XC90_Executive skrev:Tack för infon!
Ang mitt val så är det inte lätt. Kommer behöva pendla ganska mycket så en diesel hade nog varit det bästa. Kikar faktiskt på t.ex en S60 D4 aut R-design/Summum, men kanske nya T5 eller T6. Alternativet är en XC70 D4 awd/D5 awd eller XC60 D4 awd/D5 awd R-design. Har kört T6 Polestar i snart två år nu, så det är väl dags att sansa sig lite kanske och slippa tanka 4 gånger i veckan 
Som sagt angenäma problem :) Alla modeller du listar är kanonfina. Jag har svårt att tänka mig att beställa något annat än den nya motorn faktiskt. Känns fel att inte göra det, speciellt när VEA får så otroligt bra kritik. Men då missar man AWD'n. Bland de du nämner hade jag valt S60 D4 eftersom du ska köra mycket.
Jag har offert på XC60 D4/automat (VEA) Summum, Sportpaket, BE PRO, Klimatpaket med VOC, Lastpaket och drag. Känns det som en vettig konfiguration? Har inte provat en XC60 på fyra år, så jag köper kanske grisen i säcken. Men den nya motorn är ju svår att få till en provkörning med nu :) Jag väljer svart läder i sportstolarna och svart innertak, men panoramaluckan gör kupèn hyfsat ljus ändå förhoppningvis. Jag hade gärna valt Four-C, men sportchassit får duga.
Jag skulle gärna vilja ha AWD och hade svårt till en början att förlika mig med tanken på en XC60 utan det, men har nu accepterat det :) Jag står över AWD till förmån för en ny, modern motor och en ny åttastegad automat. Men det finns så klart lika många åsikter om detta som flugor på en koblädda :) Jag är så förbannat nyfiken på motorn och automaten. Dels för egen skull så klart, men också för Volvos och Sveriges skull faktiskt. Det vore så otroligt kul/bra för svensk industri om detta går bra. Det är en stark anledning till att jag väljer svenskt (nåja) och inte tyskt (BMW eller möjligen Audi). Jag var helt inne på en 520 d Touring LCI) ET tag, men när det kommer till kritan så är det svårt att förbise en XC60 eller för all del någon annan Volvo-modell, även om F11'an är svårslagen. Volvo gör inga tråkiga sosse-containrar längre. Det är premiumbilar i mer eller mindre samma klass som de tyska premiumfabrikanterna, och då likställer jag inte premium med en massa cylindrar. Premium för mig är hög genomgående kvalitet, säkerhet, funktionalitet, innovativitet, modern men i längden hållbar design, god motorprestanda/motorkaraktär men ändå snäll (snällare) mot moder jord. Jag räknar benhårt med att MY14 VEA uppfyller allt detta. Vi får se!
Nu hoppas jag bara att bilen blir godkänd av företaget, vilket jag inte tror ska bli några problem. Är lovad leverans i januari, då säljaren bokat en bil i en tidig produktionsslot.