Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det dags igen. Samma metalliska ljud är tillbaka som uppstod precis innan lamellen gick av sist! Exakt samma ljud uppstår lite nu och då när jag är i dragläge med kopplingen. Känns oroväckande att det gått snart tre månader sen servicen är gjord och samma ljud återkommit. Blir att ringa Bilia imorgon igen *suck*...
Behöver skriva av mig lite. Bilia tar in den nu på torsdag för felsökning för tredje gången i ordningen sen februari.. Har snackat med säljaren om att häva köpet ifall felet inte avhjälps denna gång. Visst jag åker på en del kostnader i samband, men servicehistoriken på denna bil kommer ju tyvärr att förfölja mig resten av tiden och påverka värdet oavsett om felet avhjälps eller inte...

Har någon en liknande erfarenhet och lyckats bli nöjd efteråt?
Du får betala 0.5% av köpesumman per körda 100 mil samt 0.5% av köpeskillingen per månad du ägt bilen, samt får tillbaka riksbankens referensränta + 2.00% på bilens köpeskilling för den tid du ägt bilen. Du kan räkna ut vad ett återköp kostar dig, kan påverka om det känns attraktivt eller inte.
spuzz skrev:Då var det dags igen. Samma metalliska ljud är tillbaka som uppstod precis innan lamellen gick av sist! Exakt samma ljud uppstår lite nu och då när jag är i dragläge med kopplingen. Känns oroväckande att det gått snart tre månader sen servicen är gjord och samma ljud återkommit. Blir att ringa Bilia imorgon igen *suck*...
Luktar fulfix lång väg. Hade det varit jag hade jag plockat ut semesterdagar och ställ mig hållandes teknikern i örat genom hela reparationen och med en lupp i andra handen. Om jag inte hade varit kunnig själv så hade jag betalat någon oberoende för att göra detsamma och sedan kräv att få se alla utbytta delar, skador och felförklaringar. Eventuella företags-(pinsamheter)hemligheter kan dom köra upp i mörkret.
Tyvärr dagens samhälle.
Ett mindre drastisk alternativ är att besöka flera verkstäder och sedan välja den som är beredd att byta mest på bilen, dvs är beredd är ställa störst krav på Volvo. Begär alltid att få se utbytta delar efter reparation - och gör innan, annars kan det blir alltför obekvämt för en del fula fiskar. Kolla på http://www.volvopartswebstore.com/ eller liknande i förväg. Gärna ihop med teknikern.
Svårt att säga vad det är. Har varit förbi en oberoende verkstad som provkört samt kört ett kopplingstest och självklart så har ljudet nu försvunnit, ovanligt? Inte det minsta i min mening, så här är det ju alltid... Nu har jag dock kört ungefär 30 mil utan att ljudet återkommit. Vet inte om mitt senaste kärringstopp i Husby häromdagen blästrat bort skräp som kommit in i systemet.

Imorgon blir det dock att få till ICM:en, har som många andra problem med både blåtanden och radion som ibland blir svart och kräver en omstart. Så förhoppningsvis blir det ett minne blott.

Nu håller jag bara tummarna att inga fler fel förekommer under de kommande månaderna.
Dpblad skrev:Luktar fulfix lång väg. Hade det varit jag hade jag plockat ut semesterdagar och ställ mig hållandes teknikern i örat genom hela reparationen och med en lupp i andra handen. Om jag inte hade varit kunnig själv så hade jag betalat någon oberoende för att göra detsamma och sedan kräv att få se alla utbytta delar, skador och felförklaringar. Eventuella företags-(pinsamheter)hemligheter kan dom köra upp i mörkret.
Tyvärr dagens samhälle.
Ett mindre drastisk alternativ är att besöka flera verkstäder och sedan välja den som är beredd att byta mest på bilen, dvs är beredd är ställa störst krav på Volvo. Begär alltid att få se utbytta delar efter reparation - och gör innan, annars kan det blir alltför obekvämt för en del fula fiskar. Kolla på http://www.volvopartswebstore.com/ eller liknande i förväg. Gärna ihop med teknikern.
Känns absolut inte som ett alternativ, tack dock för "formeln", den hade jag nästan räknat med att hitta på konsumentverkets hemsida men mitt googlekunnande var tyvärr begränsat i det här fallet! Säljaren har inte ens bemödat sig att svara efter mitt mail i lördags, så det känns som att Bilia Segeltorp inte kommer att sälja nästa bil till mig! Då åker jag hellre till Upplands Motor i Akalla, alternativt Brabil eller någon annan firma som kan stå för vad man levererat.
sweborn skrev:Du får betala 0.5% av köpesumman per körda 100 mil samt 0.5% av köpeskillingen per månad du ägt bilen, samt får tillbaka riksbankens referensränta + 2.00% på bilens köpeskilling för den tid du ägt bilen. Du kan räkna ut vad ett återköp kostar dig, kan påverka om det känns attraktivt eller inte.
Det är ett nog ett vanligt fel på denna bil både jag och min son har fått byta tryckplatta och lameller på våra V60 MY12 1,6. Efter 2600 resp 3000 mil.
Servicetekniker på Volvo sa att det är vanligt på denna modell och bärgare sa att denna bilvar den Volvo som bärgades mest. Vi har nu också hört att det är fler i bekantskapskretres som har denna bil som råkat ut för felet och att även Ford Focus som har samma "system" har problem med kopplingen.

