Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
finns kablar för att koppla in kupefläkten, men jag sket i det då jag inte vet vars dom ska kopplas. så visst får du kupevärme om du vill. är bara en plus och minus kabel från värmaren till fläkten
av rd350
Finns ganska ofta rephandböcker till 091-värmare på tradera. De är väldigt utförliga, leta också upp en monteringsanvisning. Du hittar ingen bättre värmare än denna, kvaliten är långt mycket bättre än nyare eberspäscher och webasto. Dock kan vissa reservdelar ha slutat tillverkas. Beträffande bränsleledningen kopplar du den på insprutningens returledning och på förgasarbilar på bränsleledningen innan pumpen. På bilar med extrauttag på/vid tankarmaturen sätter man den enklast där (sticker ner den i tanken)
av volvo24078
Tack för alla svar!
Så det är altså bara att skarva på sig på bränsleslangen innan pumpen. då detta är en förgasarbil?
Ska vattenslangarna anslutas paralellt med värmepaketet?
Har nu fått tag i en värmare från en nyare 740, så enda problemet bör väll vara inkopplingen av kupefläkten?
Ingen som sitter på en installationshandbok till 240 serien?
av rd350
Man brukar koppla värmaren i serie med värmeelementet men även paralellt funkar. kopplar du i serie får du högre effekt i kupen. Bränslet kopplar du på slangen mellan tankarmatur och bränsleledningen framåt. Pumpen ska sitta lägre än själva värmaren (värmarens bränslepump)
av volvo24078
Så det är bara att "T:a" på sig på befintliga slangar vid värmepaketet?
Hittar dock ingen tankarmatur, det är ett bränslerör som kommer upp underifrån bilen. Och övergår till slang en bit innan bränslepumpen (under huven).
Tänkte om det går att skarva på sig på den slangen, innan bilens bränslepump. Och på så vis få värmarens bränslepump att suga från tanken?
av volvo24078
Detta projekt har blivit stående ett bra tag nu. Men allt är dock monterat och klart.
Har dock kommit fram till att det finns någon liten läcka på bränsleledning från tank till motorutrymme, tillräckligt för att värmarens pump ska suga tjuvluft..
Hur ska man kunna hitta denna läcka? Tips någon?:)
Användarvisningsbild
av Frrla
jag vet att många använder sig av komprimerad luft för att hitta läckage i olika utrymmen (inte bara bilar). hur smart det är på en skala från ett till 10 på en bränsleledning har jag ingen aning om.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]