Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#796058
MartinS skrev:där vägrade verkstaden programera om så att bakljusen var tända med DRL innan leverans, man hävdade att det inte var lagligt.
Vad jag kan se strider det inte mot regelverket i "ECE Regulation No. 48 Revision 9" att ha bakljusen tända tillsammans med DRL under vissa förutsättningar.

Enligt 6.19.7.4. får lampor enligt 5.11 (positionsljus+skyltbelysning) lysa tillsammans med DRL. Enligt 5.11 måste alla positionsljus samt skyltbelysning tändas och släckas samtidigt men undantag görs i 6.2.7.6.2. som säger att minst att bakre positionsljus ska vara tända. Jag tolkar det som att om positionsljusen tänds automatiskt (inget förbud i 6.19.7.4.) så kan fortfarande DRL automatiskt tändas och släckas i enlighet med 6.2.7.6.1. och 6.2.7.7. Det är utmärkt att bakljusen kan vara tända tillsammans med DRL på dagen. Priset är eventuellt att även främre positionsljus måste vara tända om ljusautomatik finns och 6.2.7.6.1. skulle anses gälla istället för 6.2.7.6.2. där det räcker med minst bakre positionsljus. Men det är smällar man får ta när lagen inte är genomtänkt. Hoppas jag tolkat detta riktigt nu. Jag är ingen jurist men jag gör inte anspråk på att vara det heller. :wink:
ECE Regulation No. 48 Revision 9 skrev: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf

5.11. The electrical connections shall be such that the front and rear position lamps, the end-outline marker lamps, if they exist, the side-marker lamps, if they exist, and the rear registration plate lamp can only be switched ON and OFF simultaneously.
/.../
6.2.7.6. If daytime running lamps are present and operate according to paragraph 6.19., either
6.2.7.6.1. The dipped-beam headlamps shall be switched ON and OFF automatically relative to the ambient light conditions (e.g. switch ON during night-time driving conditions, tunnels, etc.) according to the requirements of Annex 13; or
6.2.7.6.2. Daytime running lamps operate in conjunction with the lamps listed in paragraph 5.11. where, as a minimum requirement, at least the rear position lamps shall be activated; or
/.../
6.2.7.7. Without prejudice to paragraph 6.2.7.6.1., the dipped-beam headlamps may switch ON and OFF automatically relative to other factors such as time or ambient conditions (e.g. time of the day, vehicle location, rain, fog, etc.)
/.../
6.19. Day-time running lamp (Regulation No. 87)
6.19.7.4. The lamps referred to in paragraph 5.11. may be switched ON when the daytime running lamps are switched ON, except if daytime running lamps are operating according to paragraph 6.2.7.6.2., where at least the rear position lamps shall be activated.
Användarvisningsbild
av joel80
#796059
MartinS skrev:Farsan köpte en ny bil av annat märke för några veckor sedan och där vägrade verkstaden programera om så att bakljusen var tända med DRL innan leverans, man hävdade att det inte var lagligt. Nu kör han med full belysning dygnet runt istället för att använda automatiken.
Vilket skitsnack av verkstaden!
Säg till honom att åka tillbaka och läxa upp dem.. prata med deras chef eller nått. Riktigt illa att dom går ut med osanningar bara för att slippa göra bilen mer säker.
Användarvisningsbild
av MartinS
#796064
Tack Camel för forskning i ämnet. Nu är ju farsan lite som folk är mest, inte som vi nördar här på forumet, han bryr sig inte nämnvärt om vad som släcks och tänds på sin bil, bara han syns och ser. Så han har inget emot att köra på fullbelysning dygnet runt då det fungerar som gammal klassisk halvljusautomatik. Själv hade jag stridit för det innan leveransen, eller rättare sagt, jag hade aldrig beställt en bil om bakljusen inte kunde vara tända 24/7.
Användarvisningsbild
av Camel
#796072
MartinS skrev:/.../jag hade aldrig beställt en bil om bakljusen inte kunde vara tända 24/7.
Samma här. Nu verkar det ju inte vara några problem om jag väljer Volvo igen nästa gång. Men jag ska kontrollera detta noga iaf.
Användarvisningsbild
av SvenB
#796079
rid54 skrev:
SvenB skrev:Vågar och vågar. Det kanske inte är så bra att vi har separata regler i Sverige. Vi är ju inte helt isolerade. Jag har själv varit nära bli bötfälld för ett tiotal år sedan på grund av att jag hade halvljuset påslaget i Tyskland. det var bara att rycka säkringen dagtid. Samma med våra dubbdäck, de är ju förbjudna söder om Tyska gränsen. Hur skulle vi bära oss åt om vi hade separata DRL regler i Sverige? Skulle våra bilar ha någon strömställare med Sverigeläge och Övriga Europaläge?
Det brukar ju hävdas rätt ofta att de flesta funktioner är "programmerbara".... Det vore väl en smal sak att ha en svensk upplaga av belysningsprogrammet då, som tände även bakljusen när DRL är tänt? För bilar som registreras i Sverige? Känns inte så svårt eller radikalt, egentligen. Men en ökad säkerhet...
Jag tror du missuppfattade mig. Jag menar om vi har separata regler i Sverige utanför DRL lagen, så kanske det blir problem när vi kommer till Travemünde. Jag har blivit tvungen att stå på hamnplanen i Travemünde och plocka dubb ur däcken på ett personbilssläp. Därav min undran om olika lägen för Sverige och övriga Europa i samma bil.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#796081
Vore en smal sak att idag bara välja land i menyn så ställer den själv in lagliga ljuskombinationer. Skulle till och med gå att göra automatiskt i bilar med gps..
Användarvisningsbild
av Camel
#796083
SvenB skrev:Jag menar om vi har separata regler i Sverige utanför DRL lagen, så kanske det blir problem när vi kommer till Travemünde.
Dagens lagstiftning medger att bakljusen är tända tillsammans med DRL under vissa förutsättningar (se mitt inlägg ovan), men det är inget krav. Att sedan vissa biltillverkare inte tycker det är nödvändigt får stå för dem. Ibland blir tekniska lösningar verklighetsfrånvarande just pga att man inte tar till sig de förutsättningar som finns i verkligheten. Om det nu är så viktigt att inte ha bakljusen tända på kontinenten kan man ju enkelt fixa detta helt automatiskt med en inbyggd GPS-lösning i bilarna som känner av på vilken breddgrad man är och anpassa funktionen på bakljusen efter det. Eller sensorer för mörka skogspartier i bakgrunden, snörök, eller dyl. som påkallar att bakljusen ska vara tända även på dagen. Men jag skulle hellre föredra en tydligare och bättre lagstiftning. Och att både bilfabrikanter och verkstäder sätter säkerheten före ev. energibesparing. Det är fullständigt irrelevant att snåla in den lilla energiåtgången som LED-bakljus står för när folk åker omkring med komfortutrustning i bilarna som drar flera hundra W, ja för att inte säga flera kW!.

