- mån 14 okt 2013, 10:42
#795743
Jag instämmer med taxi, jag har inte gjort det själv på det här moderna viset, men förr har jag prövat med kaustiksoda ett antal gånger. Maskindiskmedel innehåller kaustiksoda.
Efter att du har kört motorn ordentligt genomvarm med diskmedlet, så lossar du dom båda kylarslangarna, övre och nedre. Samla upp det här vattnet i en balja av något slag. Det är glykol i detta och glykol är ett potent gift. Det lämnar du sedan till kommunens depå för giftiga avfall.
Nästa steg är att ta ur termostaten. Eftersom man sköljer med kallvatten kommer termostaten att vara stängd och hindra cirkulation om den sitter kvar. Därför tar vi bort den. Sedan spolar du med vattenslang in i termostathålet eller motsvarande öppning. Redan när du varmkörde så måste du ha öppnat värmeventilen på kupévärmeelementet på max. Detta för att det skall tvätta igenom där också.
Om du får hjälp av en assistent så kan du köra runt motorn på tomgång förutsatt att du har bra flöde på vatten i slangen. Någon håller slangen så att det rinner in och den andre sitter i bilen. Tänk på att hålla slangen och händerna ifrån remmar och fläkt m.m m.m. När motorn går runt hjälper vattenpumpen till att cirkulera vattnet så att sköljningen blir effektivare. Man behöver kanske inte köra motorn hela tiden, men du måste spola så länge det kommer grumligt vatten. Håll på till det kommer ut enbart rent kristallklart vatten. Och för säkerhets skull, en liten stund till. Någon överhettning av motorn blir det ju knappast tal om för du tillför ju kallt vatten hela tiden och motorblocket är ju fyllt med detta kallvatten.
Sedan gör du samma sak med kylaren, sköljer ur den. Nu är det ju så att den är tämligen stor till ytan, en bilkylare är en massa rör, celler, och alla dom innehåller kylarvätska. För att det skall bli ordentligt sköljt där så kan det vara läge att sätta en "tygpropp" eller något annat som tillfälligt stoppar utflödet på det undre utloppet medan kylaren fylls upp. När det är fullt tar man bort proppen så att allt rinner ut. Detta får man upprepa så länge det kommer slammigt och smutsigt vatten. Och samma där, gör en gång extra än en gång för lite. Om du kan, så försök även spola igenom expansionsbehållaren.
Sedan tillbaka med termostaten och på med dom lossade slangarna. Om slangarna eller slangklämmorna ser dåliga ut, så passa på att byta ut dom nu. Dom har du alltså köpt i förväg om dom ser diskutabla ut. Sedan i med nytt glykolvatten, helst blandat 50/50 redan när du häller i det. Du behöver inte köpa färdigblandat, för då betalar du för en massa vatten. Men blanda själv i en hink eller annat och häll i. Vänta inte med glykolvattnet. Det innehåller korrosionsskydd och det är viktigt att det finns på plats redan från början. Kör igång motorn och kontrollera att det inte läcker någonstans. Efterfyll eventuellt om det behövs. Det brukar vara så att när motorn är varm, så skall man se kylarvätskan i exansionskärlet. Det sjunker när motorn kallnar.