Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Tänkte att det kanske kan vara bra att smörja alla lås å gångjärn etc på min V70 1998 då det inte görs så ofta..
Så min fråga blir följande:

Vart/vad är bra och smörja upp och vilket medel till dem olika delarna?
Låsen e väl någon låsolja antar jag men gånggärn till bakluckan, huven och dörrhandtagen etc?

//Kensy
Användarvisningsbild
av CarMan
lås o gångjärn smörjer du med poverlube
detta är ett smörjmedel, som är specielt framtaget för endamålet.

smärj i alla springor & hål, så det tränger in ordentligt.
detta är en förebyggande spray & löser inte upp sånt som är igenbäckat.
av timebandit
Det låter bra, vet du även vart man kan få tag på det medlet? För när jag söker på det så hittar jag bara motorolja? =)

För att smörja upp kulan på dragkroken, vad för fett eller dyligt är det som man använder där?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är en CRC produkt. så den hittar du i Volvobutiken eller hos en välsorterad bensinstation
Det blir nog ingen smörja där på service iaf... Men jag har aldrig varit med om problem med gångjärnen heller. Ska du smörja får du nog ta ner plasten i taket. Eller spruta in i intill gånjärnet och hoppas att du träffar rätt.
Möjligen en dum fråga...
Ska jag skruva ur de små blanka torx-liknande skruvarna som sitter i varje dörrgångjärn för att smörja där eller är de bara till för att dörrarna inte ska glappa?

/Andazon
av *pettson*
Andazon skrev:Möjligen en dum fråga...
Ska jag skruva ur de små blanka torx-liknande skruvarna som sitter i varje dörrgångjärn för att smörja där eller är de bara till för att dörrarna inte ska glappa?

/Andazon
Du ska inte skruva ur dom. Skruvarna är det som låser fast dina dörrar på plats.
av *pettson*
Eriko skrev:Lyfter tråden.
Någon måste ju ha gjort detta?
Eller är frågan för dum? :oops:
Det är inte gångjärnen som gnisslar utan det är gaskolvarnas tappar som är torra där dom ansluter på insidan. Ska du ha ordning på problemet så får du riva inredningen och sen plocka bort gaskolvarna för att se till så det blir infettat.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]