- tis 15 okt 2013, 11:29
Enligt 6.19.7.4. får lampor enligt 5.11 (positionsljus+skyltbelysning) lysa tillsammans med DRL. Enligt 5.11 måste alla positionsljus samt skyltbelysning tändas och släckas samtidigt men undantag görs i 6.2.7.6.2. som säger att minst att bakre positionsljus ska vara tända. Jag tolkar det som att om positionsljusen tänds automatiskt (inget förbud i 6.19.7.4.) så kan fortfarande DRL automatiskt tändas och släckas i enlighet med 6.2.7.6.1. och 6.2.7.7. Det är utmärkt att bakljusen kan vara tända tillsammans med DRL på dagen. Priset är eventuellt att även främre positionsljus måste vara tända om ljusautomatik finns och 6.2.7.6.1. skulle anses gälla istället för 6.2.7.6.2. där det räcker med minst bakre positionsljus. Men det är smällar man får ta när lagen inte är genomtänkt. Hoppas jag tolkat detta riktigt nu. Jag är ingen jurist men jag gör inte anspråk på att vara det heller.
MartinS skrev:där vägrade verkstaden programera om så att bakljusen var tända med DRL innan leverans, man hävdade att det inte var lagligt.Vad jag kan se strider det inte mot regelverket i "ECE Regulation No. 48 Revision 9" att ha bakljusen tända tillsammans med DRL under vissa förutsättningar.
Enligt 6.19.7.4. får lampor enligt 5.11 (positionsljus+skyltbelysning) lysa tillsammans med DRL. Enligt 5.11 måste alla positionsljus samt skyltbelysning tändas och släckas samtidigt men undantag görs i 6.2.7.6.2. som säger att minst att bakre positionsljus ska vara tända. Jag tolkar det som att om positionsljusen tänds automatiskt (inget förbud i 6.19.7.4.) så kan fortfarande DRL automatiskt tändas och släckas i enlighet med 6.2.7.6.1. och 6.2.7.7. Det är utmärkt att bakljusen kan vara tända tillsammans med DRL på dagen. Priset är eventuellt att även främre positionsljus måste vara tända om ljusautomatik finns och 6.2.7.6.1. skulle anses gälla istället för 6.2.7.6.2. där det räcker med minst bakre positionsljus. Men det är smällar man får ta när lagen inte är genomtänkt. Hoppas jag tolkat detta riktigt nu. Jag är ingen jurist men jag gör inte anspråk på att vara det heller.

ECE Regulation No. 48 Revision 9 skrev: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf
5.11. The electrical connections shall be such that the front and rear position lamps, the end-outline marker lamps, if they exist, the side-marker lamps, if they exist, and the rear registration plate lamp can only be switched ON and OFF simultaneously.
/.../
6.2.7.6. If daytime running lamps are present and operate according to paragraph 6.19., either
6.2.7.6.1. The dipped-beam headlamps shall be switched ON and OFF automatically relative to the ambient light conditions (e.g. switch ON during night-time driving conditions, tunnels, etc.) according to the requirements of Annex 13; or
6.2.7.6.2. Daytime running lamps operate in conjunction with the lamps listed in paragraph 5.11. where, as a minimum requirement, at least the rear position lamps shall be activated; or
/.../
6.2.7.7. Without prejudice to paragraph 6.2.7.6.1., the dipped-beam headlamps may switch ON and OFF automatically relative to other factors such as time or ambient conditions (e.g. time of the day, vehicle location, rain, fog, etc.)
/.../
6.19. Day-time running lamp (Regulation No. 87)
6.19.7.4. The lamps referred to in paragraph 5.11. may be switched ON when the daytime running lamps are switched ON, except if daytime running lamps are operating according to paragraph 6.2.7.6.2., where at least the rear position lamps shall be activated.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."