Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kef043
#795672
Hej,

Jag har läst en del att man kan ha i maskindiskmedels tabletter, men sen då det är dags att tömma och spola ur hela systemet exakt hur gör man detta?
Ska man lossa någon slang som är kopplad till självaste kylaren för att tömma samt hur spolar man rent det? Det ska finnas en avtappning någonstans om jag inte missförstår det men vart sitter den?

Skulle vara tacksam om någon kunde beskriva steg för steg med alla moment. De flesta inlägg jag läst står det bara vad man ska göra men inte exakt vilken slang etc man ska lossa på.
Användarvisningsbild
av taxi
#795714
Hej! Under kylarens vänstra gavel finns en avtappning i plast, men man kan nog lika gärna lossa slangen där om man inte vill riskera att ha sönder den.
Sen har du en avtappning på blocket också.
Tyvärr har jag inga tips om spolning, då jag aldrig gjort det själv.
av Rådlös
#795743
Jag instämmer med taxi, jag har inte gjort det själv på det här moderna viset, men förr har jag prövat med kaustiksoda ett antal gånger. Maskindiskmedel innehåller kaustiksoda.
Efter att du har kört motorn ordentligt genomvarm med diskmedlet, så lossar du dom båda kylarslangarna, övre och nedre. Samla upp det här vattnet i en balja av något slag. Det är glykol i detta och glykol är ett potent gift. Det lämnar du sedan till kommunens depå för giftiga avfall.

Nästa steg är att ta ur termostaten. Eftersom man sköljer med kallvatten kommer termostaten att vara stängd och hindra cirkulation om den sitter kvar. Därför tar vi bort den. Sedan spolar du med vattenslang in i termostathålet eller motsvarande öppning. Redan när du varmkörde så måste du ha öppnat värmeventilen på kupévärmeelementet på max. Detta för att det skall tvätta igenom där också.
Om du får hjälp av en assistent så kan du köra runt motorn på tomgång förutsatt att du har bra flöde på vatten i slangen. Någon håller slangen så att det rinner in och den andre sitter i bilen. Tänk på att hålla slangen och händerna ifrån remmar och fläkt m.m m.m. När motorn går runt hjälper vattenpumpen till att cirkulera vattnet så att sköljningen blir effektivare. Man behöver kanske inte köra motorn hela tiden, men du måste spola så länge det kommer grumligt vatten. Håll på till det kommer ut enbart rent kristallklart vatten. Och för säkerhets skull, en liten stund till. Någon överhettning av motorn blir det ju knappast tal om för du tillför ju kallt vatten hela tiden och motorblocket är ju fyllt med detta kallvatten.

Sedan gör du samma sak med kylaren, sköljer ur den. Nu är det ju så att den är tämligen stor till ytan, en bilkylare är en massa rör, celler, och alla dom innehåller kylarvätska. För att det skall bli ordentligt sköljt där så kan det vara läge att sätta en "tygpropp" eller något annat som tillfälligt stoppar utflödet på det undre utloppet medan kylaren fylls upp. När det är fullt tar man bort proppen så att allt rinner ut. Detta får man upprepa så länge det kommer slammigt och smutsigt vatten. Och samma där, gör en gång extra än en gång för lite. Om du kan, så försök även spola igenom expansionsbehållaren.

Sedan tillbaka med termostaten och på med dom lossade slangarna. Om slangarna eller slangklämmorna ser dåliga ut, så passa på att byta ut dom nu. Dom har du alltså köpt i förväg om dom ser diskutabla ut. Sedan i med nytt glykolvatten, helst blandat 50/50 redan när du häller i det. Du behöver inte köpa färdigblandat, för då betalar du för en massa vatten. Men blanda själv i en hink eller annat och häll i. Vänta inte med glykolvattnet. Det innehåller korrosionsskydd och det är viktigt att det finns på plats redan från början. Kör igång motorn och kontrollera att det inte läcker någonstans. Efterfyll eventuellt om det behövs. Det brukar vara så att när motorn är varm, så skall man se kylarvätskan i exansionskärlet. Det sjunker när motorn kallnar.
Användarvisningsbild
av taxi
#795827
Lägger bara till en sak: du behöver inte bry dig om att dra på värme i kupén, för det finns ingen värmekran. Fullt flöde genom värmepaketet ändå alltså.
Användarvisningsbild
av taxi
#795841
:D Precis! En bekant hällde i kylartätning i somras och satte sig och körde bilen med full värme, också helt i onödan. Jag fick höra det efteråt och valde att inte säga något :D (25 plus och sol)
av kef043
#795862
Eftersom j ag inte är bilmek eller superhemma med vart allt sitter så tänkte jag göra såhär och rätta mig om jag har fel.

