Så har även jag tagit denna behörighet.
Hade uppkörning imorse, var lite nervöst. Var ju ändå rätt så många år sedan jag körde upp för någonting senast.
Han började med att be mig göra en säkerhetskontroll på hela ekipaget (den hade jag inte väntat mig eftersom det även lär innefatta bilen) Jag började då med att kolla så släpet satt på riktigt, katastrofwirén var på plats och då verkade det som han kom på att vi missat första momentet (som jag läst är obligatoriskt) Att visa att man klarar att koppla på vagnen korrekt. Så då bad han mig koppla av vagnen, köra ett varv runt den och sen koppla på igen.
Satte tillbackningen direkt och behövde bara skruva ner handsken på kroken. :D
Sen verkade han ha glömt det här med säkerhetskontrollen av hela ekipaget och bad mig kolla belysningen på vagnen, när jag var klar med det så sa han att vi kunde börja köra.
En kompis som körde upp i somras fick både visa att lasten vägde tillräckligt mycket samt redogöra för att den var korrekt lastad. Han fick även visa att bromsen fungerade (dock på enkelt vis genom att bromsa hastigt på grusplanen där uppkörningen börjar samt försöka köra iväg med handbromsen på släpet i, om han behövt göra båda förtäljer inte historien men han klarade uppkörningen. Han behövde i alla fall inte mäta påskjutsbromsen)
Sen fick jag köra en sväng på motorväg och en sväng i stadsmiljö. I stadsmiljön fick jag backa runt hörn i en korsning, då skulle jag även efter att ha backat runt ha ekipaget rakt och fortsätta backa en bit rakt bakåt. Hade övat riktigt mycket på just detta moment så det var inga problem.
Det märktes att vägen var utstuderad med lite vägarbeten, lite trånga passager och sväng över cykelbanor.
När backningen var över så bad han mig att köra tillbaka till planen där vi började. Vi var då på "fel" sida stan så jag frågade om han ville att jag skulle köra genom stan eller ta motorvägen. Jag fick välja själv och tog då lite taktiskt motorvägen för att minimera risken att göra något fel
Sen var det klart. Tog ca 40-45 minuter
Men jag tror man ska räkna med att få göra lite mer vid säkerhetskontrollen än jag fick göra så man inte står där utan att veta vad man ska göra när dom ber en om det :)

Hyrde ett färdiglastat släp av samma körskola som jag tog bilkörkort genom för ett antal år sedan. Mycket smidigt att slippa först hyra ett tomt släp och sen försöka få fatt på något tillräckligt tungt att lasta det med.