NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tisu
Hej!

Funderar på att köpa en V50 Drive 2010-2011, men hörde att det var där någon gång de bytte typ av partikelfilter. Hur kan jag veta om "min" bil behöver additiv eller inte innan jag köper den?
av Lövet
Om den heter D2 istället för DRIVe och är nyare än 2011 behöver den inte det.
av Lövet
Det där är en djungel. Det enda jag vågar svara på är att D2 efter 2011 enligt uppgift har underhållsfritt filter. Det kanske finns andra modeller också. 110hk DRIVe har dock alltid utbytesfilter som jag förstår det.
Om bilen behöver additiv (eolys på franska) så sitter filtret längre bort från motorn, det är därför som vätskan behövs.
I det andra fallet så sitter filtret närmare motorn, värmen från motorn räcker till för att bränna loss partiklarna från filtret.
Titta under bilen och se hur det ser ut eller kolla runt på internet med hjälp av registreringsnumret.
Om du skriver ner reg.num. här så kan jag försöka kolla upp det till dig.
av Gourmand
Lite off topic, men 160.000 för en D2 2011 är ett rövarpris, oavsett miltal men i synnerhet med 8850 mil på mätaren. Låter som du besökt en Bilia-hangar eller snarlik handlare ?
För 160.000 bör du få loss en V70 eller V60 med D3-motorn när det är färdigförhandlat, iaf med de milen. En V50 med D2-motorn är en utmärkt bil, men den ska definitivt vara märkbart billigare än 160.000 kronor.
av tisu
Hörde med Bilbolaget som säljer bilen, och mekanikern där säger att det är underhållsfritt.

Jo, jag vet att det är dyrt utpris. Har räknat runt 145K för en bil av den typen och milen, men vet inte om det är rimligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tittade på "din" bil på bytbil.com. 160.000 är för mycket. Jag köpte nyss en mer än ett år nyare Classic för 10.000 mer. Och då fick jag mycket mer utrustning och mer än hälften så många mil. Och det var hos den av Gourmand förhatliga Bilia.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]