Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Provkör pumpen på en bänk UTOMHUS (bensin och elektriska gnistor i kablar och batteri). Kontrollkör pumpen från en PET-flaska med lite bensin. Men led ut den pumpade bensinen i en annan flaska. Då ser du ju om den suger.
Själva värmaren kopplar du in på en slang som går till motorn, t.ex mellan motorn och kupévärmen. Det bästa är ju om du kan utreda vilket som är returen från värmeelementet. Gå på den. Inte med någon T-koppling utan direkt på. Utgången på pumpen låter du gå till cirkulationspumpen som jag hoppas du har fått med (?) Utgången från den pumpen går till fortsättningen på den slangen som du ledde av till värmaren. Alltså inga T-kopplingar.
Skulle cirkulationspumpen av någon anledning vara trasig eller oduglig, så finns den inom fritidsbåthandeln till ett betydligt lägre pris än vad bilbranschen tar: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900 Och detta är exakt samma pump.
av volvo24078
Okej, tack. Då ska jag koppla vattnet så. Har testkört bensinpumpen, och sugit från en petflaska. Händer inte ett dugg förutom att det tickar lite tyst i pumpen. Funderar som sagt på om det kan vara membran eller dyl. som kan ha torkat sönder?
av volvo24078
Ja det är nog en doseringspump vad jag har förstått, testade först att koppla in mig på bränsleledningen innan motorns bensinpump, utan resultat. Sen testade jag metoden att suga från en flaska. Med pulserande matning från styrenheten..
av volvo24078
Nu har jag fått pumpen att suga från petflaskan iallafall, så det verkar ju vara hel och fungerar så länge det finns självtryck på sugsidan. Men vart ska man gå in i tanken med sugslangen?
Mvh
av osla
när jag kopplade in min webasto så t:kopplade jag bara så nära tanken som möjligt på bränsleslangen, ca 5 cm från nippeln på tanken. men det är på en w124 kombi och där kommer slangarna ut under tanken så där blir det ju bra självtryck, men testa du att koppla så nära tanken som möjligt så lågt som möjligt
av volvo24078
Okej, funderar på om det ens är möjligt att få något självtryck på 240in då slangarna ser ut att gå in i tanken uppifrån? Och för att ens komma åt dom så måste man nog ta lös tanken och lyfta ner den?
av volvo24078
Någon som vet logiken i hur tiduret tänker?
Om jag ställer in avresetid tex 12.00. Så startar värmaren 2 timmar och 45 minuter innan den inställda tiden. Verkar lite väl lång gångtid?
:)
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]