Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tack för infon!

Ang mitt val så är det inte lätt. Kommer behöva pendla ganska mycket så en diesel hade nog varit det bästa. Kikar faktiskt på t.ex en S60 D4 aut R-design/Summum, men kanske nya T5 eller T6. Alternativet är en XC70 D4 awd/D5 awd eller XC60 D4 awd/D5 awd R-design. Har kört T6 Polestar i snart två år nu, så det är väl dags att sansa sig lite kanske och slippa tanka 4 gånger i veckan :wink:
av PFA
XC90_Executive skrev:Tack för infon!

Ang mitt val så är det inte lätt. Kommer behöva pendla ganska mycket så en diesel hade nog varit det bästa. Kikar faktiskt på t.ex en S60 D4 aut R-design/Summum, men kanske nya T5 eller T6. Alternativet är en XC70 D4 awd/D5 awd eller XC60 D4 awd/D5 awd R-design. Har kört T6 Polestar i snart två år nu, så det är väl dags att sansa sig lite kanske och slippa tanka 4 gånger i veckan :wink:
Som sagt angenäma problem :) Alla modeller du listar är kanonfina. Jag har svårt att tänka mig att beställa något annat än den nya motorn faktiskt. Känns fel att inte göra det, speciellt när VEA får så otroligt bra kritik. Men då missar man AWD'n. Bland de du nämner hade jag valt S60 D4 eftersom du ska köra mycket.

Jag har offert på XC60 D4/automat (VEA) Summum, Sportpaket, BE PRO, Klimatpaket med VOC, Lastpaket och drag. Känns det som en vettig konfiguration? Har inte provat en XC60 på fyra år, så jag köper kanske grisen i säcken. Men den nya motorn är ju svår att få till en provkörning med nu :) Jag väljer svart läder i sportstolarna och svart innertak, men panoramaluckan gör kupèn hyfsat ljus ändå förhoppningvis. Jag hade gärna valt Four-C, men sportchassit får duga.

Jag skulle gärna vilja ha AWD och hade svårt till en början att förlika mig med tanken på en XC60 utan det, men har nu accepterat det :) Jag står över AWD till förmån för en ny, modern motor och en ny åttastegad automat. Men det finns så klart lika många åsikter om detta som flugor på en koblädda :) Jag är så förbannat nyfiken på motorn och automaten. Dels för egen skull så klart, men också för Volvos och Sveriges skull faktiskt. Det vore så otroligt kul/bra för svensk industri om detta går bra. Det är en stark anledning till att jag väljer svenskt (nåja) och inte tyskt (BMW eller möjligen Audi). Jag var helt inne på en 520 d Touring LCI) ET tag, men när det kommer till kritan så är det svårt att förbise en XC60 eller för all del någon annan Volvo-modell, även om F11'an är svårslagen. Volvo gör inga tråkiga sosse-containrar längre. Det är premiumbilar i mer eller mindre samma klass som de tyska premiumfabrikanterna, och då likställer jag inte premium med en massa cylindrar. Premium för mig är hög genomgående kvalitet, säkerhet, funktionalitet, innovativitet, modern men i längden hållbar design, god motorprestanda/motorkaraktär men ändå snäll (snällare) mot moder jord. Jag räknar benhårt med att MY14 VEA uppfyller allt detta. Vi får se!

Nu hoppas jag bara att bilen blir godkänd av företaget, vilket jag inte tror ska bli några problem. Är lovad leverans i januari, då säljaren bokat en bil i en tidig produktionsslot.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det låter som en grymt fin bil! :-)-)

Men köper jag XC70 eller XC60 så blir det med awd. Jag kan inte tänka mig en XC utan det :wink: Innan V60in körde jag XC60 R-design i två år och var supernöjd med den!

Grejen är att jag måste kunna ta mig till jobbet oavsett väder. Finns inga alternativ, så det är egentligen först nu jag kommer vara i behov (på riktigt) av en awd-bil. Men samtidigt vill jag ha en VEA-motor :)
av PFA
XC90_Executive skrev:Det låter som en grymt fin bil! :-)-)

Men köper jag XC70 eller XC60 så blir det med awd. Jag kan inte tänka mig en XC utan det :wink: Innan V60in körde jag XC60 R-design i två år och var supernöjd med den!

