- fre 05 jan 2007, 20:14
Hej CarMan. Det var då väldigt vad du brer på.
Då skriver jag väl samma igjen då.
ALS-93 (som är en överenskomelse mellan Volvo, Scania och Mercedes tror jag) är ett eget påhittat regelverk som styr verkstaden isådana här frågor. (Konsumentköpslagen gäller ju inte mellan företag). Där står det att ansvaret tas över av verkstaden när NYCkLARNA är överlämnade OCH fordonet är inkrivet dvs en arbetsorder är upprättad. En släpvagn brukar inte ha några nycklar, så då gäller det sistnämda. Verkstadens försäkring ang skadegörelse gäller tom 24 timmar efter att fordonet är ringt klar till kund. Om det krockas så gäller bilförsäkring.
Så svaret är på fråga 1: nej, nycklar ej överlämnade.
2 och 3: ja, verkstadens försäkring gäller
Jag fick dock inget svar på själva frågan.
Vem har ansvaret över kundens egendom i samband med verkstadsbesök enl lagen?
Då skriver jag väl samma igjen då.
ALS-93 (som är en överenskomelse mellan Volvo, Scania och Mercedes tror jag) är ett eget påhittat regelverk som styr verkstaden isådana här frågor. (Konsumentköpslagen gäller ju inte mellan företag). Där står det att ansvaret tas över av verkstaden när NYCkLARNA är överlämnade OCH fordonet är inkrivet dvs en arbetsorder är upprättad. En släpvagn brukar inte ha några nycklar, så då gäller det sistnämda. Verkstadens försäkring ang skadegörelse gäller tom 24 timmar efter att fordonet är ringt klar till kund. Om det krockas så gäller bilförsäkring.
Så svaret är på fråga 1: nej, nycklar ej överlämnade.
2 och 3: ja, verkstadens försäkring gäller
Jag fick dock inget svar på själva frågan.
Vem har ansvaret över kundens egendom i samband med verkstadsbesök enl lagen?
Det man inte vet har man ingen aning om.