EDIT: Variosboy hann före medan jag skrev.
Variosboy skrev:Vore en smal sak att idag bara välja land i menyn så ställer den själv in lagliga ljuskombinationer. Skulle till och med gå att göra automatiskt i bilar med gps..
av Sharkbait
#796084
Variosboy skrev:Vore en smal sak att idag bara välja land i menyn så ställer den själv in lagliga ljuskombinationer. Skulle till och med gå att göra automatiskt i bilar med gps..

:-)-) :-)-) :-)-)


Sicken bra idè! Märkligt att inte biltillverkarna kan ha kommit på detta innan dig.... :wink:


För varför skulle vi i Sverige få en försämrad trafiksäkerhet pga EU. Där man bestämmer om hur "raka" gurkorna skall vara ....
Användarvisningsbild
av Camel
#796087
Variosboy skrev:Vore en smal sak att idag bara välja land i menyn så ställer den själv in lagliga ljuskombinationer. Skulle till och med gå att göra automatiskt i bilar med gps..
Lagstiftaren har redan tänkt på "vehicle location" som en parameter för omkoppling mellan halvljus/DRL. Om man tänkte på GPS i samband med det vet jag inte. Ej heller om man tänkte på bakljusfunktionen. Att i menyn behöva ställa in lagliga ljuskombinationer m.a.p. DRL ska inte behövas då regelverket redan tillåter tända bakljus ihop med DRL under vissa förutsättningar. Att vissa bilar inte har det måste bero på ovilja/okunskap från biltillverkarens sida.
ECE Regulation No. 48 Revision 9 skrev: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 048r9e.pdf

6.2.7.7. Without prejudice to paragraph 6.2.7.6.1., the dipped-beam headlamps may switch ON and OFF automatically relative to other factors such as time or ambient conditions (e.g. time of the day, vehicle location, rain, fog, etc.)
Användarvisningsbild
av MartinS
#796102
Jag tror vehicle location i ECE reglementet mer avser tunnlar och P-garage än latitud/longitud.

Man skall dock inte förringa skillnaden i förbrukning med tända och släckta lampor, även om det i den stora förbrukningen en bil har torde vara försumbar. Men om vi säger att bakljusen inte är LED och är fyra stycken 12v/5w lampor istället, alltså 20w totalt. En liter bensin ger dig ungefär 200Ah när man räknar om det inkl normala förluster av vad jag förstått, vilket då ger dig 120h brinntid för dessa lamporna. Det i sin tur ger 720mil med en snitthastighet på 60km/h. Det går alltså åt 0,13cl (0,0013L) bränsle per mil för att ha dessa tända.

Tänk er 0,13cl mer bränsle per mil, på ALLA bilar i Europa, det blir ett par kofisar i CO2, och partiklar eller vad man nu vill minska ner på just idag.....
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]