Grejen är att jag måste kunna ta mig till jobbet oavsett väder. Finns inga alternativ, så det är egentligen först nu jag kommer vara i behov (på riktigt) av en awd-bil. Men samtidigt vill jag ha en VEA-motor :)
Tack, jag tror det blir bra. Förmånsvärdet blir inte så lågt...och det blir några hundralappar i nettoavdrag, men lite kul får man väl ha :)

Ja, egentligen kan jag hålla med dig...men har svängt lite. En XC70 skulle jag dock aldrig valt utan AWD. Det vore som att svära i kyrkan. Alla behöver vi komma till jobbet, men är man i din situation då det inte finns något alternativ så förstår jag dig. Annars får du vänta till nya XC90 kommer. Har för mig att jag läst någonstans att VEA då kommer ihop med AWD (antagligen på alla modeller).

Vad tyckte du om sportchassit? Finns så klart delade meningar om det.

Vad tycker du/ni om fälgarna som följer med sportpaketet (Fenrir)? Ingen värstingfälg direkt, men det får väl räcka till en barnfamilj :) De borde ju finnas på var och varannan XC60 man möter, men jag tycker inte det...eller har jag svaga ögon...
av S80V8AWD
Jag tycker Fenrir är riktigt snygg! Betydligt snyggare än Zephyrus. Det känns också som om dom är relativt ovanligq.. De flesta XC60 jag ser rullar på Summums Zephyrus. Och iom att Fenrir, hittils, inte har ingått i något packet eller liknande så tror jag de flesta som redan hade som avsikt att köpa andra större fälgar "går hela vägen" och väljer 20".
av PFA
S80V8AWD skrev:Jag tycker Fenrir är riktigt snygg! Betydligt snyggare än Zephyrus. Det känns också som om dom är relativt ovanligq.. De flesta XC60 jag ser rullar på Summums Zephyrus. Och iom att Fenrir, hittils, inte har ingått i något packet eller liknande så tror jag de flesta som redan hade som avsikt att köpa andra större fälgar "går hela vägen" och väljer 20".
Tack för kommentarerna! Ja, Zephyrus tycker jag är sådär, men det är väl egentligen Pan som är standard till Summum? Båda 18" förvisso. Fenrir ingår i Sportpaketet (även Pro), och har väl gjort så ganska länge? Därför är jag förvånad att man inte ser den oftare, men det kan vara jag som inte har korpgluggarna öppna.

Fenrir har ju tilläggsnamnet Black Chrome (BR), och jag antar att det syftar på att de är lite mörkare i nyansen. Det tycker jag man ofta kan se. Men samtidigt så tycker jag fälgen ser ljus ut på vissa bilar. Synvilla?

Edit:
* Färgen "Black chrome" kan uppfattas olika beroende på ljusförhållande.

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463927
av PFA
s6025t skrev:Sportpaket är nytt på MY14 så fenrir lär nog bli vanligare på nya faceliftade Xc60
Där ser man. Så Sportpaket fanns överhuvudtaget inte innan?
av S80V8AWD
PFA skrev:
s6025t skrev:Sportpaket är nytt på MY14 så fenrir lär nog bli vanligare på nya faceliftade Xc60
Där ser man. Så Sportpaket fanns överhuvudtaget inte innan?
Nej, nytt för i år! Likaså Pan-fälgarna som nu ersatte Zephyrus som Summums 18" iom MY14 :)
av Ulmerkotte
Så kom man in i "Min Volvo".. Och ser "Motor: D4192T2"..Inte samma nummer som på ordern, Google talar om att det är en Renaultmotor som va i tidiga V40!. ??:-/ . Får väl hoppas dom inte stoppar i en sådan! :???:

Jag har också graderad laddtrycksmätare[…]

Generellt erbjuder Volvo tillbehör som de ans[…]

Solenoid b4b

Tidigare PV hade mm gänga på vissa dela[…]

Farthållare 945

Glödtrådsvarnaren i sig har inget med f[…]