Hoppas att ni som får haveri på bilen får det på rätt ställe - jag fick vänta på Volvo Assistans i 3 timmar och 40 min. Volvo Assistans säger att man assisterar efter lokala förhållanden och när man ringer och klagar så säger dom att de kan ju inte hjälpa att bärgaren har mycket att göra och att dom kan avbeställa bärgaren om man inte är nöjd!

Betr. ersättningsbil - klipp från Konsumentverkets hemsida:

Rätt till lånebil under garantitiden
Fråga:
Jag har lämnat in min bil på reparation. Garantin för bilen gäller fortfarande. Har jag rätt att få lånebil?

Svar:
Eftersom bilen har en gällande garanti ska säljaren åtgärda felen utan kostnad och olägenhet för dig. Detta innebär att du inte ska få några extra utgifter eller besvär med anledning av att din bil repareras. Är du i behov av en lånebil kan säljaren erbjuda en sådan, alternativt att säljaren ersätter dig för att du behöver hyra en bil. Du har rätt till en likvärdig bil. Eftersom din egen bil inte utsätts för slitage när den står på verkstad kan säljaren välja att ta ut en milkostnad som ska motsvara den inbesparing du gör. Det ska då handla om ett mindre belopp (10-20 kr/mil).
"Fråga:
Jag har lämnat in min bil på reparation. Garantin för bilen gäller fortfarande. Har jag rätt att få lånebil?

Svar:
Eftersom bilen har en gällande garanti ska säljaren åtgärda felen utan kostnad och olägenhet för dig. Detta innebär att du inte ska få några extra utgifter eller besvär med anledning av att din bil repareras. Är du i behov av en lånebil kan säljaren erbjuda en sådan, alternativt att säljaren ersätter dig för att du behöver hyra en bil. Du har rätt till en likvärdig bil. Eftersom din egen bil inte utsätts för slitage när den står på verkstad kan säljaren välja att ta ut en milkostnad som ska motsvara den inbesparing du gör. Det ska då handla om ett mindre belopp (10-20 kr/mil)."

Konsumentverket förefaller befolkat av ett antal hottentotter (inte alla anställda, men vissa) som formulerar sig i text och tal ibland. De menar rimligtvis att konsumentköplagen säger "utan kostnad och olägenhet för dig" etc. Ett garantivillkor kan säga vad som helst.
Oavsett om man anser att konsumentverket är befolkat av hottentotter eller ej så regleras utfäst nybilsgaranti av en överenskommelse mellan Konsumentverket/KO och BilSweden (där bl a Volvo Personvagnar är medlem).

I mitt fall fick jag efter lite krångel och bilbyte tillgång till bil under tiden för åtgärdande av felet. På spec. över utfört arbete som jag fick efteråt fanns upptaget en garantibil för de dagar som jag inte hade så kallad assistansbil (3 arb.-dar). Jag antar att garantibilsdagarna står upptagna för att verkstaden ska få ersättning från garantigivaren Volvo Personvagnar.
Fel efter byte VVT

Visst vrider du vevaxeln åt rätt h&arin[…]

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]