Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#77490
danne_1313 skrev:ja det är 2 stift vad är det för nått som kommer ut därifrån
konstant plus & styrning till relaät
av danne_1313
#77582
jag antar att den grova röda är konstant plus och den andra är styrning hur blir det då med knappen om man ska koppla in en massa extra relän på bilen jag ska ha 3 fasta sen ska jag ha 4 i nederkant som går att ta bort
Användarvisningsbild
av CarMan
#77660
danne_1313 skrev:jag antar att den grova röda är konstant plus och den andra är styrning hur blir det då med knappen om man ska koppla in en massa extra relän på bilen jag ska ha 3 fasta sen ska jag ha 4 i nederkant som går att ta bort
ska du belasta mer än dom 40A som orginal relät tål, så får du koppla ett till relä, med egen matning o säkring
av danne_1313
#77662
bra tack det va det jag ville veta
av danne_1313
#79279
skiten funkar inte det lyser om jag tar en kabel från plus och sätter på relät men jag får ingen singnal till relät
Användarvisningsbild
av Mr H
#79499
danne_1313 skrev:skiten funkar inte det lyser om jag tar en kabel från plus och sätter på relät men jag får ingen singnal till relät
Jag misstänker att Volvo gjort någon ändring under årens lopp. På min 00:a så har jag konstant plus på ena kabeln men när jag mäter på den andra, som enligt ovan, skulle vara styrning till relät så ger den i alla fall ingen plus-matning.

Jag köpte en begagnad kabelsats från skroten (har för mig att den kom från en bil från 99) och i den finns det en jordkabel men också en separat plus-kabel. Denna plus-kabel finns inte på den kabelsatsen som ingår i Volvos monteringssats. Det är dessutom olika reläer till dom olika kabelsatserna. På den begagnade kabelsatsen sitter det en "hållare" med plats för ett löst relä, med fyra flatstift på undersidan, och en flatstiftssäkring, och på den nya kabelsatsen ansluts ett relä via ett kontaktstycke och det finns ingen säkringshållare.

Håller själv på att montera extraljus så jag återkommer när jag ser vilken av kabelsatserna som fungerar.
Användarvisningsbild
av Mr H
#79723
Inte heller jag lyckas få x-ljusen att tändas med helljuset.

Ena stiftet i kontakten vid luftburken ger (+), den andra måste vara en jordkabel. Om den inte är det så jobbar relät utan jord! Kabeln i monteringssatsen som har en ringkabelsko ger endast jord till lamporna, den har ingen kontakt med relät.
Om jag ansluter det "röda" stiftet i kabelmattan direkt till (+) och ansluter det "tvåfärgade" stiftet till en jordpunkt tänds x-ljusen.

Kan det vara så att min och Danne_1313:s bilar behöver lite mjukvara för att så att säga aktivera den tvåfärgade kabeln? Vi behöver ju vad jag förstår uppdatera mjukvaran för att bilen skall minnas om x-ljusknappen var aktivaread eller inte sist bilen var igång.
Användarvisningsbild
av Cimmen
#79733
danne_1313 skrev:ja det är 2 stift vad är det för nått som kommer ut därifrån
Tänker du använda eget relä och dra kablar själv så kolla in http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=12843 . Har precis gjort det själv. Klockrent... sparade 1000:-

Men kortfattat om kontaktstycket som sitter mellan luftburken och skärmen:

Den rödsvarta kablen ska till konstant + på reläet. (85) (+12V från säkring 2 i motorrummet)
Den brunvita ska till 86 på reläet. (Minusjordar via knappen i kupén)

Ovanstående gälller ju V70 men borde vara samma...

Good luck
Senast redigerad av 1 Cimmen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cimmen
#79735
Mr H skrev:Inte heller jag lyckas få x-ljusen att tändas med helljuset.


Kan det vara så att min och Danne_1313:s bilar behöver lite mjukvara för att så att säga aktivera den tvåfärgade kabeln? Vi behöver ju vad jag förstår uppdatera mjukvaran för att bilen skall minnas om x-ljusknappen var aktivaread eller inte sist bilen var igång.
Min bil minns från gång till gång, ingen uppdatering. Den brunvita kablen minusjordar reläet via knappen i mittkonsollen och endast om knappen finns där, annars är kablen helt "död".
Användarvisningsbild
av Mr H
#79751
Cimmen skrev:
danne_1313 skrev:ja det är 2 stift vad är det för nått som kommer ut därifrån
Tänker du använda eget relä och dra kablar själv så kolla in http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=12843 . Har precis gjort det själv. Klockrent... sparade 1000:-

Men kortfattat om kontaktstycket som sitter mellan luftburken och skärmen:

Den rödsvarta kablen ska till konstant + på reläet. (85) (+12V från säkring 2 i motorrummet)
Den brunvita ska till 86 på reläet. (Minusjordar via knappen i kupén)

Ovanstående gälller ju V70 men borde vara samma...

Good luck
Tack!

Det skiljer tydligen lite mellan din och min bil. Den kabeln som är rödsvart på din bil är enbart röd i min och säkringen skall sitta på plats 10.

Men, men, nu funkar mina extraljus också! :D
Att jag inte fick det att funka förut är en smula pinsamt.... säkringen.... dök plötsligt upp under pärmen med monteringsanvisningarna.... :oops:

Är det vänstra drivaxeln du inte f&arin[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]