Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TerSve
Hej CarMan. Det var då väldigt vad du brer på.
Då skriver jag väl samma igjen då.
ALS-93 (som är en överenskomelse mellan Volvo, Scania och Mercedes tror jag) är ett eget påhittat regelverk som styr verkstaden isådana här frågor. (Konsumentköpslagen gäller ju inte mellan företag). Där står det att ansvaret tas över av verkstaden när NYCkLARNA är överlämnade OCH fordonet är inkrivet dvs en arbetsorder är upprättad. En släpvagn brukar inte ha några nycklar, så då gäller det sistnämda. Verkstadens försäkring ang skadegörelse gäller tom 24 timmar efter att fordonet är ringt klar till kund. Om det krockas så gäller bilförsäkring.
Så svaret är på fråga 1: nej, nycklar ej överlämnade.
2 och 3: ja, verkstadens försäkring gäller
Jag fick dock inget svar på själva frågan.
Vem har ansvaret över kundens egendom i samband med verkstadsbesök enl lagen?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror att praktiken & om man läser det finstilta i din skrift så åker åkaren på att lösa ut sin försäkring i alla mina exempel.

i första påståendet så har åkaren lämnat nyckeln! men bilen står på parkeringen o väntar på sin tur (åkaren själv sover, jobbar, eller pillarsig i naveln)

jag fatter inte det där med överenskommelsen mellan lastbilstilverkarna !

får man inte vara aktoriserad servicverksta om man inte följer denna bestämmelse?
varför vill volvo ha samma krav på sina återförsäljares värkstäder som scania har? vad vinner dom på att prataihoppsig? dom är ju konkurenter.
av TerSve
CarMan. Du skrev i tidigare inlägg att vi andra skulle läsa och förstå dina inlägg. Men du gör ju samma sak själv. Läs och förstå vad jag skriver. Hur skall vi annars komma överens och ha samsyn i detta forum.
Användarvisningsbild
av CarMan
TerSve skrev:CarMan. Du skrev i tidigare inlägg att vi andra skulle läsa och förstå dina inlägg. Men du gör ju samma sak själv. Läs och förstå vad jag skriver. Hur skall vi annars komma överens och ha samsyn i detta forum.
nog för att jag är ordblind, men jag tror jag har koll på vad du skrivit. vad är det jag missat som du hänvisar till? jag förstår inte ditt siste ninlägg.
av TerSve
Sorry CarMan. Det måste vara jag som är ordblind. Ang din bilbrand så vet jag faktiskt inte hur det skulle sluta.
Eftersom att alla tvister mellan företag måste göras upp i rätten (som sagt det finns ingen konsumentköplag) så skapades ett regelverk för hur märkesverktaden skall uppträda mot kund. I och med att man lämnar in sin bil så godkänner kunden den uppgörelsen. ALS-93 definierar, t ex vad som är (ett mellan kund och verkstad) ett uppgjort pris. T ex vad det är för skillnad mellan en offert och ett kostnadsförslag. Det måste vara en väldig skillnad mellan privat kunder och företagskunder. Jag jobbar bara med företag. Det blir mycket sällan sådana situationer som du beskriver. Man kan ju gå till ytterligheter med allt.
Användarvisningsbild
av CarMan
TerSve skrev:Sorry CarMan. Det måste vara jag som är ordblind. Ang din bilbrand så vet jag faktiskt inte hur det skulle sluta.
Eftersom att alla tvister mellan företag måste göras upp i rätten (som sagt det finns ingen konsumentköplag) så skapades ett regelverk för hur märkesverktaden skall uppträda mot kund. I och med att man lämnar in sin bil så godkänner kunden den uppgörelsen. ALS-93 definierar, t ex vad som är (ett mellan kund och verkstad) ett uppgjort pris. T ex vad det är för skillnad mellan en offert och ett kostnadsförslag. Det måste vara en väldig skillnad mellan privat kunder och företagskunder. Jag jobbar bara med företag. Det blir mycket sällan sådana situationer som du beskriver. Man kan ju gå till ytterligheter med allt.
mycke sällan/ aldrig. jag bara drog till med ytterligheterna för att få regeln på svajning, tycker inte den stämmer riktigt.

jag kan mycke väl tänkamig att man till lämpar nån form av regelverk för att få till nåt i stil med konsumentköplagen, men jag tror knapast men går längre än vad konsunemtköplagen gör.

det därmed at man tar ansvar i 24h efter besöket måste vara nått om verkstan gjort nått fel, så ska man kunna få det åtgärdat, då man inte har konsumentköplagen att lutasig på.
jag tror fortfarande inte att skadegörelse & smitningsolyckor på parkeringen omfattas.
av matzen10
CarMan skrev:vad vinner dom på att prataihoppsig? dom är ju konkurenter.
De kanske har enats om det för att se till kundens bästa? :wink:
Lite förstärkt konsumentskydd med andra ord.

M V H
---> Matz
av matzen10
CarMan skrev:om en lastbil är inbokad för felsökning av lesystemet, han har flera säkringar som pajjar. knden lämnar lastbilen på moronen. innan verkstan hiner ta in bilen så börja den brinna (på grund av el felet) pröjsar verkstan en ny lastbil då?
Nä, det låter ju inte rimligt.. Där borde ju bilägarens försäkring lösa ut.
CarMan skrev:en annan åkare har problem med belysningen på ett släp som sak besiktas o ringer o frågar om dom kan kolla på det under dagen, då han ändå ska köra en kort körning utan släp i närheten. han lämnar släpet på parkeringen. verkstan lagar släper o ringer den klar, några timmar senare så kommer han för att hämta släpet, men det är stulet. får han ett nytt slä av verkstan?
Här borde verkstadens försäkring lösa ut, enligt mitt sätt att se det.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
matzen10 skrev:
CarMan skrev:vad vinner dom på att prataihoppsig? dom är ju konkurenter.
De kanske har enats om det för att se till kundens bästa? :wink:
Lite förstärkt konsumentskydd med andra ord.

M V H
---> Matz
men det borde väll vara åkeri förbundet eller nåt sånt som sak stå på åkarna s sida som ska trycka fram en lösning som försvarar åkarna i såna här frågor. dom som tilverkar lastbilarna komer ju långt bort i detta led. vad har dom att vinna på detta? dom ska ju sälja nya bilar o reservdelar, det är allt.
av Hellrider
Förstår att du inte kan se skillnad på att bete sig som en idiot och ett frispel. Vara idiot verkar vara ett normal tillstånd för dig.

Fattar inte varför du skall vara så otrevlig hela tiden,du måste ha ett ganska dåligt samvete över något eller?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100