Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Ja, det där är intressant. Har själv funderat på en sån från Blueride.
Jag har oxå kollat lite lagtexter och kommit fram till att
A, det är uppsåtligt eftersom motivet är att hindra fartkamerorna att se nummerplåten = man får inte dölja nummerplåten.
B, Polisen har rätt att omhänderta utrustningen och ev. förverka den, i och med uppsåtet.

Men jag hoppas du fortsätter skriva hur det går! Jag tänker nog ta en chans i alla fall och beställa en rackare. Lycka till!

M V H
---> Matz
av robbieboy
Allt hänger på hur man tolkar lagtexten. På trafikjuristen.se så står det så här:

Kod:620A
Registreringsskylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa.
Pris: 1500:-

Så allt hänger på hur och om det går att läsa och det går att läsa rakt framifrån. Dock inte snett framifrån. Jag monterade dom ju för att undvika stenskott på regskylten. :)
av jonas144
Tjabba!
Köpte en prismaskylt på osynlig.org jag oxå. I Norrland blev jag stoppad av en snut i augusti som hävdade att jag bröt mot någon lag. Jag blånekade och hänvisade till osynlig.org där han själv kunde läsa artiklarna. Han läste t om i lagboken och hävdade att jag hade brutit mot lagen. Nu e de så att syrran har läst lite juridik :) så jag frågade honom om han hade med sig SFS???
(Svensk författnings samling) I den står det mer detaljerat om olika lagar. alt kan ju inte få plats i lagboken. Detta hade han inte :) Jag frågade om det står någonstans om skylten måste kunna läsas av snett framifrån, det kunde han inte. Däremot var vi överrens om att man måste kunna läsa den rakt framifrån från 8 m håll, det kunde vi!!! Ännu efter 6 månader har jag inget hört. Kör 8000 mil varje år. Har mött mängder av snutar som inget gjort. Jag har blivit fotad TRE gånger hehehehe men inte fått några böter.

(hörde från obekräftad källa att den som finns på bluride skulle va någon kopia från kina, vet dock inte om det är sant)

God bless osynlig.org för vår gemmensamma kamp mot hatade plåtpoliser.
Användarvisningsbild
av CarMan
viat är vårt räts sytem knapigt. man kan säkert hitta ett kryphål om man har rätt advokat.
men det är annars uppenbart att det borde vara olagligt att göra numerplåten osynlig, den sitter ju där för att vara synlig o hålla koll på fordonets identitet.
av matzen10
CarMan skrev:men det är annars uppenbart att det borde vara olagligt att göra numerplåten osynlig, den sitter ju där för att vara synlig o hålla koll på fordonets identitet.
Men osynlig blir den ju inte, som sagt..

Själv är jag inte en notorisk fortkörare men jag gillar absolut inte "storebror ser dig", och det gäller dessa plåtpoliser likväl som RFID-sändare eller annan utrustning som kan missbrukas genom övervakning.
Det dröjer väl inte förrens vi har samma situation här som i England; tekniken finns ju även här.

M V H
---> Matz
av jonas144
CarMan skrev:viat är vårt räts sytem knapigt. man kan säkert hitta ett kryphål om man har rätt advokat.
men det är annars uppenbart att det borde vara olagligt att göra numerplåten osynlig, den sitter ju där för att vara synlig o hålla koll på fordonets identitet.
Skylten blir inte helt osynlig. Rakt framifrån kan man läsa den.
Det är flera dimmensioner i det här.
1. Jag med flera anser att det är fördjävligt att storebror skall kunna sätta upp kamror här o där. En vanlig handlare får inte sätta upp en kamra hur som helst i sin butik för att skydda den!!!
2. En annan aspekt på det hela är det rent juridiska. "Att det borde vara olagligt" är inte det samma som att det är olagligt. Detta med prismaskylten är därför så intressant rent juridiskt för att lagen är inte skriven på ett sådant sätt så att det är glasklart på något sätt. Exempelvis så står det inte uttryckligen att den skall vara avläsbar för kamror eller liknande.
3. Dock är jag lite tveksam till protectorn i ett fall. Det är att folk har använt den i syfte att smita undan tullskatten i Stockholm.

Att moralen säger en sak och lagen en annan är som att staten säljer tobak fast att den dödar.
Användarvisningsbild
av CarMan
vi kan väll enas om att det är olagligt. men man kan leta kryphål o på så sätt komma undan
av jonas144
CarMan skrev:vi kan väll enas om att det är olagligt. men man kan leta kryphål o på så sätt komma undan
Nej. För jag kan inte se att du har någon grund för ditt påstående.
Jag skulle ha fått mina böter för länge sedan om det hade varit så.
av Dykaren
CarMan skrev:vi kan väll enas om att det är olagligt. men man kan leta kryphål o på så sätt komma undan
Och jag tänker heller inte ena mig i det, det är INTE olagligt! Läs lagen, det ska gå att läsa plåten 7m FRAMIFRÅN INTE FRÅN SIDAN!
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag anser att det både är olagligt, och lagligt!

Man har fortfarande gjort det i uppsåt att "smita" förbi tullavgifter samt att hindra de vägkameror som är uppsatta för trafiksäkerheten genom att minska farten på bilarna.

MEN, det finns som sagt ingen lag där det står skrivet att den måste synas från sidan, uppifrån eller nedifrån, endast fram och bakifrån (7m).

Så därmed har jag svårt att se hur detta skulle kunna leda fram till ens en förundersökning, då det saknas lagstöd för att kunna få fram en ev. fällande dom eller böter.

Så tills det kommer en lagändring att skylten inte får täckas av vare sig det ena eller det andra, så finns det ingen risk att åka dit av att ha en prisma framför skylten.

Läs er själva fram till detsamma som jag gjort, Sveriges Rikes Lag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]