produkter) på olja.

När (inte om) priset på olja går upp kommer alternativen att bli konkurrenskraftiga. Då lär vi se mer av dem.

För det mesta som görs av olja går att göra på andra sätt. Det är bara det att det kostar mer. I vissa fall mycket mer.

Dagens samhälle är extremt oljeberoende. Då olja är en resurs som inte är oändlig kommer detta att få ändras i framtiden. Det som är bra med olja är att den inte kommer att ta slut över en dag, utan tillgången på olja kommer att gradvis minska med högre priser som följd. Det ger tid till omställning. Hur lång tid det tar får vi se, men det lär leda till ordentliga förändringar. Det fulla resultatet av oljebrist lär jag inte se under min livstid. :wink:
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]