Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Det tog två veckor, och eftersom de inte fick någon felkod så blev det till att prova sig fram och byta delar, en del kunde de byta tillbaka anndra inte, i slutändan var det en EGR-ventil... Kostnad - 162000 efter rabatt på delarna och ett stort avdrag för arbetskostnad - ändå väldigt dyrt för att byta en EGR-ventil kan jag tycka :-)

Det stora problemet i denna historia som jag ser det är att bilarna och motorerna i synnerhet är så pass komplicerade att om inte datorn kan säga var felet ligger så vet ingen... och då återstår bara att börja prova sig fram... Jag tycker inte att detta är ett bra koncept, i slutändan blir det blir jäkligt dyrt, både för konsumenten och verkstaden när datorn inte kan ge besked...

För övrigt så skulle vi iväg på en långkörning förra fredagen och när vi kört ett par mil kom det ett par allt för välkända ryckningar under gång... körde direkt hem igen...men nu har jag kört lite hemma och inget fel... skumt som fan...
16200 antar jag du menar? Svinmycket pengar, men skönt att det löst sig.

Problemet med datorernas intåg är ju att meckarna verkar tappa allt logiskt sinne vilket gör att dom inte kan felsöka på traditionellt sätt längre när datorn inte kan hjälpa dom.

EGR-ventilsfel är väl ändå inte helt ovanligt på dessa bilar?
Ops... ja naturligtvis 16200 ska det vara :-)
EGR ventil vid dålig gång låter för mig som ett vanligt problem på 90-talet... men det var ju innan datorn... men det är typ det, eller tändningen jag skulle gissa på om någon frågat mig, inte för att jag är duktig utan för att det är det enda jag vet kan orsaka dålig motorgång.
Men visst jag tycker att drygt 22000 är dyrt för en EGR ventil (då har jag lagt till rep kostnad i Norge också).
Om man snirklar sig vidare på den här tråden, kanske fel ställe, men vi börjar här, så låter det så orimligt: " bilarna och motorerna i synnerhet är så pass komplicerade att om inte datorn kan säga var felet ligger så vet ingen... och då återstår bara att börja prova sig fram... Jag tycker inte att detta är ett bra koncept, i slutändan blir det blir jäkligt dyrt, både för konsumenten och verkstaden när datorn inte kan ge besked..." Citat från Mirx.
Jag vet inte exakt hur dom jobbar, men om en tekniker inte klarar ut ett fel eller annat problem så borde han väl gå till sin överordnade, verkmästaren (?) och säga: "Det går inte att hitta felet med dom resurser jag har. Jag har prövat si och så enligt regelboken, men får ändå inget hållbart svar".
Sedan får dom ju då kalla in alla nödvändiga "experter" och sakkunskapare som står till buds i det aktuella fallet. Jag har inte jobbat i bilverkstad, men tänker mig att det borde gå till så. Något åt det hållet var det i alla fall när jag jobbade.
Det är så det gått till, efter några dagar så var det teknikerna på Volvo i Göteborg som ledde arbetet... men även de behöver en felkod... annars så blir de också hänvisade till att systematiskt prova sig fram.

Kan allvarlig säga att jag överväger att gradera ner mig till en tidig 90-tals volvo :-)
Ja t ex en 740 från sent 1980-tal el tidigt 1990-tal är inte dumma :)
En på jobbet hade en sån som han körde med i ca 70000 mil. Den gick och gick, och blev det nåt fel kunde han i regel laga själv.
Hade själv en Volvo 1973:a orange "142":a de luxe.. yes..., den var rätt seg den också och öppna man motorhuven förstod man vad man såg. Öppna huven på t ex en ny V70 idag... Vad kan man göra där mer än fylla på "vätskor" själv...

/Bo
bem skrev: Öppna huven på t ex en ny V70 idag... Vad kan man göra där mer än fylla på "vätskor" själv...
Du kan göra det mesta själv med en ny bil också, bara att det ser lite annorlunda ut. Precis likadant som du säger nu sa man när 850 lanserades 1992, och dom meckas det väl friskt med hemma i garagen idag?
Jag hade bilen inne på ett plåtjobb på Bilia Haga Norra. Plåtjobbet utfördes bra, men de gjorde två missar:

* Först glömde de att boka hyrbil, trots att vi pratade om det. Det var enbart tack vare Hertz tjänstviliighet att transferera en bil från ett annat hyrställe som jag lyckade få ut en Renault Megane i en vecka (jag kör själv en V70 D4). Alla hyrbilar, precis alla var uthyrda. Jag ringde då chefen för Plåt och påpekade att det kan vara bra att kolla att personalen inte glömmer att boka hyrbil. 10 minuter senare ringde handläggaren upp och halvskrek i örat att han minsann skrivit numret till Hertz på en lapp och att de inte fått nån utbildning på det jävla bokningssystemet. Kändes så-där... :shock:

* Sen när bilen var klar upptäckte jag smutsiga fingeravtryck på instrumentpanelen ovanför/till vänster om ratten och upp på vänster hörnstolpe. Samt även ett jack i hörnstolpen. Jag åkte tillbaks och pekade på detta. De erbjöd att torka bort smutsen men blånekade till skadan, då de menade att om plåtskadan satt på höger sida, varför skulle någon kludda runt på panelen och stolpen? Sen hade de minsann tydliga rutiner att om någon mek förstör något skulle de säga till direkt. Tjena.. 8)

Men de erbjöd att om jag självständigt beställde och köpte en del som jag knappt kommer ihåg nu vad den hette och sen kom ned med den till plåt skulle de bjuda på montering. Sagt och gjort, nästa morgon fick jag köa till reservdelar och fick ut den jävla panelen till sidstolpen fram. In på plåtverkstan, förklara vad som hänt. Sen till slut grejade de bytet av kåpan och jag kunde rulla iväg.

Summa summarum. Ja de lagade skadan, men det är som vanligt med verkstäder. Man får vara extremt PÅ för att undvika att bli uppsnurrad på läktarn. Personligen gillar jag mindre verkstäder.

Dock ska Bilia ha cred för att vara ungefär 10 ggr mindre dåliga än Upplands motor. Den nollnivån har de långt kvar till, som tur är.
Varning för Upplands motor då - både verkstan och försäljning?

Såg några beg V70 de hade men vill ju inte köpa från nåt företag som inte fattar vad kundvård betyder.

/Bo

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]