1: Hålla maskindiskmedel (krossade tabletter) i expansionskärlet jag tömmer det lite först och häller i diskmedlet.
2: Kör motorn varm ett tag
3: eftersom jag inte vet vart termostaten sitter så tänkte jag att räcker det inte med att endast koppla loss kylarslangarna till motorn och tömma sedan använda trädgårsslangen och spruta in vatten i slangarna både in i motorn samt in i kylaren

annars vore jag tacksam om någon kunde skicka mig bilder. Har endast detta kvar på bilen det jag gjort hittills är:

invändig motortvätt med omega därefter byta motorolja och filter, luftfilter, kupe filter, tändstift, växellåds olja har tömt bort bromsvätska och servovätska och fyllt på med nytt. kört in spridar rensning i tanken (omega) tillstas för motorolja både packningsats och smörningsvarianten. Så det enda jag har kvar tills bilen är helt klar är då att rensa kylarsystemet men då på enklast möjliga sätt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#795891
Nej, du kan inte bara spruta in vatten, då termostaten kommer vara STÄNGD, och det betyder att inget flöde kommer förbi den.
Termostaten sitter i termostathuset, där den övre slangen går in, mellan servopumpen och insuget.

F.ö. är det där omega spridargrejset bortkastade pengar... hjälper inte ett skit, och kan i extrema fall göra saken värre.
Ska man tvätta spridare ska man göra det korrekt, och det är inte bara. Kommer inte ihåg hur man ska göra, men det är en relativt delikat operation. Sen är det ju ytterst ovanligt att spridare på en bruksbil behöver tvättas på det sättet ö.h.t. Vi har så pass bra bränsle i sverige att det renar tillräckligt ändå (så det är iaf något possetivt med det skyhöga priset...).
av Rådlös
#795895
Här är en skiss på termostathuset på en 5-cylindrig motor: http://www.volvopartswebstore.com/showA ... odelYear=0

Motorn är ritad i lite avskalat skick. Det är alltså den gaveln på motorn där alla remmar etc. etc. sitter, som syns "framåt" på motorn.

Du ser själva termostathuset som sitter långt fram på motorns vänstra sida. Huset har nr 6 på bilden. Själva termostaten har nr 9 på bilden. Där syns också packningen nr 10. Sedan kommer stosen som du skall ta loss. Den sitter ju med 3 skruvar och slangen till kylaren sitter på rörstosen.

Du behöver alltså bara lossa stosen, kolla så att du får med temostatpackningen och lyft ur termostaten. Memorera i vilken riktning den sitter så du inte vänder den åt fel håll vid återmonteringen.

Ett litet tillägg. Din fråga nr 2. Varmkörningen är lite av hela den här grejen. Kör motorn med diskmedlet ordentligt genomvarm. Kanske en ½-timma eller mer. Det är det som skall göra jobbet med att lösa upp gammalt slam och andra "biprodukter" som har bildats under åren.
Användarvisningsbild
av Nexus
#795942
Jag hade då inte hällt maskindiskmedel i min motor. Det fräter på aluminium och har en slipverkan. Undra vad packningarna tycker om det??
Bättre spola med vatten tömma ur och i med ny glokol sen byte efter ett tag igen om man nu är riktigt noga. Eller så byter man med jämna mellanrum från början och problemet löst :P
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]