Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne3
På Biltema ,jag köpte deras aluminium ventilhattar som finns i 3 utförande naturell , blåa eller röda, satt dit dom för en månad sedan ,nu sitter dom där förgott ,de har ärgat fast ,så nu blir de nya ventiler och av krängning av däck,hoppas man slipper fylla på före sommar sulorna skall på, är de fler som fått detta problem ,skickade ett maile till biltema och frågade hur de ställde sig till detta problem ,har ej fått svar än , men tor nog att det inte kommer någon ekonomisk hjälp mot detta problem,vet ju att aluminium ärgar i salt men ja trodde de var behandlade på något sätt mot detta problem
janne
Användarvisningsbild
av Loner
Lät ju inte alls kul :(
av Addekarlsson
Ta en polygrip eller liknande och dra lös dom. Du kan få ta en polygrip till för att hålla fast ventilen. Men dom går att få lös. Dom är inte vackra efter denna behandling, men du slipper ju kränga av däcken i alla fall. :D
De flesta såna där billiga ventilhattar i aluminium ärgar fast tyvärr, då dom ej är behandlade.

Jag gjorde som så här när jag använde såna hattar (dock inte köpta på biltema) på den cheva van jag hade i våras. Jag smorde in gängorna på ventilerna med vanlig motorolja innan jag skruvade dit hattarna. Sen fastnade dom inte igen. Bör göras varje gång man varit lös med en eller flera hattar.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Janne3
Pollygrip eller tång går inte har redan prövat ,skall göra ett prov med min dremmel och se om de går att klyva
Användarvisningsbild
av A80TD
Prova att hetta upp dem ordentligt med t.ex. en tändare. Aludelar vidgar sig mycket av värme.
Användarvisningsbild
av Janne3
upp värmning är också prövat ,tänker pröva en dremmel och sinitta upp o spräcka, vi får se hur det går :cry:
av S60AWD2.5T
Jag har gått över till gummihattat från Micro.
Fördelen med dem är dels att de är märkta med HF VB sv men den stora
vinsten är att ungjävlarna inte samlar på dem.

Har du provat med rostoljor typ 5-56?
Användarvisningsbild
av Janne3
Ja 5-56 är prövat utan framgång,för mig så skulle ja inte haft någe emot att dom samlade på mina hattar :lol: dremmeln surrar igång om 2 timmar fåse hur det går kaske får man slänga på reseven när man sluntit
och kapat av ventilen ,vifår se :-(O)
av S60AWD2.5T
Behöver du ha bort dem nu?
Vänta till våren så har nog Biltema aluminiumen oxiderat bort helt ;-)
Användarvisningsbild
av Janne3
Nä igentligen inte men de känns lite sykande att veta att man inte har möjligheten , nu är de bara en kvar att kämpa med ,5 stycken dremmel kapskivor gick de åt , de är ju lite sköra, få se om biltema mailar mig till baka ,kul o höra va de säger,mässing och aluminium är ju rena döden att ha till sammans ,de har man ju vetat ,men säljer man sånna kan man ju tro de ska kunna andvändas, beställt rostfria nu

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]